۱۳۹۰ دی ۲, جمعه

کارگران معلول در آستانه اخراج






افزایش نیافتن مراکز ویژه ترک اعتیاد زنان، عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرمای معلولان، بهره برداری از واحدهای مسکونی معلولان در دهه فجر، جزئیات قانون جدید مشاغل سخت و... از جمله اخبار حوزه بهزیستی و رفاه در این هفته بوده است.


 به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی در حوزه بهزیستی و تامین اجتماعی بودیم که چکیده ای از مهمترین آنها را مرور می کنیم.



عدم افزایش مراکز ویژه ترک اعتیاد زنان



در آغاز این هفته معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از کمبود اعتبارات بخش پیشگیری و کاهش آسیب در سازمان بهزیستی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرده و گفت که به دلیل کاهش اعتبارات از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری تعداد مراکز ویژه ترک اعتباد زنان بیشتر نمی‌شود.



دکتر فرید براتی سده عنوان کرد که ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری اعتبارات سازمان بهزیستی را در بخش پیشگیری و آسیب کاهش داده است و همین امر منجر به تغییر در برنامه های سازمان شده بطوریکه در بخشهایی نیز با مشکل مواجه شده ایم.



البته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بودند که به دلیل اجرای برنامه درمان اجباری معتادان، تخصیص اعتبارات کمی کاهش پیدا کرده اما گویا درمان اجباری معتادان نیز منجر به کاهش تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد نشده است.



کارگران معلول در آستانه اخراج



رئیس جامعه معلولان ایران نیز در نشستی که با اعضای هیئت مدیره این جامعه برگزار شده بود از عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرمای ویژه معلولان از ابتدای سال تاکنون انتقاد وعنوان کرد که این موضوع مشکلات زیادی را برای این معلولان ایجاد کرده است به طوریکه که در آستانه اخراج قرار دارند.

علی همت محمود نژاد در این نشست به مشکلات معلولان اشاره کرد وگفت قرار بود 4 هزار و 700 دستگاه خودرو ویژه معلولان و جانبازان با سقف معافیت مالیاتی 30 میلیون تومان وارد کشور شود که متاسفانه فقط خودروهای وارداتی شامل جانبازان شده است و معلولان از آن بی بهره بوده اند.

 وی همچنین درمورد بیمه گفتار درمانی و کاردرمانی نیز عنوان کرد این موارد مشمول بیمه نمی شود و همین امر باعث شده که معلولان هزینه زیادی را پرداخت کنند.



بهره برداری از واحدهای مسکونی ویژه معلولان در دهه فجر



رئیس سازمان بهزیستی نیز در این نشست از رفع مشکلات معلولان خبر داد و گفت تعدادی واحد مسکونی در دهه فجر برای معلولان به بهره برداری می رسد.

دکتر همایون هاشمی عنوان کرد که مشکلاتی که اعضای هیئت مدیره جامعه معلولان مطرح کردند بیشتر در مورد مسکن، اشتغال، مناسب سازی معابر و اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ، تخصیص سوخت ویژه معلولان، هزینه ایاب و ذهاب، قانون 3 درصد استخدام در سازمانها بود.

 لایحه فرزند خواندگی به امسال نمی رسد



لایحه فرزند خواندگی که مدت زمان زیادی را در انتظار تصویب به سر می برد و همه منتظر بررسی و تصویب آن تا پایان سال بودند مخبرکمیسیون اجتماعی مجلس از عدم بررسی آن طی چند ماه آینده خبر داده و عنوان کرد که به دلیل افزایش حجم کار نمایندگان، تصویب نهایی لایحه فرزندخواندگی به ماههای پایانی سال نمی‌رسد و به سال آینده موکول می‌شود.

سید جواد زمانی گفت که با توجه به طرحهای و لوایح زیادی که در دستور کار مجلس قرار دارد لایحه فرزند فرزند خواندگی در ماههای پایانی سال بررسی می‌شود.



 وی در مورد مشکلات لایحه فرزند خواندگی عنوان کرد پس از ارسال به شورای نگهبان برای تصویب نهایی، این نهاد ایراد شرعی به این لایحه وارد دانست به همین دلیل برای رفع این مشکل به سازمان بهزیستی بازگردانده شد.



بحران بیکاری گریبانگیر مددکاران



یک مددکار اجتماعی نیز در این هفته از مشکلات مددکاران اجتماعی گفته و عنوان کرد که کلینیکهای مددکاری در حال فقیرتر شدن هستند درحالی که سازمان بهزیستی می تواند با برنامه ریزی درست به کلینیکها و مددکاران بیکار کمک کند.

کتایون اعتمادی عنوان کرد که هر جا که بحث آسیبهای اجتماعی، محرومیت، فقر، بیکاری، بیماری، جرم، زنان سرپرست خانوار، ایتام و... مطرح است، نقش اصلی و کلیدی بر عهده مددکار است.

 وی گفته است که با توجه به آمار معضلات اجتماعی و سطح توقعات گسترده از سازمان بهزیستی و سایر دستگاهها و نهادهای متولی مربوطه، سازمان بهزیستی می تواند با سیاستگذاری و برنامه ریزیهای درست به کلینیکها و مددکاران متخصص و بیکار کمک کند و ادغام آنها با مجتمعهای بهزیستی و یا نهادهای دیگر، نابسامانیهای اجتماعی را کاهش دهد تا هم باری از دوش جامعه و بهزیستی برداشته شود و هم فشارهای اقتصادی بسیار سنگین را کاهش دهد.


 اعلام جزئیات قانون جدید مشاغل سخت



در این هفته در حوزه رفاه و تامین اجتماعی نیز شاهد اخبار گوناگونی بودیم که مهمترین آنها اعلام جزئیات مشاغل سخت و زیان آور از سوی مدیرکل درآمد حق بیمه صندوق تامین اجتماعی بود .

 محمد حسن زدا عنوان کرد که اجرای قانون جدید مشاغل سخت و زیان آور نیازی به شرط سنی و جنسیت ندارد و این موارد همان چیزی بود که بسیاری از مردم را گمراه کرده به طوریکه آنان تصور می کردند که زنان در این قانون جدید زودتر از مردان بازنشسته می شوند.

وی همچنین گفت قانون جدید مشاغل سخت و زیان آور که چندی قبل از سوی شورای نگهبان به تصویب نهایی رسید و به سازمان تامین اجتماعی برای اجرا ابلاغ شد اکنون در مرحله اجرا قرار گرفته است.

مدیرکل درآمد حق بیمه صندوق تامین اجتماعی عنوان کرد در قانون مشاغل سخت و زیان آور داشتن سابقه کار 25 سال متناوب و 20 سال متوالی قید شده است این درحالی است که در گذشته 25 سال متوالی مبنای محاسبه بازنشستگی در مشاغل سخت بود.



250 میلیارد تومان هزینه خرید خدمت بیمه شدگان تامین اجتماعی



معاون درمان سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد که ماهانه بطور میانگین 250 میلیارد تومان به منظور خرید خدمت برای بیمه شدگان تامین اجتماعی هزینه می شود.

دکتر هدایت الله ادیب نیا گفت ماهیانه 70 میلیارد تومان از 250 میلیارد تومان نیز سهم دانشگاه علوم پزشکی است و مابقی این مبلغ نیز بابت پزشکان، داروخانه ها و بیمارستانهای خصوصی و دولتی هزینه می شود.


 وی ادامه داد درمان مستقیم و غیرمستقیم دو شیوه ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان تأمین اجتماعی است که هر ماه مبلغی را بدین منظور برای بیمه شدگان هزینه می کنیم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر