۱۳۹۰ خرداد ۳, سه‌شنبه

تحریمهای بیشتر، کفاره شرابخواریهای بسیار...





حاصل سالها تلو تلو خوردن و مست از تصور فرسوده و منصرف کردن جامعه جهانی از واکنش به فعالیت بمب سازی خود، مات و مخمور شدن دوباره جمهوری اسلامی در برابر تحریمهای چشمگیر، این بار از جانب اتحادیه اروپا است. گسترش تحریمهای که شامل در لیست سیاه قرار گرفتن پنج فرد مسوول در صنایع اتمی و موشکی رژیم و100  شرکت تجاری آن است، نشانه دیگری از پایان تحمل در برابر "وقت گذارانی" رژیم است.
با بی نتیجه ماندن مانور استانبول در ماه ژانویه سال جاری، 100 شرکت تجاری و 5 مزدور حکومتی به لیستی که پیشتر در تحریمهای سازمان ملل وجود داشت، افزوده شدند. این اقدام مانند مصوبات شورای امنیت، به منظور افزایش فشار اقتصادی و سیاسی بر رژیم جمهوری اسلامی و وادار کردن آن به کنار گذاشتن فعالیتهای هسته ای صورت گرفته است. در عین حال، دخالتهای مخرب رژیم در تحولات اخیر خاورمیانه، بر افزودن نگرانیهای جامعه بین المللی و اتخاذ تحریمهای بیشتر کم تاثیر نبوده است.
از سوی دیگر، روز دوشنبه 2 خرداد، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای که در دوبلین و هنگام سفر اروپایی اوباما منتشر شد، از تصمیم اتحادیه اروپا استقبال کرد. جی کارنی گفت: "تا وقتی ایران از زیر بار تعهدات بین المللی شانه خالی می کند، جامعه جهانی آن را مسوول دانسته و با اجرای کامل تحریمهای مصوبه شورای امنیت سازمان ملل، به شدت به آن پاسخ داده خواهد شد."
اوباما نیز یک روز پیش از آن ضمن محکوم کردن حمایت جمهوری اسلامی از گروه های بنیاد گرا، تاکید کرد که به سیاست جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ افزارهای هسته ای ادامه خواهد داد.
قابل توجه است که ماه گذشته مارک کیرک، سناتور آمریکایی طرحی که تحریمهای سنگینی علیه جمهوری اسلامی را شامل می شود به کنگره آمریکا برد. او طرح را "مجموعه حقوق بشر" توصیف کرد اما مواد آن بیشتر بر موضوع هسته ای رژیم تمرکز دارد. "سازمان نایاک" یا لابی جمهوری اسلامی به سفارش "روسا"، تلاش بی حاصلی برای متوقف ساختن این اقدام و وانمود کردن به اینکه نتیجه تحریمها، فشار اقتصادی بر مردم ایران خواهد بود، کرد.
یک تلاش دیگر رژیم در فرار از مکافات ماجراجوییهایش، پیشنهاد تمسخر آور بردن طرحی به مجلس ارتجاع از سوی گروهی نمایندگان است که 26 مقام آمریکایی را هدف تحریم قرار می دهد. این افراد از سفر به ایران محروم و سهام مشترک آنها با سرمایه گذاران مکتبی در معرض "خطر" قرار می گیرد!
بدون شک رژیم ولایت فقیه در هر دو صحنه داخلی و بین المللی، کفاره مناسب حال را پرداخت خواهد کرد.لیلا جدیدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر