۱۳۹۲ اردیبهشت ۱, یکشنبه

بار گرانی و افزایش قیمتها بر دوش کارگران و مزدبگیران


نان، اولیه ترین ماده غذایی از گزند بی ارزش شدن پول ملی در امان نماند و نوید پیوستن آن به کالاهای لوکس داده شده است.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی از بالارفتن قیمت گندم به میزان 80 درصد، خبر داد. وی افزایش قیمت نان را امری طبیعی در پی افزایش قیمت گندم دانست.
چند نرخی شدن ارز، ارز مرجع و ارز مبادلاتی و قدرت و نفوذ رانت خوران حکومتی در بازی جابه جایی ارز، وضعیت قیمت کالاهای مورد نیاز مردم را هر چه بیشتر بحرانی و نامتعین کرده است. اگر چه واردات در سطح کلان در دستان باندهای مافیای وابسته به قدرت و با استفاده از ارز مرجع است، با این حال قیمت کالاها بر اساس نرخ ارز مبادلاتی به مردم فروخته می شود. می توان تصور کرد که این نامتعین بودن رشد قیمتها و دو نرخی بودن ارز چقدر اقلیتی را تنموند و اکثریتی را لاغر می کند.
روز شنبه 31 فروردین رسانه های حکومتی، از افزایش 60 درصدی قیمت گوشت قرمز خبر دادند. علت افزایش قیمت، تعیین ارز مبادلاتی برای وارد کردن گوشت اعلام شده است.
در هفته گذشته سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو ، خبر جایگزینی ارز مبادله ای بر ارز مرجع را اعلام کرد. بر اساس داده های مربوط به افزایش قیمتها و نوسانات ارز، قیمت داروهای تولید داخل تا 50 درصد بالا رفته است. با توجه به تعیین ارز مبادلاتی برای وارد کردن دارو، دارو و مواد بهداشتی تبدیل به کالایی لوکس برای اکثریتی از مردم محروم جامعه خواهد شد. سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و داروی بهداشت از «تغییرات صد در صدی» قیمت دارو با جایگزینی ارز مبادله ای خبر داده است. بر اساس گزارش خبرگزاری حکومتی مهر 31 فروردین؛ «در حال حاضر 75 درصد هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت می شود. »
افزایش 25 درصدی مزد در برابر افزایش نامتعارف و صعودی قیمت  کالاهای مورد نیاز زندگی روزانه مردم، فقر و تنگدستی را هر جه بیشتر بر کارگران و مزدبگیران تحمیل می کند. این در حالی است که دیوان به اصطلاح عدالت اداری به شکایتهای کارگران در اعتراض به مصوبه حداقل مزد برای سال 92 اهمیتی نداده است.زینت میرهاشمی





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر