۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه

عدم پرداخت قبض گاز و برق، اعتراض حذف یارانه ها






طرح هدفمند کردن یارانه ها و در حقیقت حذف یارانه ها روی کالاهای حاملهای انرژی، با گذشت کمتر از 6 ماه، ماهیت چپاولگرایانه رژیم را نشان داد. یارانه هایی که از کالاهای اولیه و ضرروی زندگی مردم حذف شد و قرار بود به جای آن به صورت ماهیانه به بخشی از مردم به صورت نقد پرداخت شود، اکنون به صورت قانونمند به جیب دولت ریخته می شود.
طرح احمدی نژاد که آن را «بزرگترین طرح تاریخ اقتصادی ایران» دانسته است ماهیت ضد مردمی خود را با وجود حکومت فاسد و مدیریت غیر دموکراتیک به نمایش می گذاشت.
طرح حذف یارانه ها که مدتها مجلس و دولت بر سر مدیریت منیع مالی منتج از این طرح نزاع داشتند سرانجام با جانبداری ولی فقیه از احمدی نژاد به نفع اختیار دولت بر این منبع مالی به مرحله اجرایی رسید. اثرات زیانبار این طرح طی این مدت کوتاه، فقیرتر شدن مردم، لاغر شدن سبد کالاهای ضروری  مردم و فربه شدن دولت نظامی امنیتی بوده است. بر اساس آمار و ارقام اقتصاد ایران با رشد تورم، رشد بیکاری و  رشد نقدینگی طی این مدت روبرو شده است. منبع مالی که از طریق حذف یارانه ها به جیب دولت ریخته شده هیچ تاثیری در رشد و تحول اقتصادی نداشته است. از طرف دیگر با بالا رفتن بهای کالاها بسیاری از مواد خوراکی و مایحتاج اولیه از سفره مردم حذف شده است. حتا یارانه نقدی که به صورت صدقه نه حق، به مردم داده می شد با توجه به اقتصاد تک پایه و وابستگی به پول نفت و فساد حکومتی، هیچ تاثیر مثبتی در زندگی مردم نداشته است. به همین دلیل از همان ابتدا بی اعتباری آن به عنوان یک طرح ضد مردمی روشن بود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز دوشنبه 6 تیر خبر از حذف یارانه ها و جایگزینی کارتهای انرژی به جای یارانه نقدی داد. بر اساس این طرح که سید عماد حسنی زمان اجرای آن را بعد از ماه رمضان پبش بینی کرده است؛ «کارتهای انرژی علاوه بر آب، برق و گاز خانگی در پمپهای بنزین نیز کاربرد داشته و با تجهیز پمپهای بنزین به این سامانه به هنگام سوخت گیری مبلغ مورد نظر از کارت انرژی فرد کم خواهد شد.»
وی که بهانه حذف یارانه نقدی را با یک دروغ احمدی نژادی، «مدیریت مصرف انرزی توسط مردم» اعلام کرده است. بسیاری از مردم با روبرو شدن با قبضهای آب و برق و گاز دچار شوک شده و  توانایی پرداخت آن را ندارند و لذا موجی از اعتراض همراه با عدم پرداخت این قبضها پیش آمد که اگر به همین شکل قیمتها رشد کنند رژیم را تهدید خواهد کرد. در عمل طرح کارتهای انرژی، به طور مشخص با هدف مقابله با اعتراضهای احتمالی مردمی خواهد بود.
 زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر