۱۳۹۰ اسفند ۲۶, جمعه

حداقل دستمزد کمتر از خط فقر تعیین شد







روز چهارشنبه 25 اسفند، حداقل دستمزد برای سال 1391، از طرف شورای عالی کار اعلام شد. این نهاد وابسته به حکومت، متشکل از نماینده دولت، نماینده کارفرمایان و نماینده گزینشی کارگران توسط دولت است. شورای عالی کار، حقوق پایه ای کارگران و مزدبگیران در سال آینده را 389 هزار و 754 تومان اعلام کرد. این مبلغ بر اساس مجموعه ای از داده های آماری منتشر شده تا کنون بسیار کمتر از خط فقر است.

حقوق میلیونها کارگر و مزدبگیر در فقدان نماینده آنان و بر اساس اراده نمایندگان کارفرمایان و دولت به عنوان سرمایه دار بزرک تعیین شد. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعي؛ از افزایش 18 درصدی حداقل دستمزد در سال 1391، حبر داد. در سال گذشته دولت احمدی نژاد مانع افزایش دستمزد شده بود. یکی از دلایل مخالفت پرداخت یارانه ها بود.

حقوق تعیین شده در برابر افزایش نرخ تورم و سیر صعودی افزایش قیمتها، نشان دهنده تنگدستی و فقر بیشتر برای کارگران است. احمدی نژاد جای فقر و نفت را با هم عوض کرده است و فقر و بی چیزی را نصیب سفره های مردم نمود. علی اکبر عیوضی رئیس کمیته مزد استان تهران روز 15 اسفند در گفتگویی با خبرگزاری حکومتی ایسنا خط فقر را رقمی برابر با 575 هزار و 400 تومان براورد کرده است. مسئول کمیته مزد از افزایش 40 درصدی مواد خوراکی صحیت کرد. کارشناسان اقتصادی مستقل، خط فقر در تهران را حدود 1.2 ملیون تومان و در شهرستانها حدود 800 هزار تومان تعیین کرده اند. نرخ تعیین شده همانند سالهای قبل با رشد تورم و سبد هزینه خانواده کارگران تعیین نشده است. به ویژه این که کالاهایی که یارانه به آنها تعلق می گیرند در سبد هزینه کارکران به حساب نیامده است. در سال 1390، دستمزد کارگران بسیار پایین تر از سالهای قبل افزایش پیدا کرد. یکی از دلایل آن از طرف پایوران رژیم، جلوگیری از افزایش نرخ تورم اعلام شده بود. در حالی که نرخ تورم همچنان سیر صعودی خود را طی کرده است. اگر حتی ارزیابی حکومت از نرخ تورم را قبول کنیم این رقم بالاتر از 26 درصد است. منابع مستقل این رقم را بالاتر از 40 درصد ارزیابی می کنند.

میزان تعیین شده دستمزد فاصله طبقاتی و فقر را همچنان افزایش خواهد داد. مبلغ تعیین شده با توجه به رشد قیمتها در استانداردهای زندگی کارگران و مزدبگیران در شرایط کنونی همخوانی ندارد. بر همین منظر، اعتراض در برابر مقدار تعیین شده اعتراضهای کارگری در روزهای آینده را رقم می زند.   زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر