۱۳۹۱ فروردین ۱۲, شنبه

احضار همسر زنده یاد محسن دکمه چی توسط صلواتی، معروف به قاضی مرگ


فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ایران - 11 فروردین
بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" خانم مریم النگی همسر شهید راه آزادی مردم ایران محسن دکمه چی احظاریه ای ازشعبۀ 15 دادگاه انقلاب در یافته نموده است که می بایست 20 فروردین ماه برای محاکمه در این شعبه حاضر شود. رئیس این شعبه فردی بنام صلواتی معروف به قاضی مرگ قرار است وی را محاکمه نماید.

بازجویان وزارت اطلاعات بخصوص آخوندی با نام مستعار علوی علیه خانم دکمه چی پرونده سازی نموده است و اتهامات همسر شهیدش را دوبار ه در پرونده وی بکار برده است .یکی از اتهامات او حضور فرزندش در شهر اشرف در عراق می باشد.

خانم مریم النگی 19 مهر ماه 88 با یورش مامورین وزارت اطلاعات به گروگان گرفته شد و به بند 209 زندان اوین شکنجه گاه وزارت اطلاعات منتقل شد و بیش از 4 ماه در سلولهای انفرادی قرار داده شد هدف از گروکانگیری وی وادار کردن همسرش زنده یاد محسن دکمه چی به اعتراف علیه خودش بود.او نزدیگ به 6 ماه علیرغم شرایط حاد جسمی در زندان نگه داشته شد و با وثیقۀ سنگین بطور موقت آزاد شد.بازجویی که خانم النگی را مورد بازجویی و شکنجه قرار داده است و علیه وی پرونده سازی نمود آخوندی است به نام علوی از مسئولین و شکنجه گران شناخته شد از دهۀ 60 در بند 209 و جنایتکاران علیه بشریت می باشد.

جانباختۀ راه آزادی محسن دکمه چی توسط همین آخوند شکنجه گر و قاتل و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران از جنایتکاران علیه بشریت در زندان به عمد مانع درمان وی شدند و نهایتا او را زجرکش کردند و حال قصد دارند که همسر این شهید راه آزادی را مورد محاکمه قرار دهند.

سیاست سرکوب،شکنجه و اعدام توسط ولی فقیه علی خامنه ای گرفته می شود و از طریق صادق لاریجانی منصوب وی در قوۀ قضاییه و وزارت اطلاعات مورد تایید و به اجرا گذاشته می شود.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،احضار و محاکمۀ همسر شهید راه آزادی مردم ایران خانم دکمه چی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواهان ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.



گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

بلاتکلیفی دوازده تن از بهاییان زندانی در شیراز


۱۲ تن از شهروندان شیرازی که به خاطر اعتقادشان به گیش بهائی از دو ماه   پیش  در زندان بسر می برند، کماکان بلاتکلیف در زندان به سر می‌برند.
به گزارش هرانا، یکتا فهندژ، مژده فلاح، مژگان عمادی، ایمان رحمت پناه، نیما دهقان منشادی، فرشید یزدانی، فرید عمادی، سینا ساریخانی، سام جابری، هومن زارعی با گذشت ۲ ماه از زمان بازداشت هم‌چنان بلاتکلیف هستند.
از سوی دیگر کاووس صمیمی و کامبیز حبیبی که ۲ هفته قبل توسط نیروهای امنیتی شیراز دستگیر شدند نیز شرایط مشابهی دارند. چندی پیش خانم فهندژ، فلاح و عمادی به "زندان کین آباد" و باقی این شهروندان بهایی به "بازداشتگاه زندان عادل آباد" منتقل شده بودند.
خانواده‌ های آن ها، علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، تنها یکبار، آن هم در پنجم فرودین ماه سال جاری و با پایان یافتن تعطیلات اداری در نوروز، موفق شدند قاضی پروده را ملاقات کنند، که او نیز پاسخ روشنی در خصوص وضعیت پرونده آنها به خانواده ها نداد.

تنها 37 درصد زنان و 41 درصد مردان حدود حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند



طرح های امنیت اخلاقی در خیابان ها، برخورد نیروی انتظامی با به اصطلاح "بدحجاب ها"، صدور جریمه توسط مأموران راهنمایی و رانندگی و انواع سرکوب ها و سخت گیری های اجتماعی نتوانسته زنان را در ایران را وادار به رعایت حجاب مطلوب اسلام گرایان کند.

به همین جهت از سوی سایت حکومتی خبرآنلاین میزگردی با شرکت لاله افتخاری، عضو فراکسیون 8 نفره زنان مجلس اسلامی، مجید ابهری، رفتار شناس و توران ولی مراد، دبیر "ائتلاف اسلامی زنان"، در رابطه با حجاب و عفاف برگزار شد.

لاله افتخاری حجاب را "عجین شده با فطرت انسانی" نامید و با اتکا به افسانه آفرینش و آدم و حوا گفت که آن (حجاب) را باید از آغاز خلقت دید. به گفته وی، آن ها پس از رانده شدن از بهشت، اولین مجازات شان مشکل پیدا کردن لباس بوده است.

مجید ابهری طی سخنانی گفت: 32 سال است که 26 نهاد با صرف هزینه های سنگین در زمینه حجاب و عفاف کار می کنند و در حال حاضرتنها 37 درصد زنان و 41 درصد مردان حدود پوشش را راعایت می کنند.

توران ولی مراد نیز گفت که مساله حجاب و عفاف کار یک شب و دو شب نیست و مساله‌ای ارزشی و درونی است. وی افزود تا وقتی که به جای عفاف از حجاب سخن گفته شود و انگشت اتهام به سوی زنان دراز باشد، چیزی حل نمی شود.

پدر روزنامه نگاری که ناپدید شد: همه بدانند اتفاق خیلی بد برای پسرم افتاد



به دنبال انتشار خبر ناپديد شدن مسعودلواسانی روزنامه نگار در روزهای اوليه سال نو، پدر او بدون اشاره به جزييات آنچه برای وی رخ داده است به "کمپين بين المللی حقوق بشر" گفت: « اتفاق خيلی بدی برای پسرم افتاد که از ترس امنيت خانواده اش چيزی نمی خواهد بگويد. من واقعا متاسفم که در ايران با اين شرايط زندگی می کنم. من عمر خودم را کرده ام و ترسی ندارم اما چون نگران فرزندم هستم نمی توانم چيزی بگويم . فقط بگذاريد همه بشنوند که ما تحت کنترل شديد هستيم و امنيت نداريم.»

در ادامه این گزارش آمده است: مسعود لواسانی، روزنامه نگار در تاريخ ۴ خرداد ۸۸ به اتهام تبليغ عليه نظام بازداشت و پس از گذراندن دو سال حکم مدت زندان در ۱۷ شهريور ماه ۱۳۹۰ آزاد شد. در تاريخ ۱۷ دی ماه ماموران امنيتی با ورود به منزل اين روزنامه نگار خانم فاطمه خردمند، همسر مسعود لواسانی را دستگير کردند. خانم خردمند تقريبا يکماه پس از بازداشت در تاريخ ۱۲ بهمن ماه آزاد شد. از آن تاريخ اين زوج روزنامه نگار که دارای فرزند خردسالی هستند در سکوت کامل زندگی می کنند. با اين حال در تاريخ ۳ فرودين ماه فاطمه خردمند در صفحه فيس بوک خود از ناپديد شدن همسرش خبر داد و نوشت:« مسعود از روز گذشته و به قصد هواخوری از منزل خارج شده اما تاکنون بازنگشته و خبری از او در دست نيست.»

بعد از اينکه مسعود لواسانی در ، روزنامه نگار و از بازداشت شدگان حوداث پس از انتخابات ۸۸ با اشاره به وضعيت بد فرزندش به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« خانواده ما تحت فشار و کنترل شديد است. تمام رفت و آمدهای ما کنترل می شود. از همسايه ها و مغازه دارها می پرسند که چه کسی به خانه ما رفت و آمد کرده است. »

وب سايت کلمه يک روز بعد از آن به نقل از صفحه فيس بوک فاطمه خردمند نوشت :« ظاهرا آن شب، (آقای لواسانی) هنگام پياده‌روی بيهوش شده و يک انسان خيرخواه او را به بيمارستان منتقل کرده بود و چون کارت شناسايی همراه نداشته امکان اطلاع به خانواده نبوده است.» او نوشته است: «امروز (مسعود لواسانی) به هوش آمده و پس از اطمينان از نوار قلبی که بهبود نسبی را نشان می‌داد، کم‌کم از بيمارستان مرخص می‌شود.»

فردوسی شکر است!





مُناظره ادبی آقایان احمدی نژاد و مکارم شیرازی در باره فردوسی می توانست تماشاچی زیادی جلب کند، اگر کارگران نیشکر هفت تپه با اعتصاب خود در بساط سرگرم کننده آنها مار نمی انداختند.

برای این کارگران، بیشتر از آنکه مُکاشفات ادبی گُماشته آیت الله خامنه ای توجُه برانگیز باشد، نقش وی در بُحران صنعت قند و شکر کشور برجسته است. آنها که خواهان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و از طریق آن افزایش دستمزد هستند، برای تاکید بر این خواست در شش ماه گذشته سه بار دست به اعتصاب زده اند. بهانه ی کارفرما برای گُسیل نیروی ضد شورش به سُراغ کارگران گُرسنه به جای پرداخت عادلانه مُزد آنها، هر بار نداشتن منابع مالی و ناتوانی تولید داخلی از رقابت با شکر وارداتی بوده است.

دُرُست در همین نُقطه، مجلس شاهنامه خوانی آقایان احمدی نزاد و مکارم شیرازی به موضوعی فرعی بدل گردیده و هم نشینی قبلی آنها که وزن اقتصادی نتایج اش بر اهمیت ادبی – تاریخی آن می چربید، به مرکز نگاه رانده می شود.

در این پرده، آقای احمدی نژاد دیده می شود که بعد از خُصوصی سازی – برای مثال – کارخانه قند دزفول به نفع آیت الله عُظمی مکارم شیرازی، در حال کاهش تعرفه واردات شکر و بازی با آن به ویژه در فصل تولید است.

کمی جلوتر، دوباره آقای مکارم را می توان مُشاهده کرد که در حلقه ی آقازاده و بستگان، با جیبهایی انباشته از ارز دولتی مشغول فرمان راندن بر لشگری از واسطه ها و دلالها است که فعالانه مشغول جارو کردن بازار از شکر داخلی و انباشتن آن با محصول ارزان وارداتی هستند.

بدین ترتیب، مُلای شیرازی و پاسدار سمنانی دست در دست یکدیگر، زیربنای کار، درآمد و زیست هزاران کارگر و کشاورز و خانواده های آنان را کوفتند و به تاریخی سپُردند که اکنون با دو روایت عوامفریبانه در حال دستمالی آن هستند.

هزار کارگر نی بُر هفت تپه با اعتصاب خود یادآور شده اند که طرفهای این کشمکش ادبی از کُجا می آیند و دلمشغولی آنها در باره تاریخ مردُمانی که در حال غارت شان هستند، تا چه اندازه ساختگی و دستمایه تیز کردن کُدام شمشیر بر گلوی آنها و فرزندانشان است.   منصور امان

۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

ده سال زندان برای یک فعال فرهنگی عرب


گزارش دریافتی: دادگاه عمومی وانقلاب شهرستان اهواز در اوایل فروردین ماه سال نود ویک ،محمد حردانی شهروند عرب اهوازی را به دلیل فعالیت فرهنگی در محله ملاشیه به ده سال زندان محکوم کرد.
محمد حردانی متاهل وساکن محله محروم ملاشیه است که نیروهای اداره اطلاعات آن را چند ماه قبل دستگیر کرده بودند.
شهروندان ساکن ملاشیه دلیل دستگیری محمد حردانی را فعالیت فرهنگی وتعریف حقوق شهروندی به منظور محرومیت زدایی در مناطق عرب نشین عنوان کرده اند.
به گفته منابع حقوق بشری در اهواز؛ حردانی در طول بازداشت مورد شکنجه جسمی وروحی قرار گرفته وپس از تحمل زندان انفرادی اکنون برای گذراندن ده سال محکومیت به زندان کارون منتقل شده است.
مقامات قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی همواره فعالان فرهنگی، مدنی، سیاسی و سایر شهروندان عرب را که به هر دلیل دستگیر می شوند را به خشونت وتروریسم متهم کرده اند.
اواخر اسفند ماه سال نود نیز تعدادی از فعالان عرب به زندان و اعدام محکوم شده بودند. طه حیدریان فرزند رحیم (۲٨ ساله) از محله ملاشیه، ناصر حیدریان فرزند رحیم (۲۱ ساله) از منطقه ملاشیه، عباس حیدریان فرزند جاسم (۲۴ ساله) از منطقه ملاشیه، علی شریفی (۲۵ساله) از ملاشیه، هر کدام به ۱۰ سال زندان و اعدام محکوم شدند.
امیر معاوی (۲۴ ساله) از محله گلستان اهواز به ٣٨ سال زندان در تبعید در استان مازندران محکوم شد. عباس حیدری (۲۶ ساله) فرزند عبدالحسن از اهالی ملاشیه نیز به ۱٨ سال زندان در تبعید در استان مازندران محکوم شد.
قبل از این رخداد، بیش از هفتاد تن از فعالان سیاسی عرب در شهرهای شوش ،اهواز وحمیدیه دستگیر شدند. سازمان های جهانی فعال در زمینه حقوق بشر همچون دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل با انتشار بیانیه هایی خواستار برگزاری محکامات عادلانه برای بازشدگان بودند.

شلیک خمپاره بر زندان «آزادی» محکوم است







در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در بغداد، صبح روز چهارشنبه 9 فروردین یک گلوله خمپاره در یک کیلومتری جنوب غربی کمپ لیبرتی، محل جدید برای استقرار ساکنان کمپ اشرف، فرود آمد.

اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران به تاریخ 10 فروردین 1390، با اعلام خبر شلیک خمپاره و در پی آن ایجاد آتش سوزی بر فضای کمپ لیبرتی، بر عدم امنیت جان ساکنان این کمپ تاکید ورزیده است. رویدادهای چند ماهه گذشته در کمپ اشرف و تصمیم به انتقال به اصطلاح داوطلبانه و در حقیقت اجباری بیش از 3000 تن از مجاهدین خلق، بار دیگر بر اجرای اوامر رژیم ایران توسط دولت عراق صحه می گذارد. جرم ساکنان کمپ اشرف این است که بیش از سه دهه در برابر استبداد ولایت فقیه سربلندانه ایستادند و تسلیم نشدند.

بر اساس تمامی شواهد و گفته های چهره های سرشناس عراقی، آمریکایی، اروپایی و..، از وکلا و حقوقدانان تا کارشناسان نظامی، کمپ لیبرتی از استانداردهای اولیه زندگی محروم و به زندانی نه بزرگ بلکه زندانی با مساحت کوچک شبیه است. حضور دائمی پلیس مسلح به تیربار در کنار محل زندگی ساکنان و کنترل آنان همراه با فشارهای روانی و محرومیت از درمان، بهداشت، دیدار با وکلا و...زندگی در یک زندان را به رزمندگان آزادی تحمیل کرده است.

از همان ابتدا سیاست رژیم ایران در مورد ساکنان شهر اشرف که به دولت عراق دیکته شده، تسلیم یا کُشته شدن بود. ساکنان اشرف مقاومت را در برابر تسلیم برگزیدند و بابت این انتخاب هزینه های زیادی را متحمل شدند. تصمیم به جابه جایی به اصطلاح داوطلبانه، یک راه حل بین المللی بود که به میزانی می تواند سیاست کشتار را خنثی کند. این راه حل اگر همراه با رعایت استانداردهای حقوق انسانی باشد، با تلاش نهادهای حقوق بشری در جهت جلوگیری از کشتاری دیگر همسو است. اما رویدادهای پیش آمده نشان می دهد که حتا نهادها و ارگانهایی که خود را موظف به حفط جان ساکنان کمپ اشرف می دانند، از توطئه های رژیم و دولت عراق اطلاعی ندارند یا منافعشان در بستن چشمهایشان است. تحمیل زندگی در محیط نا امن و شرایط غیر انسانی به ساکنان کمپ آزادی، محکوم است. شرایط محل جدید و پذیرش زندان شدن کمپ، فرصت را برای شلیک خمپاره های دیگر آماده می سازد. همان خمپاره هایی که می تواند به کشتار ساکنان کمپ لیبرتی منجر شود.زینت میرهاشمی

۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

بلاتکلیفی خانواده‌ بهایی پس از ۸۰ روز بازداشت


علی‌رغم گذشت بیش از ۸۰ روز از زمان بازداشت اعضای یک خانواده به نام‌های"بختیار راسخی"، "فرحناز نعیمی" و "فرین راسخی"، این سه شهروند بهایی ساکن کرمان کماکان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
به گزارش هرانا، یک خانواده‌ی بهایی کرمانی در حالی کماکان در بازداشت به سر می‌برند و فرحناز نعیمی، مادر خانواده، پس از گذشت اندک زمانی از بازداشت دچار خونریزی شدید روده شده است.
با پیگیری‌های صورت گرفته، سلیمانی رئیس زندان قول داده که مادر خانواده را به بیمارستان اعزام کنند اما وزارت اطلاعات مانع از دیدار وی با هرگونه پزشک می شود.
نامبرده در حالی تاکنون تحت معالجه قرار نگرفته است که بیش از ۱۰ روز است به دستور مستقیم آقای مسعود ولایتی (معاذاللهی) قاضی و بازجوی پرونده ممنوع الملاقات و ممنوع التماس شده‌است. مسئولان زندان در این خصوص مدعی شدند که تمامی تلفن‌های زندان قطع است.
از سوی دیگر بختیار راسخی، پدر خانواده نیز از ابتدای زمان بازداشت تا به امروز، در سلول انفرادی به سر می‌برد و هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست. این در شرایطی ست که قاضی پرونده به صورت کتبی با ملاقات موافقت اما وزارت اطلاعات در این مورد کارشکنی می‌نماید.

جام زهر و هویج اردوغان در سفر به تهران





روز گذشته (چهارشنبه) رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در راس یک هیات بلند پایه وارد تهران شد. اردوغان پس از پایان نشست امنیت هسته ای در سوول و دیدار با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به این سفر آمده است. بحران هسته ای و مساله سوریه از مهمترین محورهای گفتگوی اردوغان با پایوران رژیم اعلام شده است.
در حالیکه ترکیه تلاش دارد تا ابتکار عمل سیاسی را در منطقه به دست آورد، رژیم جمهوری اسلامی گرفتار بحران بین المللی خود ساخته، روز به روز نیازش به ترکیه بیشتر شده و از این راه موقعیت منطقه ای ترکیه بیش از گذشته مهم تر خواهد شد. هرچند بحث بر سر محل برگزاری نشست هسته ای پیش رو بین رژیم و 1+5 در استانبول یکی از موضوعات چشمگیر این دیدار است، اما واقعیت این است که اختلاف بین ترکیه و رژیم بر سر برخورد با رژیم سوریه می تواند مهمترین محور این دیدار برآورد شود.
بحث بر سر سوریه و حمایت ترکیه از اپوزیسیون آن و حمایت همه جانبه رژیم از بشار اسد و موقعیت استراتژیک سوریه برای آن یک طرف این ماجراست. اما طرف دیگر، نیاز رژیم به آنکارا برای دور زدن تحریمها و تنها دریچه باقیمانده برای تبادل پولی و اقتصادی با جهان، آنقدر موقعیت ترکیه را چشمگیر کرده است که هرگونه شکست اردوغان در این سفر می تواند، رژیم را در برابر یک وضعیت بسیار سخت قرار دهد. باز بودن ارتباط تجاری بانکهای ترکیه به سوی رژیم، ثبت و گشایش تعداد زیادی از شرکتهای صوری رژیم در این کشور و همچنین خرید گاز ایران توسط ترکیه از موقعیتهایی است که رژیم نمی تواند آنها را نادیده بگیرد. همچنین، تلاش ترکیه برای جلب رضایت آمریکا و اروپا در بیرون بودن از تحریمهای یک جانبه علیه رژیم، جاذبه ترکیه برای آن را بیشتر می کند.
با این وضعیت، عدم توافق بر سر برخورد با سوریه و یا عدم امتیاز دهی رژیم می تواند این جاذبه های ترکیه را دور از دسترس کرده و شکستی دیگر بر دیپلماسی شکننده آن وارد کند. همراه داشتن وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، معاون سازمان اطلاعات ملی و رییس سازمان انرژی اتمی توسط اردوغان، اهمیت این سفر برای ترکیه را گوشزد می کند.
هرچند اردوغان در این سفر دو روزه قرار است دیدارهایی با محمود احمدی نژاد، محمد رضا رحیمی، معاون اول او و علی لاریجانی داشته باشد، اما دیدار مستقیم و یا غیر مستقیم او با خامنه ای یا نمایندگان او برای تعیین تکلیف نهایی برای توافق، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
با این حساب، سفر اردوغان نه یک سفر تجاری یا دیپلماتیک منطقه ای بلکه، سفری است که او در یک دست هویج ارتباط با جهان و در دست دیگر جام زهر موقعیت سوریه را همراه دارد. جمهوری اسلامی و پایوران آن با این جام زهر و هویج چگونه برخورد خواهند کرد؟جعفر پویه

۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

کنترل رفتار و مسائل عقیدتی دانش آموزان نخبه



دانشجونیوز:معاون علمی و فناوری احمدی نژاد از طرحی خبر داده که بر اساس آن دانش آموزان نخبه مدارس ایران مورد «هدایت ساکت» و «شناسایی نامحسوس» مسوولان و مقام های آموزشی در ایران قرار می گیرند.

به گزارش دانشجونیوز، نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری محمود احمدی نژاد در دولت دهم در جدیترین گفتگو با رسانه های دولتی از «شناسایی و هدایت ساکت و نامحسوس دانش‌آموزان در طرح ملی شهاب» در سال جاری خبر داده و افزوده است: «طرح شهاب به نوعی دانش آموزان نخبه را شناسایی کرده و بستر و زمینه شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم می کند.»

وی همچنین تاکید کرده است: «اجرای طرح شهاب از مدتی قبل به صورت به صورت آزمایشی و بدون عنوان آغاز شده است.»

خانم سلطانخواه که ریاست بنیاد ملی نخبگان را نیز بر عهده دارد، درباره نحوه اجرای طرح نیز توضیح داده است که «بر اساس آنچه که در متن اساسنامه طرح آمده است، طرح شهاب، معلم محور است و قرار نیست دانش‌آموز از محیط درس و زندگی جدا شود و حتی عنوان هم نخواهد شد یعنی در این طرح قرار نیست دانش‌آموزان شناسایی شده به صورت فیزیکی و غیر فیزیکی حس کنند که نسبت به دیگران ارجحیت‌ یا امتیازهایی داشته و از دیگران جدا شده اند، بلکه به صورت ساکت شناسایی شده و رشد آنها هم از نظر علمی، معنوی و زمینه استعدادشان مورد رصد و هدایت نامحسوس قرار می‌گیرد.»

این اظهارات این مقام دولتی در حالی است که بسیاری از نهادهای نظارتی و حراستی در مدارس تنها به کنترل رفتار و مسائل عقیدتی دانش آموزان در ایران می پردازند و مسائل آموزشی و تحصیلی اولویت کمتری برای نظرات و کنترل از سوی مقام های وزارت علوم و آموزش پرورش داشته است.

محکومیت جدید دانشجوی چپگرا و فعال کارگری به اتهام توهین بیک آیت الله

 

نیما پوریعقوب، فعال دانشجویی طیف چپ دانشگاه آزاد تبریز، طبق حکمی که ۴ اسفند ماه سال گذشته از سوی شعبه‌ی ۱۰۴ بیدادگاه عمومی تبریز صادر شده است، به ۹۱ روز زندان محکوم شد.
به گزارش منابع خبری محلی، پوریعقوب که پیش‌تر از سوی شعبهی یکم بیدادگاه انقلاب تبریز به ۶ سال زندان محکوم شده بود، در پرونده جدید به اتهام "توهین به" آیت الله سیستانی" حکم جدید دریافت کرد.
نیما پوریعقوب، دانشجوی رشته‌ی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد تبریز، در تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال گذشته به دلیل فعالیت های هایش در دفاع حقوق کارگران همراه شمار دیگری از فعالان کارگری در تبریز دستگیر و پس از ۹۲ روز با قرار وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
دیگر اعضای این پرونده، شاهرخ زمانی، محمد جراحی و ساسان واهبی‌وش به ترتیب به یازده شال، پنج سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند. در حال حاضر شاهرخ زمانی و محمد جراحی در زندان مرکزی تبریز دوران محکومیت خود را می‌گذرانند.

خامنه ای:غرب بین جمهوری اسلامی اتمی و جنگ یکی را انتخاب کند


سایت اصلاح طلب حکومتی دیگربان: تفسیر یک کارشناس سپاه از سخنان اخیر علی خامنه‌ای: غرب بین ایران هسته‌ای و ایران آماده دفاع باید یکی را انتخاب کند
یک کار‌شناس سیاسی سپاه پاسداران اعلام کرد علی خامنه‌ای غرب را بر سر دو راهی پذیرش ایران هسته‌ای مسالمت‌ آمیز و ایرانی که با تمام ظرفیت در برابر حملات از خود دفاع خواهد کرد٬ قرار داده است.
سعد‌الله زارعی در گفتگو با سایت «برهان» پیش‌بینی کرده که غرب در این دو راهی٬ گزینه ایران هسته‌ای را خواهد پذیرفت.
آقای زارعی این اظهارات را در تحلیل سخنان اول فروردین علی خامنه‌ای در مشهد که گفته است جمهوری اسلامی هم‌سطح حملات نظامی از خود دفاع کرده و پاسخ این حملات را خواهد داد٬ بیان کرده است.
وی گفته که جمهوری اسلامی به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما «این هم نیست که در برابر تهدیدهای غربی‌ها و اقدام آنان در حوزه‌ای که ما آن را حوزه‌ نادرست و ممنوعه می‌دانیم، دست بسته عمل کنیم.»
این کار‌شناس سیاسی به جزئیات بیشتری درباره توانایی‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌هایی که آن را «ممنوعه» می‌داند٬ اشاره نکرده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست ساخت سلاح هسته‌ای را «حرام» دانسته و اعلام کرده‌اند به هیج وجه قصد دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی را ندارند.
در این میان کشور‌های غربی با ابراز نگرانی از برنامه‌های هسته‌ای ایران خواستار توقف کامل این برنامه‌ها هستند که این خواسته با مخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.
آمریکا و اسرائیل نیز در مقابل این بی‌اعتنایی‌ها اعلام کرده‌اند استفاده از گزینه حمله نظامی را برای متوقف کردن برنامه‌های اتمی ایران رد نمی‌کنند.
زارعی درباره احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران هم گفته که «واکنش ما در برابر هر تحرک اسرائیل، واکنشی فراگیر» خواهد بود که اسرائیل و «نقطه فرمان» آن یعنی آمریکا را هم شامل خواهد شد.
احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم گفته اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند، تاسیسات هسته‌ای آن مورد حمله قرار خواهد گرفت.

افزایش شدید اعدام در ایران


عفو بین‌الملل، از سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر، روز سه‌شنبه، ۲۷ مارس (هشتم فروردین)، اعلام کرد که با وجود کاهش تعداد کشورهای مجری اعدام در دنیا، تعداد اعدام‌های ثبت‌شده در سال ۲۰۱۱ میلادی در منطقه خاورمیانه افزایش شدیدی پیدا کرده و بیش از ۵۰ درصد بیشتر شده است.

به گزارش بی بی سی، در بیانیه مطبوعاتی عفو بین‌الملل آمده است که اعدام افراد در کشورهایی که در سال ۲۰۱۱ میلادی، مجازات اعدام را اجرا کرده‌اند، "با سرعت نگران‌کننده‌ای" انجام شده است.

بر اساس یافته‌های این سازمان در گزارش سالانه مجازات اعدام و صدور حکم اعدام، "تعداد اعدام‌های ثبت‌شده در سال ۲۰۱۱ میلادی در خاورمیانه افزایش شدیدی پیدا کرده و تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از سال پیش شده است."

عفو بین‌الملل اضافه کرده است که افزایش ۵۰ درصدی اعدام‌ها در منطقه خاورمیانه به کشورهای عراق، ایران، عربستان سعودی و یمن مربوط می‌شود.

طبق بیانیه این سازمان، در سال میلادی گذشته، دست‌کم ۶۸ نفر در عراق، دست‌کم ۳۶۰ نفر در ایران، دست‌کم ۸۲ نفر در عربستان سعودی و دست‌کم ۴۱ نفر در یمن اعدام شده‌اند که در مجموع، ۹۹ درصد کل اعدام‌های ثبت‌شده در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی است.

در این بیانیه آمده است که دولتمردان الجزایر، اردن، کویت، لبنان، مراکش (صحرای غربی) و قطر در سال ۲۰۱۱ میلادی، حکم اعدام صادر کرده‌اند، اما به خودداری از انجام حکم اعدام ادامه داده‌اند.

بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل، این سازمان، گزارش‌های معتبری درباره تعداد زیاد اعدام‌های تایید نشده و حتی پنهانی در ایران دریافت کرده است که با در نظر گرفتن آنها، تعداد اعدام‌هایی که رسما در ایران تایید شده‌اند، تقریبا دوبرابر می‌شود.

طبق داده‌های این سازمان، در سال میلادی گذشته دست‌کم سه نفر در ایران به اتهام جرایمی اعدام شده‌اند که در زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب شده بودند. چهار مورد تاییدنشده اعدام مجرمان نوجوان در ایران و یک مورد مشابه در عربستان سعودی نیز گزارش شده که تمام موارد، ناقض حقوق بین‌المللی است.

سلیل شتی، دبیرکل عفو بین‌الملل، با بیان این که تعداد قابل توجهی از کشورها، دیگر از مجازات اعدام استفاده نمی‌کنند، تصریح کرده است: "پیام ما به رهبران اقلیت کشورهای در انزوا که به اعدام ادامه می‌دهند، روشن است؛ شما با بقیه جهان هماهنگ نیستید و زمان آن فرارسیده که برای پایان دادن به ظالمانه‌ترین، غیرانسانی‌ترین و تحقیرآمیزترین مجازات اعدام گام بردارید."

زندانیان سیاسی دهه ۶٠ همراه همسرش دستگیر شد



قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ بیدادگاه اسلامی رژیم در تهران، ماشاالله حائری زندانی سیاسی دهه شصت را به ۱۵ سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت در کرج محکوم کرده است.

ماشاالله حائری ۵۸ ساله، در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۸۸ دستگیر و به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. الماسی، همسر حائری و فرزندش نگار حائری نیز در جریان اعتراضات سال ۸۸ همراه با وی دستگیر و پس از چند ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شدند.

این زندانی سیاسی به دلیل بیماری قلبی و عروقی در پائیز سال گذشته با موافقت دادستانی با مرخصی استعلاجی از زندان آزاد شده بود و علی رغم عدم اتمام مدت زمان مرخضی استعلاجی و درمان بیماری دستگیر و به زندان گوهردشت منتقل شد.

نقش «دانه دُرُشتها» در اختلاس 3 هزار میلیاری


روز دوشنبه 7 فروردین، رئیس سازمان بازرسی رژیم از نقش دولت نظامی امنیتی در پرونده اختلاس میلیاردی در سیستم بانکی ایران خبر داد. اختلاسی که از آن به عنوان «بزرگترین پرونده فساد مالی در ایران» نام برده شده، در دستان کسانی مورد بررسی قرار گرفته که خود در جایگاه متهم قرار دارند. باندهای مختلف حکومت در مشاجرات خود، برای حفط مصالح نظام ولایت فقیه، ذره ای از دزدیها را بر ملا می کنند.

پور محمدی در مصاحبه با سایت «خبر آنلاین» به طور صریح از وابستگی گماشته ولی فقیه به پرونده اختلاس مالی پرده بر می دارد. وی می گوید:«این که دولت از این گروه حمایت کرده هیچ تردیدی نیست؛ از آقای رئیس جمهور، رئیس دفترشان، وزرا و بانکها». پورمحمدی که در افشاگری طرف مقابل یک قدم جلو آمده، برای حفظ نظام سریع پا به عقب می گذارد و اعلام می کند که آنها در جزئیات نبوده اند و این مقوله دیگری است.

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل رژیم گفت:«ما هر کسی را هم بگیریم، حتی رئیس‌جمهور مملکت را هم بگیریم، می‌گویید دانه دُرُشت نیست، حتماً پشت سر این دانه درشتهایی باید پیدا شود».

برای «دانه دُرُشتها» نیاز به ورود قوه قضائیه به جزئیات وجود ندارد. به ویژه این که اختلاس در سطح میلیاردی باشد و دانه دُرُشتها در بیت ولی فقیه و دولت احمدی نژاد لانه کرده باشند. براساس سخن پراکنی پورمحمدی، خاوری به عنوان رئیس بانک ملی در حالی فرودگاه تهران را ترک می کند که «مشخص بود تخلفاتی در بانک ملی شده»، و وی برای عدم ایجاد یک «شوک بزرگ» جهت مصلحت نظام بازداشت نمی شود.

اختلاس میلیاردی که چپاول ثروت مردم است تنها با مشارکت «دانه دُرُشتها» و استفاده از رانت حکومتی و وابستگی به هرم قدرت می تواند صورت بگیرد. بر همین منظر رسیدگی به چنین پرونده ای در دستان متهمان جنبه یک نمایش ساختگی و خانوادگی را دارد. در این شرایط پایوران رژیم در دستگاه به اصطلاح قضائیه، تصمیم دارند افرادی را برای مصلحت حفط منافع نظام قربانی کنند.زینت میرهاشمی

۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

تحریم تماس تلفنی از سوی زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین



کمیته گزارشگران حقوق بشر
گزارش‌های رسیده از بند 350 زندان اوین حاکی است، زندانیان سیاسی که به دستور دادستان در 5 روز ابتدایی نوروز، در حق تماس تلفنی با خانواده‌هایشان محروم شده بودند، دیروز پس از صدور اجازه از سوی دادستان، از برقراری تماس تلفنی با خانواده‌های خود، خودداری کرده‌اند.

درحالی‌که زندانیان بند 350، هر بیست روز و یا یک ماه یک‌بار حق داشتند به طور محدود از طریق تلفن با خانواده‌هایشان، تمای بگیرند، در 5 روز ابتدایی نوروز، به دستور دادستانی کلیه تماس‌های تلفنی این بند با خارج از زندان قطع شد. این درحالی بود که در این مدت، زندانیان سیاسی از ملاقات با خانواده‌های خود نیز محروم بودند.

گفته می‌شود، دیروز و پس از صدور اجازه دادستان در خصوص آزاد بودن تماس تلفنی، زندانیان بند 350 در اعتراض به این برخوردها و محرومیت غیرقانونی‌شان، تماس تلفنی را تحریم کردند.

خانواده‌های زندانیان سیاسی پیش از عید، از مسئولان زندان خواسته بودند، ترتیبی دهند تا آنها بتوانند از طریق ملاقات و یا تلفن در روزهای عید، با زندانیانشان ارتباط بگیرند، اما این درخواست با مخالفت مسئولان مربوطه مواجه شد.

خانواده‌های زندانیان سیاسی زن که در آخرین ملاقات سال گذشته، مقدار شیرینی و آجیل برای زندانیان برده بودند، با وجود اصرارهای فراوان، نتوانستند این تنقلات عیدانه را به زندانیان سیاسی زن برسانند.

هم‌چنین لازم به یادآوری است که زندانیان سیاسی زن در زندان اوین بطور کلی از حق تماس تلفنی با خانواده‌های خود محروم هستند. اعتراضات آنها در این خصوص نیز تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

این خانم کجا را نگاه می کنه!

ممانعت از ملاقات ۴ تن از فعالین حقوق بشری با دو زندانی اعدامی

article picture
چهار تن از فعالین حقوق بشری که برای پیگیری قانونی وضعیت لقمان و زانیار مرادی جهت ملاقات با این دو زندانی به زندان رجایی شهر مراجعه کرده بودند با ممانعت مسئولین زندان مواجه شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، هیمن فرخی، دکتر آواره قزلچی مشاوره حقوقی و بین المللی اقلیم کردستان، مهران باوند، خسرو زعیم چهار تن از فعالین حقوق بشری که به قصد پیگیری وضعیت پرونده لقمان و زانیار مرادی با اجازه دادستانی به زندان رجایی شهر کرج مراجعه کرده بودند با مخالفت معاونت رئیس زندان رجایی شهر «اسداللهی» مواجه شدند.

زانیار مرادی و لقمان مرادی به ترتیب در سال ۸۸ در مریوان بازداشت، و در یکم دی ماه سال ۸۹ از سوی قاضی صلواتی در به اعدام در ملاء عام محکوم شدند.

نوبت سرکوب به سایت های شخصی و علمی رسید



در ادامه اعمال محدودیت ها و فشار بر حوزه اینترنت و فضای وب، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی ایران (فتا) از شناسایی چند سایت و وبلاگ که مدعی شده اند به "انتشار اکاذیب و پست‌های سیاسی و تبلیغات سوء، سبب تشویش اذهان عمومی و ایجاد ناامنی در فضای سایبری" مشغول بوده اند، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی اعلام کرده است که در پایش سایت های خبری، تحلیلی و سیاسی، چند سایت و وبلاگ شناسایی شد كه با "انتشار اكاذیب و پست های سیاسی و تبلیغات سوء، سبب تشویش اذهان عمومی و ایجاد ناامنی در فضای سایبری داشتند."
بر اساس ادعای نیروی انتظامی، این سایت ها و وبلاگ ها تحت پوشش خاطرات شخصی و همچنین صفحات علمی مراكز آموزشی، اقدام به این عمل غیر قانونی می كردند.
به گزارش سایت اصلاح طلب حکومتی جرس، طی سالهای اخیر و به ویژه ماههای گذشته، اعمال محدودیت و کنترل فضای وب شدید تر شده، و ارگان های متعدد نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی، به صورت گسترده ای به فیلترینگ، هک، کنترل و شناسایی وبلاگ نویسان، گردانندگان سایت های اطلاع رسانی و همچنین تارنماهای مخالف مشغولند.

مسئول حفاظت اطلاعات به جرم قتل دو زندانی محاکمه و بعد از آن معاون مدیرکل شد



فردین کُردلَر، مسئول اسبق حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه، علی رغم اتهامات بسیار، در دادگاه تبرئه و پس از آن با ارتقای مقام در سطحِ استان آذربایجان غربی مواجه شده است.
به گزارش هرانا،، فردین کُردلَر، مسئول حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه در محدوده‌ی زمانی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶، با شکایت خانواده‌ی دو تن از زندانیانی که بر اثر ضرب و شتم وی به قتل رسیده بودند از حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه برکنار می‌شود.
کُردلَر سپس در سال ۱۳۸۹ به اتهام همکاری در قتل چند زندانی و هم‌چنین حمل مواد مخدر به داخل زندان، توسط اداره‌ی اطلاعات بازداشت و مدت دو ماه را در بازجویی به سر می‌برد. این در حالیست که وی پس از هشت ماه از زندان آزاد شده و سرانجام در دادگاهی، از تمامی این اتهامات تبرئه شده است.
هم‌چنین نامبرده پس از آزادی از زندان، در زمستان سال ۱۳۹۰ با ارتقای مقام، به سمت معاون مدیر کل سازمان زندان‌های استان آذربایجان شرقی منسوب می‌شود.
این فرد در حالی با ارتقای پست روبه رو شده است که به مدت ۶ سال از عمده عوامل توزیع مواد مخدر در زندان بوده و خانواده‌ی قربانیان مذکور نیز کماکان شاکی هستند.