۱۳۹۱ بهمن ۲۸, شنبه

رابطه بین دیپلُماسی و "ده برابر شدن گرانی"




حاکمان ایران ساعاتی پس از به شکست کشاندن چندباره سفر بازرسیهای آژانس بین المللی انرژی اتُمی، با دستپاچگی به تلاش برای کاهش بازتاب منفی اقدامات نابخردانه خود در جامعه روی آورده اند. اما آنچه که نخُستین مشاطه گر آنها در توجیه این ماجراجویی بر چهره شان مالیده، فقط نشانگر به انتها رسیدن ظرفیت "نظام" برای باور پذیر کردن سیاست خود و صف بندی جامعه علیه پیامدها و مُسببان وضعیت وخیم کنونی است.
حُجت الاسلام احمد خاتمی، در نماز جُمعه روز گذشته مُدعی شد که کاهش تنش در پهنه بین المللی که وی آن را در قالب "مذاکره با آمریکا" ساده کرد، "باعث ده برابر شدن گرانی می شود".
فرار این کارگُزار تبلیغاتی حکومت به پس چنین استدلالهایی، درماندگی روزافزون آقای خامنه ای و همدستانش در توجیه رویکرد خود و اصرار در ادامه آن را به طور گویا بیان می کند. آنها چون نمی توانند مردُم را قانع کنند که هزینه بقای سلطنت آنها بر قلمروهای قُدرت و ثروت را با جان و مال و کرامت شان بپردازند، ناشیانه و با خطوط کژ و مژ تصویر مرگ را نقاشی می کنند تا قُربانیان را به تب راضی گردانند. بین استدلال "حق مُسلم" و این گروگانگیری ریشخند آمیز، فاصله ای وجود دارد که "نظام" روی ریل عوامفریبی و همزمان کوته بینی، بدون توقُف آن را پیموده است تا به آخرین ایستگاه برسد.
در همین حال، حُجت الاسلام خاتمی با سُخنان خود، به ارتباطی که بین "گرانی" و "مُذاکره" وجود دارد اعتراف کرده و تاثیری که سیاستهای "نظام" بر و وضعیت معیشت و کسب و کار مردُم به جا می نهد را – اگر چه باژگونه – بیان داشته است. اما این تنها واقعیتی نیست که جامعه بدان آگاهی دارد و "نظام" زیر فشار فضای اجتماعی ناشی از آن در حال تلو تلو خوردن و هذیان گویی است.
برای مردُم ایران حدس اینکه "قطار بی تُرمُز" حاکمان، کشور را به کُجا می برد، کار دُشواری نیست. آنها حتما نباید به سُخنان پایوران آمریکایی و اُروپایی پیرامون مفهوم و پیامد اقداماتی همچون به بن بست کشاندن مُذاکرات با آژانس دقت کنند تا ژرفای پرتگاهی که "آقا" و لوطیهایش وعده می دهند را تخمین بزنند.
رژیم ولایت فقیه برای توجیه مُسابقه مرگبار با طرفهای خارجی بر سر دست یافتن یا نیافتن به جنگ افزار هسته ای نزد مردُم، به بهانه های ناب تری از آنچه که به دهان مُلای نگون بخت جُمعه گذاشته، نیاز دارد.  منصور امان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر