۱۳۹۲ فروردین ۱۷, شنبه

مذاکرات آلماتی 2، پیشنهادهای تازه ی هیات کرها


بی حاصلی اولین روز مذاکرات دو روزه هسته ای در آلماتی که هشتمین دور این مذاکرات است، یکبار دیگر حاکی از آن بود که حکومت جمهوری اسلامی هدفی جز وقت گذرانی برای پیشبرد اهدافش در سر ندارد. درحالی که مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، می گفت حرف جدیدی در مذاکرات آلماتی جز شنیدن "پاسخ ایران به پیشنهادهای 1+5 نداریم"، علی باقری، معاون بین الملل شورای عالی امنیت ملی رژیم، اعلام کرد ایران با "پیشنهادهای جامع " به سر میز مذاکرات آمده است.
این پیشنهادهای تازه به جای پاسخگویی به پیشنهادهای 1+۵، دارای هدفی بود که یک دیپلمات حاضر در مذاکرات آن را "سردرگم" کردن تیم مذاکره کننده خواند.
اگر چه سخنگوی خانم اشتون تاکید کرد که مواضع اتحادیه اروپا و 3+3 (آمریکا، روسیه، چین + انگلیس، فرانسه و آلمان) را مطرح می کند و بر طبل "برنامه اعتمادسازی گام به گام" و اینکه جمهوری اسلامی باید ثابت کند برنامه هسته‌ یی‌ اش سمت و سو و ابعاد نظامی ندارد، کوفته بود، اما جمهوری اسلامی در حالی که وانمود می کرد این سخنان را نشنیده، ساز دیگری زد.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی رژیم در نقش سرپرست تیم مذاکره‌ کننده، ادعا کرد که مذاکرات "با یک حرف، پذیرش حق ایران به ویژه برای غنی‌سازی اورانیوم" حل می شود. این در حالیست که پیشتر و طی مذاکرات گذشته از جانب غرب تاکید شده بود که حق غنی سازی در صورتی محفوظ می باشد که تحت نظر بازرسان سازمان ملل صورت گیرد.
در حالیکه 1+5 خواهان اعتمادسازی گام به گام است، رژیم اصرار دارد گامهای اعتمادسازی باید جزیی از یک "راه حل جامع و کامل" باشد و نه در حاشیه آن. به عبارت روشن تر، دادن باجهای کلان سیاسی و اقتصادی به رژیم.
بنابراین صحنه بدین شکل پیش رفت که رژیم همان پیشنهادهای قدیمی را تکرار کرد که پیشتر و از همان آغاز در مذاکرات مسکو رد شده بود و خواهد شد.لیلا جدیدی



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر