۱۳۹۲ آذر ۳, یکشنبه

"بازی شیادانه" در تهران و ژنو



روز جمعه 22 نوامبر سومین روز از دور سوم مذاکرات هسته ای در ژنو بود. در جریان این سری مذاکرات، سوال مطرح مورد اهداف رژیم جمهوری اسلامی از فعالیتهای اتمی نه تنها پاسخ داده نشده باقی ماند، بلکه پر رنگ تر نیز گشت. براستی چرا جمهوری اسلامی از فرصتی که به دست آورده استفاده نمی کند تا تحریمهای اعمال شده را خنثی کند؟ آیت الله جنتی در پاسخ می گوید به این دلیل که "آنها می خواهند امتیاز بگیرند و امتیاز ندهند"، به عبارت دیگر، "آنها می خواهند ما جام زهر را بنوشیم تا تحریمها برداشته شود".
در این دوره از نشستها جمهوری اسلامی خواهان ادامه غنی سازی و برداشتن تحریمهای نفتی و لغو محدودیتهای پولی و بانکی شد. طرفهای مقابل، لغو تحریمهای جدی را مشروط به این دانستند که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته ای دست نیابد و هرگز این امکان را نداشته باشد که بتواند ساخت آن را از سر گیرد.لیلا جدیدی
خامنه ای می توانست مجبور به نوشیدن جام زهر نشود و تحریمی هم وجود نداشته باشد. اما حرص قدرت و اهداف شوم، او را اکنون به این فلاکت کشانده که مجبور شود کارگزارانش را به این نشستها و مذاکرات بفرستد آنهم بدون داشتن راه حل واقعی و فقط با شیوه های فریبکارانه و امید به موفقیت آن. اکنون که فرصت وی سر آمده نیز با سیاست یکدست پیش کشیدن و با دست دیگر پس زدن، از نوشیدن جام زهر فرار می کند.
این بار اما صبر و تحمل طرفهای مقابل به سر آمده. روز پنجشنبه، آقای ظریف و خانم اشتون به تنهایی و بدون شرکت نمایندگان شش کشور گفتگو کردند و وزرای خارجه شش کشور نیز تنها در شرایطی که پیشرفت چشمگیری صورت بگیرد، حاضر به حضور در ژنو شدند.
جنتی روز جمعه در نماز جمعه تهران تلاش تمسخرآمیزی کرد تا با خواندن روضه "علوی و عاشورایی" و دشمنی آمریکا با "اسلام"، برای بحران سازی و بن بست آفرینی رژیم اش توجیه ایدیولوژیک بتراشد. پیش از او هم خامنه ای با "سگ هار و نجس منطقه" نامیدن اسراییل بر همین بوق دمیده بود. به نظر می رسد همانطور که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پیشتر گفته بود، غرب دیگر نمی خواهد بخشی از این بازی "شیادانه" باشد.

۱۳۹۲ آبان ۲۶, یکشنبه

واکنشها به کم رنگ شدن خط قرمزها

کنش و واکنش باندهای گوناگون رژیم برای عبور و یا عدم عبور از خط قرمز در برنامه اتمی، به عنوان یک تهدید از طرف تیم مذاکره کننده در برابر طرف مقابل به نمایش گذاشته می شود. پایوران رژیم طوری رفتار می کنند که گویا «مذاکره» یک فرصت برای غرب است و این غرب است که باید از این فرصت استفاده کند. بر همین منظر برخی باندهای رژیم بار دیگر خطر جنگ را به غرب گوشزد می کنند.

برگزار کنندگان تظاهرات لنگه کفش در استقبال از حسن روحانی، برای جلوگیری از نوشیدن احتمالی جام زهر توسط ولی فقیه، توانائی خود را به نمایش می گذارند. قرار است دور دیگری از مذاکرات در روز چهارشنبه 29 آبان در ژنو برگزار شود. ظریف روز شنبه 25 آبان در مصاحبه با ایلنا گفت:«هر اقدامی در این باره انجام دهیم با نظر مقام معظم رهبری انجام می شود». ولی فقیه در دفاع از اقدامات دولت روحانی در این زمینه بر حرف تیم مذاکره کننده مبنی بر تایید رهبری، صحه گذاشت. اما حرفهای ولی فقیه در مدیریت اختلافها هیچ کاربردی تا کنون نداشته است.
به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، تعدادی از دانشجویان بسیجی اعلام کرده اند که روز سه شنبه 28 آیان (یک روز قبل از موعد مذاکره) می خواهند «حلقه انسانی به دور سایت هسته ای فردو با شعار «فردو قلب ما است» تشکیل دهند». آنها ضمن اعلام ایستادگی تا پای جان در تولید غنی سازی 20 درصدی، مخالفت خود را با هر گونه عقب نشینی اعلام کردند.
پایوران رژیم برای باج گیری در مذاکره احتیاج به «جنبش لنگه کفش» دارند. حسن روحانی در سخن پراکنی خود طرف مقابل را به این «شرایط استثنایی» رجوع داده و از آنها می خواهد که سخت گیری را کنار گذاشته و از فرصت استفاده کنند.   
در یک اظهار نظر دیگر، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس روز شنبه 25 آبان طرفهای مقابل را تهدید به افزایش خط قرمزها در صورت به انجام نرسیدن مذاکرات کرد. اما رویدادها و  موضع گیریهای طرف مقابل نشان می دهد که  این «شرایط استثنایی» با سیاست بُرد – بُرد پیش نخواهد رفت.زینت میرهاشمی