۱۳۹۱ دی ۱۵, جمعه

نگرانی رفسنجانی از پاره شدن رِشته ها






دیدار ابراهیم بحرالعلوم، وزیر پیشین نفت عراق با هاشمی رفسنجانی و حرفهای رد و بدل شده بین این دو، نکات قابل توجهی دارد که بسیاری از آنها مورد پسند ولی فقیه نخواهد بود. هفته نامه تجارت فردا در شماره 24 خود که در هفته دوم دی منتشر شده، بخشهایی از این گفتگو را منتشر کرده است. ابراهیم بحرالعلوم از عملکرد اقتصادی هاشمی تمجید و به «نیاز» عراق به سیاستمداری مثل رفسنجانی تاکید می کند. رفسنجانی به مداخلات امنیتی رژیم اعتراف می کند و می گوید که «ایران از بُعد برخی مسائل امنیتی در عراق فعال است» و نادیده نمی گیرد که در «بسیاری از میادینی که امکان حضور ما هست ترکها جلو افتاده ‌اند.»
رفسنجانی در مورد سوریه اظهار «نگرانی» می کند و می گوید:«ظاهراً هم شانس بقای بسیار کمی هست.» وی  با تاکید بر نگرانی خود می گوید «سوریه نباید طوری باشد که راه شما و ما بسته باشد. ما باید سوریه را داشته باشیم. از لبنان تا اینجا اگر این رِشته پاره شود اتفاقات بدی می افتد.»
رفسنجانی از یک طرف از شانس کم رژیم بشار اسد برای بقا صحبت می کند و از طرف دیگر تاکید می کند که حکومتهای ایران و عراق «باید سوریه» یعنی رژیم بشار اسد را داشته باشند. رفسنجانی می داند که با سرنگونی دیکتاتوری بشار اسد، بسیاری از «رِشته» ها پاره می شود. برای بنیادگرایان حاکم بر ایران، سوریه و حزب الله لبنان نقش استراتژیک دارد و برای همین رفتن بشار اسد موجب افزایش هزینه برای رژیم ولایت فقیه خواهد شد. این هزینه همان پاره شدن رشته ها و یا درهم شکسته شدن زنجیره ایست که خامنه ای با اتکا به آن سیاست صدور بنیادگرایی اسلامی را پیش می برد. برای رژیم جمهوری اسلامی حفظ کمربند امنیتی، مساله مهم است که از لبنان و سوریه شروع و در مسیر خود دولت نوری المالکی را در بر می گیرد. اکنون با قیامهای مردم سوریه و جنبش مردمی علیه دولت عراق این کمربند در حال پاره شدن است.
زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر