۱۳۹۱ دی ۲۳, شنبه

صالحی از مصر دست خالی بازگشت




سفر علی اکبر صالحی، وزیر خارجه رژیم به سوریه تیری بود که در تاریکی شلیک شد. رژیم امید داشت مصر را با سیاست ناعادلانه و خیانتکارانه خود علیه مردم سوریه که تفاوتهایی اساسی با دیدگاه این کشور دارد، همراه کند. اما همانطور که انتظار می رفت، با همه تعارفات، چرب زبانیها و مظلوم نماییها، این مانور دیپلماتیک هیچ دستاورد واقعی برای رژیم در بر نداشت.
اگر چه برخی رسانه ها تلاش کردند این سفر را مثبت ارزیابی کنند، اما از خلال تعارفات معمول، تفاوتهای دیدگاهی حکومت مصر با جمهوری اسلامی که مهمترین آنها اختلاف بر سر حل بحران سوریه است، آشکار است. افزون بر آن، روابط دوستانه مصر با غرب، قرارگرفتن این کشور در جبهه کشورهای عربی و حمایت از امنیت و ادعاهای ارضی آنها و نقش بحث ‌برانگیز جمهوری اسلامی در بحران اسراییل و فلسطین، عوامل دیگری هستند که در این مناسبات تاثیرات جدی دارند.
موضع به کلی متفاوت مصر که بر رفتن رژیم اسد به عنوان شرط آغاز هرگونه مصالحه در سوریه تاکید دارد، دو روز پیش از سفر صالحی به این کشور، توسط محمد مورسی در واکنش به تازه‌ترین سخنرانی رییس جمهوری سوریه تکرار شده بود: "بشار اسد باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود."
پیشتر، در نشست "گروه دوستان مردم سوریه که در ماه شهریور در مصر با حضور عربستان و ترکیه برگزار شده بود، صالحی، نماینده "دشمنان مردم سوریه"، نیز شرکت داشت. اما هدف اصلی از دعوت وی به این نشست، وادار کردن رژیم به دست کشیدن از حمایت از اسد بود.
دیدارهای صالحی با محمد مورسی، رییس جمهور و محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر، اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، دیدار با رهبر سنیها (در حالیکه جمهوری اسلامی به وقیح ترین شکل با پیروان اهل سنت در ایران رفتار می کند) و حتی ارایه دعوتنامه احمدی نژاد به مورسی برای سفر به ایران، پشیزی نصیب رژیم نکرد. حتی زمانی که وی تلاش کرد موضوع دندانگیر "حوزه های اقتصادی و تجاری" را پیش بکشد، منجر به امضای هیچ توافقنامه تجاری نشد. در عوض، محمد کامل عمرو تاکید کرد که رژیم ایران در زمینه پایان دادن به خونریزی در سوریه نقشی دارد که باید ایفا کند.
محمد مورسی که حمایت غرب به ویژه آمریکا را با نزدیکی به رژیم بدنام و زیر فشار جمهوری اسلامی معاوضه نمی کند، هیچ علایمی خلاف آن از خود نشان نداد. او در مصاحبه ای با سی ان ان تاکید کرد: "اگر اسد سرنگون شود، ایران متفق اصلی خود در منطقه را از دست خواهد داد." 
لیلا جدیدی
           

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر