۱۳۹۱ دی ۲۲, جمعه

تعیین حداقل دستمزد بدون درنظرگرفتن نرخ واقعی تورم





در جمهوری اسلامی به دلیل فساد مالی، اقتصادی و نبود نهادهای مستقل آمار دهنده، همواره آمارهای متفاوتی در مورد تعداد بیکاران و نرخ تورم داده می شود. اگر بانک مرکزی که آمار دهنده نرخ تورم است در این مورد آماری ارایه دهد حتا از طرف برخی از کارشناسان اقتصادی وابسته به قدرت غیر واقعی اعلام می شود.
تورم در ایران، به دلیل رُکود و عدم سرمایه گذاری موثر در تولید و رشد سرسام آور نقدینگی، مرتب سیر صعودی می گیرد. افزایش روزمره نرخ تورم نشان دهنده وضعیت بحرانی اقتصاد است. دستمزد غیر متناسب با نرخ واقعی تورم، انعکاسی از فقر پنهان جامعه، میزان استثمار و بی عدالتی است. بر اساس همین نرخهای تورم غیر واقعی و پایین نشان دادن آن، مابین خط فقر در جامعه و حداقل دستمزد فاصله فاحشی است.
در پایان هر سال شورای عالی کار متشکل از نماینده دولت به عنوان کارفرمای بزرگ، نماینده کارفرمایان و نماینده دولتی کارگران، حداقل دستمزد را تعیین می کند. تا کنون تعیین دستمزدها با نرخ تورم و سبد هزینه زندگی کارگران و مزدبگیران نه تنها همخوانی نداشته بلکه به دلیل بالا رفتن قیمتها، افزایش ناچیز حقوق هیچ تاثیری بر بهبود وضعیت معاشی کارگران و مزدبگیران نداشته است و در مقابل، قدرت خرید آنان را به شدت کاهش داده است.
بانک مرکزی نرخ تورم در آذر ماه سال 91 نسبت به آذر ماه سال قبل را معادل 27.4 در صد ارزیابی کرده است. بانک مرکزی در حالی این آمار را می دهد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و یا حتا برخی از پایوران رژیم این نرخ تورم را غیر واقعی و آن را تا 40 در صد ارزیابی می کنند.
پاسدار محسن رضایی «دبیر مجمع تشخیص مصلحت» بر نصف شدن قدرت خرید مردم صحه گذاشت. وی گفت که «قدرت خرید یک میلیون پول در سال گذشته به 500 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.»
حداقل دستمزد تعیین شده برای سال 91 زیر 400 هزار تومانی با خط فقر یک میلیونی در سال 91، وضعیت معاشی کارگران و مزدبگیران را به حد نازلی رسانده است. ارائه آمارهای غیر واقعی از نرخ تورم زمینه ساز افزایش اندک حداقل دستمزد است. دستمزدی عادلانه برابر با استانداردهای بین المللی برای زندگی کارگران و مزدبگیران که با نرخ تورم، بالا رفتن قیمتها همخوانی داشته باشد حق طبیعی کارگران و مزدبگیران است. مبارزه متحد و فراگیر کارگران و مزدبگیران و تلاش فعالان کارگری برای دستیابی به دستمزد عادلانه، یک مبارزه برحق و مبارزه ای علیه سیاستهای ضد کارگری رژیم است.

زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر