۱۳۹۰ دی ۲۴, شنبه

مینی کودتا در دانشگاه آزاد




شاید برای رفع سووظن از این که مُمکن است صحنه گردان خلع ید از آقای هاشمی رفسنجانی و طیف او در دانشگاه آزاد کسی غیر از آیت الله خامنه ای باشد، نماینده وی برای دُومین بار طی فقط یک روز پُشت تریبون عُمومی رفت تا آن را تایید کند.  
حُجت‌الاسلام مُحمد مُحمدیان، رییس نهاد نمایندگی آقای خامنه ای در دانشگاه‌ ها، روز پنجشنبه در یک برنامه به شتاب ترتیب شده تلویزیونی تاکید کرد که روند تعیین رییس جدید برای دانشگاه آزاد "قانونی" بوده و فرد گُمارد شده (آقای فرهاد دانشجو) به طور "قطعی" سُکان اداره این مووسسه میلیارد دُلاری را در اختیار دارد.
اندکی پیشتر، اعضای دو فراکسیون ولایت و نظامی – امنیتی دولت در یک اقدام مُشترک و به صورت کودتایی، آقای رفسنجانی، بُنیانگُذار و مُدیرعامل اصلی مووسسه مزبور را دور زده و خود اختیار اداره و تعیین سرنوشت داراییهایش را به چنگ آورده بودند.
شُرکای نظامی - امنیتی حُجت الاسلام مُحمدی اصرار زیادی به تزیین ماجرا با "قانون" و استناد به "رای اکثریت" ندارند. آنها با شادمانی اعلام کرده اند که به آقای رفسنجانی "رودست" زده اند. آقای رفسنجانی نیز از طریق اطلاعیه ای که به نام "دبیرخانه هیات اُمنای دانشگاه آزاد" صادر گردید، به کُلاهبرداری رُقبایش اعتراض کرده و با اعلام آنکه "این نحوه اقدام، غیرقانونی و فاقد اعتبار است"، توضیح داده است که در اختیار گرفتن دانشگاه آزاد توسُط آنها را به رسمیت نمی شناسد.
پُرسش فقط این است که او به گونه عملی و موثر چه اقدامی می تواند علیه آنها و به سود خود و طیف اش انجام دهد؟  
هر گاه تاریخ کشمکش بر سر دانشگاه آزاد نُقطه عزیمت برای پاسُخ به سووال مزبور قرار داده شود، آنگاه می توان نتیجه گرفت که امکانات و توانایی آقای رفسنجانی برای رویارویی با حریفان خود – با تخفیف – بسیار محدود است. سال گذشته نیز او در جریان درگیری بر سر وقف این دانشگاه ناچار به قبول یک شکست دیگر شد، بدون آنکه بتواند مانع دور بعدی حملات و پیشروی حریفان اش بشود. چند ماه بعد او ناچار شد پُست کلیدی ریاست مجلس خبرگان را نیز واگذار کند.
آقای هاشمی رفسنجانی در سنگرهای از دست رفته می جنگد، البته اگر بتوان ژستهایی که او از سر توهُم نسبت به جایگاه خود در برابر "نظام و رهبر" می گیرد را "جنگیدن" نامید. "فرد دُوُم نظام" فُرصتهای طلایی خود را داشته و آنها را جُملگی سوزانده است. او باید به تلخی در دفتر یادداشتهای روزانه اش ثبت کند که نتیجه آزمون دانشگاه آزاد، سرنوشت وی در آخرین پایگاه نفوذ خود، مجمع تشخیص مصلحت را نیز تعیین می کند.منصور امان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر