۱۳۹۲ فروردین ۳, شنبه

کیک و کلت اوباما به رژیم، زیر لوای مزورانه "پیام نوروزی"




بیش از آنکه کلیپ ویدیویی آقای اوباما حاوی "پیام نوروزی" برای مردم ایران باشد، نشانگر موضع متضاد و رویکرد متفاوت وی با ادعاهای دوره اول ریاست جمهوری او است. وی زیر عنوان مزورانه "پیام نوروزی"، پیشنهاد سازش بی چون و چرا با رژیم در برابر سازش هسته ای از سوی آن را داد.
 روی سخن رییس جمهور آمریکا مردم ایران نبودند، بلکه بیشتر حکومت جمهوری اسلامی، اسراییل، رای دهندگان آمریکایی و دیگر کسان و کشورهایی که با بحران هسته ای درگیرند، بود. وی در پیام خود تاکید کرد که بر سر مساله هسته ای سازش نخواهد کرد و در عین حال تلاش کرد مخاطبین خود را شیر فهم کند که همه تلاشهای خود را برای جلوگیری از تسلیح هسته ای رژیم جمهوری اسلامی انجام داده است.
رییس جمهور آمریکا پس از نشان دادن گوشه کلتی که به کمر بسته، کیک را هم روی میز گذاشت: "اگر ایران تعهدات بین ‌المللی خود را به جا آورد، امکان برقراری روابط تازه‌ میان دو کشور ایجاد خواهد شد و ایران خواهد توانست جایگاه شایسته خود را در جامعه ملل بازیابد."
رسانه های گوناگون از گاردین گرفته تا نیویورک تایمز و ...، در تلاش خود جهت تفسیر سخنان اوباما تنها توانستند به این نتیجه برسند که او در آستانه سفر به اسراییل برای همراه کردن نتانیاهو که در موقعیت ضعیفی نیز قرار دارد، تلاش کرده است.
روشن است که پیام آقای اوباما هیچ ربطی به مردم ایران نداشت. وی خلاف دور قبلی ریاست جمهوری اش که مردم ایران را خطاب قرار داده بود و حتی از ریخته شدن خون ندا در خیابان سخن گفت، اینبار بدون یادآوری  وضعیت اسفبار نقض حقوق بشر و زندگی مردم تحت حاکمیت جمهوری اسلامی یا دستکم اشاره به 4 گزارش آقای احمد شهید، نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران در این رابطه، به طور انحصاری در پی حل و فصل مساله هسته ای بر آمد و وعده های غیر عملی به رژیم داد.
آقای اوباما می توانست حل و فصل مساله هسته ای را در میتینگهای پیاپی ای که برگزار می کند، انجام دهد. اگر هم می خواهد نظراتش را به متحدین خود بازگو کند، باز هم زمان، وقت مناسب و وسایل بهتری در اختیار دارد. وی اما فرصت طلبانه و زیر پوشش "پیام نوروزی" به مردم ایران، اعلام کرد که حاکمان آمریکا همواره برای کنار آمدن با دشمن اصلی آنها در صورتی که خواسته هایشان عملی شود، آماده اند. اما او شاید عامدانه فراموش کرده است که مساله هسته ای برای جمهوری اسلامی نه تنها مانور قدرت در صحنه خارجی و پشتیبان سیاست صدور تروریسم به حساب می آید، بلکه برای تضمین بقای خود در داخل و سرکوب مردم ایران نیز می باشد. کنار آمدن تحت هر شرایطی با جمهوری اسلامی خواست مردم ایران نیست.
جامعه ایران مسبب اصلی بحرانهای موجود را جمهوری اسلامی می داند. از این رو، پیام به مردم ایران به مناسبت آغاز سال نو و آرزوی بهروزی برای آنها، نمی تواند بدون اشاره به وضعیت وخیمی که اکنون در آن بسر می برند و حمایت از خواسته هایشان برای زندگی بهتر و انسانی، صادقانه باشد.لیلا جدیدی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر