۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۱, شنبه

اقدامات پیش رو برای بستن "سوراخهای گریز" جمهوری اسلامی


طناب سیاست "کش دادن" مذاکرات هسته ای بر گردن نازک جمهوری اسلامی همچنان سفت تر می شود. عده ای از قانونگذاران آمریکا طرحی را به کنگره این کشور ارایه داده اند که بر اساس آن داراییهای ارزی جمهوری اسلامی در خارج مسدود خواهد شد. این داراییها به میزان ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار (50-59 میلیارد یورو) تخمین زده می شود.
در اوایل سال جاری سناتورهای آمریکایی از اتحادیه اروپا خواسته بودند که "سوراخهای گریز" جمهوری اسلامی از تحریمهای بین المللی را مسدود کند. قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که "بستن راه های گریز جمهوری اسلامی اثر حساس و ضروری بر تحریمها دارد".
 اگر چه این قانون در ماه ژوییه به امضا می رسد، اما آثاری فوری بر بازارها و شرکتهای بین المللی خواهد داشت، زیرا عطف به ماسبق خواهد شد و تاریخ آغاز آن از 9 ماه مه ( 19 اردیبهشت) است. همچین تهدید شده است که نقض کنندگان آن از بازار مالی آمریکا حذف خواهند شد. بنا بر گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز، این اقدام حتی در تیوری، دسترسی ایران به یک سوم ذخایر ارزی خارجی خود را غیر ممکن می کند.
از زمان شروع تحریمها، فروش نفت رژیم به نیم رسیده و بنا به پیش بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد ایران در سال جاری 3/1 درصد کاهش خواهد یافت و این درحالیست که اقتصاددانان این اقدام آمریکا را فلج کننده ارزیابی کرده اند.
این قانون بدین دلیل که از پشتیبانی مجلس نمایندگان و مجلس سنا و همچنین از حمایت اکثریت قاطع دو حزب برخوردار است، به احتمال بسیار بالا تصویب خواهد شد، اگرچه دولت اوباما با اجرای آن پیش از نمایش انتخابات ریاست جمهوری در ایران مخالف است و همچنین امکان به وجود آمدن اختلاف بین برخی دمکراتها نیز هست.
در یک رویداد دیگر در همین روز (9 مه- 19 اردیبهشت)، وزارت خزانه ‌داری ایالات متحده آمریکا چهار شرکت ایرانی، یک شرکت کشتی ‌رانی، یک بانک و دو فرد را که متهم به همکاری در معاملات نفتی و در پیشبرد برنامه اتمی با رژیم هستند، مشمول تحریمهای خود ساخت. شرکت "آلومینات"، "پارس آمایش صنعت کیش"، "شرکت تحقیقاتی پیشرو سیستم" و "تقطیران کاشان"، شرکت کشتی ‌رانی "سامبوک اف زد سی" که مقر آن در امارات متحده عربی است، همچنین "بانک مشترک ایران و ونزوئلا" و نیز دو نفر به نامهای "پرویز خاکی" و "دیمتریس کامبیس"، یک تاجر یونانی در فهرست تحریمها قرار گرفته‌اند.
دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌ داری آمریکا در امور تروریسم و مالی در این باره گفت: "تا زمانی که ایران برای دور زدن تحریمها تلاش می‌ کند، ما نیز به مقابله با مانورهای فریبکارانه آن ادامه خواهیم داد."
رژیم جمهوری اسلامی بین دو سنگ سخت، دست رد جامعه ایران و طرفهای خارجی گیر کرده است و خود نیز در درون در جنگ قدرت غوطه ور است. در همان حال که روزانه بحرانهای داخلی و خارجی شتاب تازه ای می گیرند، رژیم به هیچ وجه نمی تواند آینده خوبی برای خود متصور باشد.لیلا جدیدی



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر