۱۳۹۰ دی ۱, پنجشنبه

سرگیجه پایوران رژیم در مقابل آثار تحریمها



جعفر پویه
بنابر گزارش منابع خبری از داخل رژیم، روز گذشته (چهارشنبه) مجلس آخوندها جلسه غیر علنی تشکیل داد تا به بررسی تحریمهای بین المللی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور بپردازد. محسن کوهکن، سخنگوی هیات رییسه مجلس می گوید که در این جلسه از وزیر اقتصاد خواسته شد تا در مورد تحریمها توضیح دهد. اما محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس در پایان جلسه علنی همین روز گفت: "قرار است نمایندگان در جلسه غیرعلنی، اظهارات وزیر اقتصاد و رییس كل بانك مركزی در مورد هدفمندی یارانه‌ها، مسایل اقتصادی و نرخ طلا و ارز را استماع كنند و دوستان دولت برای مجلسیها در این باره توضیح دهند."به ظاهر توضیحات وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی آنقدر بیهوده و بی سر و ته بوده که بسیاری از نمایندگان عطای آنرا به لقایش بخشیده و جلسه را ترک کرده اند. شکور اکبر نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با "خبر آنلاین" از اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان به حرفهای نمایندگان دولت خبر داده و گفت: "خود من یکی از نمایندگان معترض بودم که در اعتراض به این روند از جلسه خارج شدم. برخی دیگر نمایندگان نیز چنین کردند."همچنین مهدی سنایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرگزاری حکومتی "مهر" گفت: "پاسخگویی نمایندگان دولتی حاضر در مجلس آنقدر تکراری و خنثی بود که سر و صدای نمایندگان بلند شد، به طوری که تاکید کردند چنین صحبتهایی در روزنامه ها هم هست."اما واقعیت این است که آثار تحریمهای بین المللی بر رژیم خود را نشان داده و سردمداران هیاهوچی آن که تا دیروز تحریمها را فرصتی برای رشد کشور برآورد کرده و علی خامنه ای، ولی فقیه و رهبر رژیم، ناکارآمد بودن تحریمها و دور زدن آن را تقدیر می کرد، اکنون ناتوان از کنترل آثار آن به دست و پا افتاده اند.
روز گذشته همچنین رابطه اقتصادی رژیم با کشور امارات دچار تنش شد و برخی منابع رژیم خبر از توقف مناسبات تجاری ایران با امارات داده بودند؛ خبری که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم تکذیب شد. رامین میهمانپرست در توجیه تکذیب این خبر گفت: "
بسته شدن سایت ثبت سفارش وزارت صنعت ، معدن و تجارت دلایل فنی داشته و وزیر مربوطه نیز مصاحبه ای در این خصوص نداشته است."
این درحالی است که خبرگزاری حکومتی فارس از قول "یک مقام آگاه" گفت: "
گزارشاتی از سمت امارات به آقای رییس‌جمهور در خصوص مقاومت بانکهای اماراتی برای عدم تبادلات مالی با شرکتهای ایرانی رسید و آقای رییس‌جمهور در یک اقدام انقلابی و فعالانه دستور دادند، روند مبادلات دو جانبه بررسی و در صورت نیاز تجدیدنظر شود."همچنین محمد رضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد در این مورد گفت: "به مسوولان این کشور تذکر دادیم که زیر بار فشار آمریکا نروند، زیرا به صلاح شان نیست."به ظاهر آثار تحریمهای بین المللی بر اقتصاد رژیم و ناتوانی پایوران آن از کنترل این بحران، ترس و وحشتی در دل آنان انداخته که نمی دانند باید با آن چگونه برخورد کنند. اوج گیری قیمت ارزهای خارجی و طلا در بازار و عبور قیمت هر دلار آمریکا از 1600 تومان و یورو از 2000 تومان از یک طرف و ناتوانی دولت از پرداخت یارانه های نقدی به دلیل فشار تحریمها از طرف دیگر، کار رژیم را به جایی رسانده که در یک ساعت رییس جمهور آن تصمیم به قطع رابطه تجاری با امارات می گیرد و ساعتی بعد مقامات وزارت امورخارجه سعی به تکذیب یا لاپوشانی آن می کنند.
این اتفاقات نشان می دهد که پایوران رژیم به سرگیجه دچار شده و نمی دانند با آثار آنچه تا دیروز "کاغذ پاره" می خواندند و در باره اش عربده می کشیدند "آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دان تان پاره شود"، چگونه برخورد کنند. اکنون این ارکان رژیم ولایت فقیه است که از هم گسیخته و چاک چاک شده، پایوران آن به سر و کله یکدیگر می کوبند.
رژیمی که دیگر نخواهد توانست به شیوه گذشته حکومت کند و کنترل اقتصاد و بازار از دستش خارج شده، در لبه پرتگاه سقوط دست و پا می زند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر