۱۳۹۲ تیر ۲۵, سه‌شنبه

شرایط زندگی کارگران وخیم تر خواهد شد

حذف یارانه ها و اجرایی شدن اوامر صندوق جهانی پول با عنوان جراحی اقتصادی از طرف احمدی نژاد، فقر و تنگدستی بیشتر را به کارگران و مزدبگیران تحمیل نمود. شورش اجتماعی در اثر فقر یا شورش گرسنگان تبدیل به یک خطر برای نظام شده است. حل بحران اقتصادی بدون ارائه برنامه اقتصادی در شعارهای انتخاباتی روحانی که با کلید به نمایش گذاشته شد، اکنون به صورت مشخص روی میز مجلس و دولت آینده قرار دارد.
حسن روحانی همراه با مشاورش با ترسیم وضعیت نابسامان اقتصادی، از باز کردن قفل بحران اقتصادی اظهار نومیدی کرد. اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی روز یکشنبه 23 تیر در مصاحبه ای با توصیف شرایط بحرانی اقتصاد، «تامین کالاهای اساسی» را چالش اصلی دولت روحانی اعلام کرد.
اکبر ترکان در مصاحبه خود اعلام کرد؛ دولت روحانی «برای آن که بتوانند یارانه خانواده ها را بدهند باید قیمتها را بالا ببرند». وی کسری بودجه دولت را 86 هزار میلیارد تومان دانست و رقم 30 هزار اعلام شده از طرف احمدی نژاد را غیر واقعی دانست. وی تکلیف پرداخت یارانه ها را مبهم اعلام کرد و گفت که بودجه سال جاری و درآمدهایش غیر واقعی است و «بودجه 210 هزار میلیارد تومانی داده شده است که به نظر من 80 هزار تومان از درآمدهایش محقق نمی شود». با حرف ترکان، دولت برای پرداخت یارانه ها پول ندارد. حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار با مجلس نشینان اعلام کرد که رشد اقتصادی در دو سال اخیر منفی بوده است.
در حالی که روحانی و مشاور او تصویر خرابی از عملکرد احمدی نژاد ارائه دادند، همزمان خامنه ای در دیدار با احمدی نژاد و اعضای کابینه اش به دفاع از عملکرد دولت او پرداخت. خامنه ای با گفتن این که «این دولت توانست شعارهای انقلاب را سر دست بگیرد و به آن افتخار کند»، تمایلات و توقعات خود را از جانشین او اعلام کرد.
بر خلاف نظر خامنه ای، دولت احمدی نژاد زندگی اکثریت مردم را به تباهی کشانده است. احمدی نژاد در قبال حذف یارانه ها و بالا بردن قیمت کالاهای حامل سوخت، مقداری ناچیز تحت عنوان یارانه به عده ای پرداخت نمود. همچنین دستمزد پایه کارگران و مزدبگیران در برابر افزایش قیمتها میزان کمی بالا رفت. بنا بر داده های آماری کارشناسان اقتصادی در ایران، حداقل دستمزد تعیین شده برابر یک سوم خط فقر است. فعالان کارگری خواهان دستمزدی عادلانه بر اساس نرخ تورم و سبد هزینه خانوار کارگری بودند. آنها حق خود را می خواهند و مخالف سیاست صدقه پروری احمدی نژاد هستند. درآمد حاصل از حذف یارانه ها و چگونگی هزینه آن، یا پرداخت بخشی از آن به عده ای از مردم همواره مورد مشاجره مجلس نشینان و دولت احمدی نژاد بوده است. بر همین اساس مزد کارگران بر اثر یک سیاست نامتعین افزایش پیدا نکرد و موضوعی که همچنان مورد اعتراض کارگران است.
در هفته های اخیر اعتراض کارگران و مزدبگیران در اشکال گسترده تری جریان داشته است. عدم پرداخت حقوق یکی از محورهای اعتراضی کارگران است. حرفهای روحانی و مشاور او و ترسیم آینده ای ناروشن فقر و تنگدستی بیشتری را برای کارگران و مزدبگیران نوید می دهد.زینت میرهاشمی







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر