۱۳۹۱ فروردین ۴, جمعه

حمایت از اسد مداخله علیه مردم سوریه







سرانجام بعد از مخالفتهای چین و روسیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه ای جهت خاتمه یافتن کشتار مردم سوریه به تصویب رساند. در بیانیه ای که در روز چهارشنبه 2 فروردین در شورای امنیت به تصویب رسد از طرح کوفی عنان حمایت شده است. لازم به یادآوریست که طرح کوفی عنان قبلاً مورد مخالفت شورای ملی مردم سوریه قرار گرفته است.

موضوع مذاکره بین بشار اسد و مخالفان که در طرح کوفی عنان قید شده بود از طرف برهان قلیون، رئیس شورای ملی سوریه رد شده بود. بشار اسد حتا از طرخ کوفی عنان یعنی مذاکره استقبال نکرد. بشار اسد از رژیم ولایت فقیه خوب آموخته است که اگر دست به عقب نشینی بزند تا ته چاه فروخواهد رفت.


جمهوری اسلامی با پرداحت هزینه های گزاف از حیب مردم ایران برای حفظ دیکتاتوری اسد، طبیعی است که در برابر بیانیه فوق هراسان شود. سرنگونی بشار اسد که خواست مردم سوریه است و یا انتقال قدرت سیاسی از طریق مذاکره که در طرح کوفی عنان مطرح شده است، از چالشهای آتی رژیم در سوریه است.

رامین مهمانپرست در واکنش به بیانیه اخیر شورای امنیت، بار دیگر حمایت کامل خود را از بشار اسد اعلام کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم از «گفتکوی ملی» در سوریه حرف زد. گفتگوی ملی به زبان رژیم ولایت فقیه همان کاری بود که با مردم ایران کردند و در طی قیام مردم سوریه به بشار اسد هم توصیه کرده اند.

ارسال سلاح توسط رژیم ایران برای حکومت سوریه که کاربرد آن کشتار مردم سوریه است، مورد مخالفت کشورهای عربی و غربی قرار گرفته است. ارسال سلاح از طرف رژیم ایران زیر پا گذاشتن تحریمهای شورای امنیت در رابطه با فعالیتهای هسته ای است.

سیاست رژیم ایران در رابطه با حکومت اسد ایستادن در برابر خواست مردم سوریه است. مقاومت مردم سوریه و قیامهای آنان سیاست ریاکارانه رژیم ایران در برابر جنبشهای کشورهای عربی را به خوبی افشا کرده است.

حمایت مالی، تسلیحاتی و کارشناسی رژیم ولایت فقیه از بشار اسد همراه با ایستادگی دیکتاتور سوریه در مقابل قیام مردم دو پارامتر مهمی است که کاربرد بیانیه شورای امنیت را کاهش می دهد. به این پارامترها باید

موضع روسیه و چین را هم اضافه کرد. گرچه تحت فشارهای گوناگون روسیه و چین به بیانیه رای مثبت دادند، اما به طور واقعی این دو کشور عضو دائمی شورای امنیت هنوز برای جلوگیری از سقوط بشار اسد تلاش می کنند.زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر