۱۳۹۰ خرداد ۱۰, سه‌شنبه

عزت الله سحابی درگذشت




سحام نيوز: مهندس عزت الله سحابی نيمه شب گذشته درگذشت.  به گزارش «ميزان خبر» اين فعال کهنه کار سياسی و رييس شورای فعالان ملی مذهبي، که عمر خود را صرف مبارزه با استبداد و در تلاش برای آبادانی و آزادی ايران سپری کرده بود، نيمه شب گذشته با زندگی وداع کرد. مهندس عزت الله سحابی فرزند شادروان دکتر يدالله سحابي، متولد ۱۳۰۹ در تهران است. او مبارزات خود را در سالهای دهه ۲۰ و در دورهٔ دانشجويی و ملی شدن صنعت نفت آغاز کرد و با به وقوع پيوستن کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به نهضت مقاومت ملی پيوست.

سحابی در سال
۱۳۴۰ و با شروع به کار نهضت آزادی ايران به اين گروه پيوست و در سال ۱۳۴۲ همراه ديگر اعضا و رهبران نهضت محاکمه شد و به شش سال زندان محکوم شد. او بار ديگر به خاطر مبارزات خود در سال ۱۳۵۰ به زندان افتاد و تا نزديکی روزهای انقلاب در زندان ماند.

بعد از پيروزی انقلاب، مدتی به علت مرخصی مهندس بازرگان از دبيرکلی نهضت آزادي، برای انجام وظايف نخست وزيري، سرپرستی نهضت آزادی را بر عهده داشت تا زمانی که به عنوان رئيس سازمان برنامه بودجه در دولت مشغول به کار شد. او بعد از استعفای دولت موقت، با سران نهضت آزادی دچار اختلاف شد و با ۱۲ تن ديگر از جمله محمد بسته نگار، مرحوم محمدعلی رجايی و محمدمهدی جعفری از نهضت آزادی جدا شدند.

سحابی به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس اول شورای ملی (اسلامی) انتخاب شد و در سالهای بعد در پروژه‌های ملی با دولت‌های وقت همکاری داشت.

سال
۱۳۶۹ مهندس عزت الله سحابی توسط تيم سعيد امامی در وزارت اطلاعات بازداشت و به شدت شکنجه شد تا جايی که در برنامهٔ هويت مجبور به اعتراف عليه خود و يارانش شد. در سالهای دهه ۷۰ او به انتشار نشريه ايران فردا پرداخت و در سال ۱۳۷۶ به درخواست شادوران دکتر يدالله سحابی به همراه دکتر ابراهيم يزدی و دکتر حبيب الله پيمان نامزد انتخابات رياست جمهوری شدند که توسط شورای نگهبان رد صلاحيت شدند.

او در سال
۱۳۷۸ و بعد از پيروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم به عنوان سخنران به کنفرانس برلين دعوت شد و پس از بازگشت چند ماهی در بازداشت بود. پس از اين او در اسفند ۱۳۷۹ در جلسه شورای فعالان ملی مذهبي، به حکم قاضی حداد و توسط اطلاعات سپاه به جرم براندازی نظام جمهوری اسلامی بازداشت شد و مدت‌ها تحت شکنجه روانی قرار گرفت و به ۱۱ سال زندان محکوم شد. او خود اين دورهٔ زندان از زندان‌های ۱۵ سالهٔ خود را سخ‌ترين دوره دانسته است.

او در سال
۱۳۸۷ به علت سال‌ها تلاش در عرصه مطبوعات برنده جايزه قلم طلايی از سوی انجمن آزادی مطبوعات ايران شد. دختر مهندس سحابي، هاله سحابي، که در جريان اعتراضات به تحليف محمود احمدي‌نژاد بازداشت شده بود، هم اکنون در حال گذراندن حکم دو سال حبس خود است. با اينکه پس از زندان آخر او به شدت شکسته شده بود به طوری که با کمک عصا راه مي‌رفت، از دغدغه‌های فردای ايران دست برنداشت و تلاش خود را لحظه‌ای برای فردای ايران متوقف نکرد. وب سايت خبری-تحليلی «سحام نيوز» اين فقدان بزرگ را به خانواده ايشان، همرزمان و عموم مردم ايران تسليت مي‌گويد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر