۱۳۹۱ اسفند ۲۰, یکشنبه

حل بحران اقتصادی با وجود حاکمیت فاسد و استبدادی عملی نیست


در وضعیت اقتصادی کنونی همگان بر بحرانی تر شدن چرخه تولید، افزایش بیکاری، خراب تر شدن وضعیت معاش مردم و افزایش آسیبهای اجتماعی ناشی از آن تاکید می کنند. تمامی راهبردهای تا کنونی پایوران رژیم در مقابله با بحران اقتصادی، وضعیت را خراب تر کرده است.
نظام حاکم با استثمار وحشیانه نیروی کار، با مناسبات اقتصادی شبه دولتی متکی بر رانت، و با تسلط سرمایه داری مالی – نظامی و فساد مالی، بحران را بازتولید می کند.
برخورد به گرانی و سازماندهی سپاه و بسیج با برگزاری مانورهای خیابانی برای مقابله با اعتراضهای ناشی از گرانی، امنیتی کردن فضای کشور برای به سرانجام رساندن نمایش انتخاباتی که در نهایت نظر ولی فقیه به کُرسی نشانده می شود، شرایط بحرانی را تشدید می کند.
خامنه ای روز چهارشنبه 17 اسفند، در دیدار اعضای مجلس خبرگان ضمن اعتراف به مشکلات مالی ناشی از تحریمها از کارگزاران خود خواست در مورد کارهایی که تا کنون در مورد «حل موضوع گرانی» شده به وی گزارش دهند.

پاسدار محسن رضایی رقیب خود در نمایش انتخاباتی را «فقر، گرانی و بیکاری» دانست و به کشاورزان وعده داد در صورت بیرون آمدن وی از صندوق رای، «یارانه سبز به محصولات کشاورزی پرداخت خواهد شد». وی مدعی شد که درآمد مردم لرستان از معادن 6 برابر و درآمد و تولید کشاورزان چند برابر خواهد شد. وی گفت که بعد از انتخاب شدن به «جریان اتوبوسی کشور» (منظور در ترکیب دولت) پایان خواهد داد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت که از قرار گرفتن خود در صندوق رای ولی فقیه، رونمایی کرده وعده «بارانه سبز» به کشاورزان داد و در روز آدینه 18 اسفند در سخن پراکنی خود در رابطه با بیکاری و مشکل اقتصادی گفت:«کسانی که ماشین مردم را بدون ترمز رها کرده اند و در کنار جاده با هم دست به یقه شده اند دارند جایگاه ولایت را تضعیف می کنند».

راهبردهای اقتصادی 42 تن از اقتصاددانان برای «بهبود وضعیت اقتصادی» که اخیرا در نامه به ولی فقیه ارائه شده است، در حقیقت بر ادامه فساد و چپاولگری حکومت فاسد تاکید می گذارند. این اقتصاددانان که راه برون رفت از بحران اقتصادی و مشکلات موجود را در چارچوب حکومت جستجو می کنند، به همان راهی خواهند رفت که سرانجام آن وضع کنونی است.

گسترش حرکتهای اعتراضی کارگران و مزدبگیران و تقویب جنبشهای اجتماعی برای مقابله با سیاستهای استثمارگرانه و ضد مردمی رژیم، می تواند چشم اندازهای نوینی برای بهبود وضعیت اقتصادی ایجاد کند. شورش علیه وضع موجود و به چالش گرفتن راهبردهای رژیم، تغییر وضع موجود را به امری دست یافتنی تبدیل خواهد کرد.زینت میر هاشمی







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر