۱۳۹۲ فروردین ۴, یکشنبه

تمدید ماموریت احمد شهید پاسخ جهانی به نقض حقوق بشر در ایران


روز آدینه 2 فروردین، شورای حقوق بشر ملل متحد، با تصویب قطعنامه ای در باره وضعیت حقوق بشر در ایران، ماموریت احمد شهید گزارشگر ویژه در مورد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را به  مدت یک سال تمدید کرد. ونزوئلا و پاکستان در مقابل 26 رای موافق، به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر رای منفی دادند.
احمد شهید در خرداد سال 1390 از طرف شورای حقوق بشر سازمان ملل، به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران انتخاب شد.
 
احمد شهید تا کنون 4 گزارش در مورد نقض حقوق بشر در ایران تهیه نموده که مورد مخالفت پایوران رژیم قرار گرفته است. گزارشهای احمد شهید علیرغم این که در برگیرنده همه موارد نقض حقوق بشر نیست با این وجود برخی از ابعاد جنایتهای رژیم را افشا می کند. ارائه گزارشها و تمدید ماموریت وی، رهاورد فعالیت فعالان حقوق بشری است.

رژیم ایران حقوق شهروندان ایران را در ابعاد گسترده و در اشکال گوناگون نقض می کند. نقض حقوق بشر در حکومت ولایت فقیه، چنان ابعادی به خود گرفته که مترادف با جنایت علیه بشریت باید به شمار رود. فاجعه بارتر این که حقوق بشر توسط حکومت از طریق قانون، رفتار، مذهب، سیاست و اقتصاد نهادینه و به امری رایج تبدیل شده است. کارگزاران رژیم در نهادهای بین المللی حقوق مردم ایران را با بهانه هایی همچون شرایط فرهنگی و مذهبی انکار نموده و بیشرمانه از احکامی مانند قصاص و اعدام دفاع می کنند.

رژیم تا کنون به درخواست احمد شهید برای سفر به ایران جواب منفی داده است. البته احمد شهید و یا هر گزارشگر و محققی که بخواهد وضعیت حقوق بشر در ایران را بررسی کند، احتیاج به پیمودن مسیر طولانی و اقامت در هتل تحت کنترل نهادهای امنیتی و دیدار با برخی افراد دست چین شده نیست. خوشبختانه گزارش سرکوب و اعدام در سیاهچالهای رژیم با نام زندانیان سیاسی، کسانی که در زیر اعدام هستند، خانواده های زندانیان و .... همه در رسانه های جمعی و سازمانهای سیاسی مخالف رژیم وجود دارد. احمد شهید می تواند به گزارش رفتار با زندانیان بلوچ، کرد،عرب، وضعیت زندانهای اهواز، زاهدان، اوین و.... به راحتی دسترسی داشته باشد.
تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر امری مثبت است. اما این ماموریت و گزارشهای منتشر شده باید تبدیل به ابزار فشار بر حکومت ایران گردد تا بتواند مانعی برای خشونت و جنایت شود. تحریم سیاسی و به محاکمه کشانیدن آمران و عاملان جنایتهای انجام شده در دادگاههای صالح بین المللی اولین گامی است که می تواند به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران یاری رساند.زینت میرهاشمی






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر