۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه

مقاومت مردم در مقابل زورگوئی های رژیم؛ ماهواره ها جمع‌ آوری، اما باز پهن می‌شوند




بی بی سی ، نیکی محجوب:

-در را باز کنید، از نیروی انتظامی هستیم.

-بفرمائید؛ مشکلی پیش اومده؟

-در جریان هستید که در طبقه ۱۳ قتل اتفاق افتاده، گروه تحقیق و تجسس برای بررسی محل جنایت
 آمده.
-بفرمائید بالا"

یکی از ساکنان برجی در زعفرانیه با اشاره به این مکالمه نیروی انتظامی با سرایدار این ساختمان به بی بی سی فارسی گفت: "متاسفانه زمانیکه سرایدار در را باز کرد با چندین سرباز وظیفه به همراه یک آقای لباس شخصی مواجه شد که به همراه خود سیم چین، پتک و انبرهای بزرگ و دیلم داشته اند، آنها بدون هیچ صحبتی با سرایدار به پشت بام رفته و بعد از تخریب ماهوراه ها، ال ان بی ها را با خود برده اند."

طرح جمع آوری ماهواره و منع استفاده آن در ایران از سال ۱۳۷۳ مطرح شد و آیین نامه اجرایی آن در فرودین ۱۳۷۴ در هیئت وزیران به تصویب رسید. براساس ماده ۲ این قانون وزارت کشور موظف شد با استفاده از نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری ماهوراه ها کند، اما برای ورود به خانه افراد مجوز دستگاه قضایی در نظر گرفته شد.

با این همه در بسیاری از موارد به نظر می رسد که ظاهرا به این بخش از قانون توجه چندانی نمی شود.
امسال نیز مقابله با آنتن‌های ماهواره ای بار دیگر در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفته است. البته بر اساس گزارشها از ایران مقابله با دیشهای ماهواره ای بر اساس طرحی جدید و به عنوان بخشی از طرح امنیت اخلاقی و براساس لایحه استفاده مدیریت شده از ماهواره که در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسیده است، اجرا می‌شود.

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه اخیرا نیز با اشاره به جمع‌آوری ماهواره‌ها در ماه‌های اخیر اعلام کرد که استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای ممنوع است و با متخلفان نیز برخورد می‌شود.
او افزود که در موارد آشکار نیروی انتظامی نیاز به حکم ندارد، ولی در مواردی که مستلزم ورود به خانه باشد باید حکم قضایی باشد؛ شدت و ضعف‌ها بنا به دلایل مختلفی ممکن است صورت بگیرد، اما تا زمانی که قانون پابرجاست باید اجرا شود.

وی همچنین تاکید کرد که حضور نیروی انتظامی با مجوز قوه قضائیه تجاوز به حریم مردم محسوب نمی‌شود و بلامانع است.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی به تازگی اعلام کرده که "در سه ماهه نخست سال جاری کشف ادوات ماهواره سه برابر افزایش یافته است. در مواردی که مردم جدیت برخورد پلیس را مشاهده کرده اند همکاری لازم با ماموارن داشتند و پس از برخورد پلیس ۹۰ درصد خانه ها از دیش و تجهیزات ماهواره پاک شده اند."

به گفته شاهدان عینی،نیروهایی که برای جمع آوری ماهواره‌ها به منازل و برج ها در تهران مراجعهمی کنند، معمولا مجدد به محلی که پاکسازی شده باز می گردند تا در صورت مواجهه مجدد با نصب ماهواره جریمه تعیین کنند.
یکی از ساکنان یک مجتمع مسکونی در شمال تهران نیز در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت ماموران بار نخست که به مجتمع مراجعه کردند، سرایدار بدون دیدن هیچ مدرکی در را باز کرد و به آنها اجازه ورود داد، اما در جلسه هیئت مدیره ساختمان قرار شد اگر بار دیگر این ماموران مراجعه کردند، سرایدار از آنها مجوز بخواهد.

به گفته این شاهد عینی یک هفته بعد ماموران به این برج رفته و سرایدار از آنها مجوز می خواهد، آنها به جای مجوز در را شکسته، سرایدار را به شوفاژ دستبند زده و با شکستن در پشت بام تمام دیش ها را شکسته و ال ان بی ها را نیز با خود بردند.

در سال های گذشته طرح جمع آوری ماهواره عموما محدود به شمال ومرکز تهران بود اما ساکنان جنوب تهران نیز امسال با حضور گسترده ماموران برای جمع آوری دیش های ماهواره روبرو شدند.
یکی از ساکنان جنوب تهران به بی بی سی فارسی گفت: "بعضی اوقات ماموران درحالی دیده می شوند که در حال بالا رفتن از دیوار مردم هستند و وقتی به پشت بام می رسند، بدون اجازه گرفتن از همسایه ها به پشت بام های دیگر می روند و ماهواره ها را جمع آوری می کنند. اما اگر ساختمان کناری بلند تر یا کوتاه تر باشد دست به چنین کاری نمی زنند."

اما این برخوردها به گفته ساکنان تهران باعث نشده که مردم از استفاده از ماهواره و برنامه های آن صرفنظر کنند، بلکه به گفته حامد "مردم دیش ها را در کولر، ایوان خانه و یا زیر زمین های خانه ها طوری قرار می دهند که در دید نباشد. او می گوید" اگر آنها پلیس هستند ما جیمز باند هستیم"
البته طرح جمع آوری ماهواره تنها محدود به تهران نیست و در کرمانشاه ،ارومیه، تبریز و مشهد هم به اجرا گذاشته است.

هزینه نصب ماهواره

اسماعیل احمدی مقدم روز دوشنبه ۶ تیرماه اعلام کرد که باید بحث تشدید برخورد با نصب کنندگان ماهواره را در برنامه داشته باشم و با واحدهای صنفی فعال در زمینه تجهیزات دریافت ماهواره برخورد شدیدی خواهد شد.

آقای مقدم همچنین از "مراجع قضایی خواسته تا وظیفه شان را در خصوص تشدید مجازات ها در این زمینه انجام دهند تا مبارزه موثر واقع شود."

برخی از نصابان ماهواره که تاکنون بازداشت شده و جریمه نقدی شده اند، معتقدند "این کار درآمدزا است؛ البته خطراتی هم به همراه دارد اما در صورت دقت امکان برخورد با ماموران کاهش پیدا می کند."
هزینه نصب ماهواره پیش از اینکه ماموران به منازل بروند و قبل از آن متفاوت است.

قیمت نصب ماهواره برای نخستین بار حدود ۶۰ هزار تومان است، اما براساس هر جهتی که برای آن درخواست شود بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بر هزینه کلی اضافه می شود. در عین حال پس از هر پارازیتی که ارسال می شود، ماهواره نیاز به سرویس دارد که هزینه آن بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان است.
اما پس از هر باری که نیروی انتظامی به خانه ها مراجعه کرده و ال ان بی ها را با خود می برد هزینه نصب آن و سرویس حدود ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان می شود. به گفته برخی از نصابان خطر دستگیری آنها و ضبط اموالشان نیز بعد از هر بار حضور در خانه هایی که نیروی انتظامی در آن حاضر شده، افزایش پیدا می کند.

برخی معتقدند جمع آوری ماهواره ها باعث می شود که جوانان و خانواده ها به مسیرهای نادرست وارد نشوند و این کار را یک نوع مبارزه با نابهنجاری های کشورهای غربی عنوان می کنند.اما مخالفان این نوع تفکر با رد این نظر عنوان می کنند که" اگر قرار باشد فردی رفتار خلاف عرف عمومی جامعه انجام دهد راههای زیادی را می تواند برای این کار پیدا کند، اما ممنوعیت ماهواره تنها ایجاد محدودیت هرچه بیشتر برای افرادی است که می خواهند در چهار دیواری خانه خود از برنامه های آن استفاده کنند. "

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر