۱۳۹۰ دی ۴, یکشنبه

یک گزارش افشاگرانه و حیرت آور از ناکارآمدی اقتصادی دولت در اجرای برنامه چهارم




قرائت گزارش تفحص از برنامه چهارم، برگ دیگری از ناکارآمدی اقتصادی دولت را افشا کرد.
به گزارش خبرآنلاین، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تفحص از اجرای قانون برنامه چهارم به منظور بررسی انطباق وضعیت موجود با اهداف سندچشم انداز 20 ساله بوده افزود: ضرورت این تفحص برای آن بود که در آستانه تصویب و اجرای قانون برنامه پنجم، چشمانداز روشنی از وضعیت موجود در دست باشد.
گزیده این گزارش تفحص به قرار زیر است:
«بررسی عملکرد شاخص​های کلان» عنوان نخستین بخش این تفحص بود که مبنای آن گزارش عملکرد سالانه بودجه و داده​های دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، مرکز پژوهش​ها و سازمان آمار بوده است. در این بخش آمده بود: هدف کمی برنامه کاهش نرخ بیکاری تا 4.8 درصد بوده که رشد نرخ بیکاری 4.2-  باشد اما به چنین هدفی دست نیافته​ایم. چرا که تعداد شاغلان به نصف عدد برنامه چهارم رسیده که دلیل آن رکود بین​المللی از یکسو و افزایش جمعیت فارغ التحصیلان به جمع بیکاران بوده است.
نرخ بیکاری روستایی در تمام سالها بیشت از نرخ بیکاری در شهرها بوده و نرخ بیکاری زنان بیش از مردان است. تعداد شاغلان بخش عمومی 5 درصد کاهش یافته اما تا کنون 200 هزار نفر مازاد نیرو در بخش دولتی داریم.
«رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه چهارم»، عنوان دومین بخش این گزارش بود. اگرچه رشد صعودی در سند چشم انداز پیش بینی شده بود تا ایران به قدرت اول منطقه خاورمیانه در پایان سند چشم انداز دست یابد، اما متاسفانه در طول برنامه چهارم چنین نشد. رشد اقتصادی از 6.9 درصد در سال 84 به 6.7 درصد رسیده و در سال بعد به کمتر از سه درصد رسید. حال آنکه برای دو سال بعد، هیچ آماری از سوی دولت ارائه نشده است.
رشد صنعتی کشور از از 11.6 در سال 84 به 7.4 در سال 87 رسیده است. رشدی نزولی که تازه بالاترین میزان رشد را در طول برنامه چهارم داشته است! با این اوصاف رسیدن به اهداف سندچشم انداز دچار مشکل خواهیم بود.
«مصرف و افزایش سرمایه گذاری» سومین بخش این گزارش بود. رشد هزینه های مصرفی در طول برنامه کاهنده بوده و در سال 87 منفی شده، در حالی که در برنامه، میزان این رشد فزاینده در نظر گرفته شده است. هزینه​های بخش خصوصی در مقایسه با قبل 2.5درصد کاهش یافته و رشد تشکیل سرمایه ناخالص از 7 درصد در ابتدای قانون برنامه هرگز به رشد دو رقمی نرسیده است و به جز بخش صنعت و معدن دیگر بخش ها رشد منفی تشکیل سرمایه را تجربه کرده است. البته همین بخش صنعت نیز رشد منفی سرمایه را دیده است.
اتکای بیش از حد به سرمایه گذاری دولتی، پایین بودن امید به سرمایه گذاری، بالا بودن ریسک سرمایه داری، کند بودن این روند و ... عوامل اصلی این ناکامی بوده است.
در بخش «بودجه و وضعیت دولت» در این گزارش تفحص نیز آمده است: از جمله اهداف برنامه تامین اعتباارت هزینه​ای از محل درآمدهای مالیاتی و غیر نفتی بوده است تا کسری تراز عملیاتی صفر شود. اما نه تنها چنین نشد بلکه، دو برابر نیز افزایش یافته است. هزینه​های جاری دولت نیز دو برابر پیش بینی برنامه شده است.
در برنامه چهارم پیش بینی شده بود که کسری بودجه مالی برای تامین اعتبارات هزینه​ای کاهش یابد اما تا 9 برابر بیش از پیش بینی قانون برنامه، افزایش یافته است. در راستای تحقق کاهش اتکا به نفت، هیچ اقدامی نشده است. منابع و مصارف در تمامی بودجه​های سنواتی بیش از سقف پیش بینی در قانون برنامه بوده و تا مرز دو برابری پیش رفته است. عدم بودجه ریزی عملیاتیو انضباط مالیاتی، از عمده​ترین دلایل این عارضه است. چرا که اهداف کمی و کیفی قانون برنامه چهارم محقق نشده است.
متوسط نرخ تورم باید در طول چهار سال برنامه چهارم می​بود تا به تورم یک رقمی در پایان این برنامه می​رسیدیم، اما چنین نشد. نه در بازار ارز و نه در بازار پول. چرا که برداشت از حساب ذخیره ارزی سالانه تشدید شده و سهم بخش خصوصی هم تخصیص نیافته است. علاوه بر برهم خوردن سازوکار حساب ذخیره ارزی، با رشد نقدینیگی بیش از 20 درصد مواجه بوده​ایم. در سال​های 85 و 86، تسهیلات بنگاه​های زود بازده رشد یافته اما با کاهش سپرده های دولتی روبرو بوده​ایم.
سیاست های اتخاذی پولی و ارزی دولت سبب شد که تورم در برنامه چهار افزایش یافته و دستیابی به تورم یک رقمی محقق نشود.
بورس نیز دائما در حال نوسان بوده و سود ناشی از آن در این چهار سال کاهش یافته است.البته سازمان بورس در راستای تحقق اهداف برنامه تلاش های موثری داشته است.
در برنامه چهارم پیش بینی شده بود که از محل منابع سرمایه گذاری​هایی شرکت​های دولتی کاهش یابد. اما نه تنها چنین نشد که سرمایه​گذاری​های دولتی افزایش هم یافت. 600 هزار میلیارد ریال سهام دولتی باید برگزار می​شد که تنها 30 درصد به بخش غیر دولتی واگذار شده که نمایانگر تداوم مدیریت دولتی است و اهداف خصوصی سازی محقق نشده است.
عدم تحقق افزایش صادرات غیر نفتی، دیگر عنوان این گزارش تفحص بود.به دلیل تداوم ارائه تسهیلات ارزی و معافیت عوارض، صادرات غیر نفتی افزایشی متناسب با اهداف برنامه نیافته است. به جای رشد 9.5 درصد صادرات غیر نفتی، تراز حساب جاری غیر نفتی با 58 میلیارد کسری مواجه شده است!
در «آسیب​شناسی برنامه چهارم توسعه» آمده بود: علل عدم تحقق اهداف این قانون برنامه را در ضعف نظام​های تصمیم سازی، ساختار نظام سیاست​گذاری، نهادسازی و نقش دولت و تعامل با نظام جهانی و منطقه ای دانست.
اگرچه برخی اقدامات اصلاحی، نیازمند کارهای بلند مدت است اما مشکلات برنامه ریزی و تطابق برنامه ریزی با اهداف کلان را در کوتاه مدت می​توان مرتفع کرد.
در این گزارش آمده بود که برنامه چهارم نگرش مشخصی نداشته و برخی اهداف آن غیرشفاف بوده یا اینکه خارج از توان دولت بوده است که موفقیت را کاهش می​داد. البته انحلال سازمان مدیریت، تغییر سیاست های مدیریتی از این دست و تغییر سیاست​های ارزی، تغییر سیاست​های مسکن و حامل​های انرژی، تغییر در تعامل با نظام​های بین​المللی، تغییر در سیاست خارجی با افزایش تحریم​ها و ....از عوامل موثر در این امر بوده است. کاهش سرمایه اجتماعی، افزایش سهم بخش​های شبه دولتی، تاخیر در بهره برداری و ... نشان داده که نیازمند فراهم آوری امکانات تسهیل کننده هستیم.
تاخیر دولت ر ارائه گزارش های نظارتی از اجرای برنامه چهارم، تناقضات این گزارشات و نامشخص بودن اجرای قوانین بودجه سنواتی سبب شده که نظارت کارآمدی بر اجرای قانون برنامه چهارم انجام نشود.
گفتنی است گزارش تحقیق و تفحص از برنامه چهارم، 60 صفحه بود که تنها بخشی از آن در جلسه علنی امروز قرائت شد. باهنر نایب رئیس مجلس اعلام کرد که مشروح این گزارش در اختیار نمایندگان و رسانه​ها قرار می​گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر