۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

هفده معلم بازنشسته در اثر بی مبالاتی مسئولان حکومت در دریا غرق شدند




در پی غرق شدن اتوبوس دریای در آبهای خلیج فارس در نزدیکی جزیره هرمز در روز اول بهمن ماه امسال و کشته شدن ۱۷ تن از سرنشینان ایرانی آن در این حادثه یکی از بستگان قربانیان جزئیات بیشتری از این حادثه را دراختیار کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران قرارداد که روایت مسوولین در خصوص دلیل مرگ افراد یاد شده را به چالش می کشد و حاکی از آن است که عامل اصلی مرگ ۱۷ معلم بازنشسته مشهدی در نزدیکی ساحل جزیره هرمز ، نه هوای طوفانی و امواج که سهل انگاری تخلف مسئولان محلی و تیمهای امداد بوده است.‏ یکی از نزدیکان قربانی ها در گفتگو با کمپین مدعی شد :« برخلاف انچه مسئولین میگویند ، هوای طوفانی عامل غرق شدن اتوبوس دریای نبوده است. بلکه دو نیم شدن اتوبوس دریای در هنگام انتقال توسط کشتی یدک کش عامل غرق شدن اتوبوس دریایی بوده است.»

روزنامه خراسان روز سوم بهمن ماه در خبری نوشت:روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: «روز شنبه تعدادی از گردشگران مشهدی که گفته می شود بازنشسته آموزش و پرورش بودند، یک فروند شناور را به منظور بازدید از جاذبه های طبیعی بنادر هرمز و قشم کرایه کرده بودند که ساعت حدود ۶بعدازظهر در بازگشت به سمت بندرعباس و در ۱۸کیلومتری سواحل این شهر غرق شد.» (منبع)

وی این اتفاق را اینگونه شرح داد و گفت:« حدود ساعت چهار عصر روز شنبه (اول بهمن) اتوبوس دریایی که حدود هزار متر از اسکله حقانی جزیره هرمز دور شده است به دلیل تمام شدن بنزین روی آب متوقف میشود و بدون حرکت میماند. ناخدا و سرنشینان با تلفن و بی سیم از گارد ساحلی و گروههای امداد درخواست کمک میکنند. بعد از مدتی ابتدا یک قایق دیگر به اتوبوس دریایی نزدیک میشود ولی ناخدا از انتقال مسافران به این قایق ممانعت می‌کند. پس از این قایق ، قایقی از گارد ساحلی به اتوبوس دریایی نزدیک میشود و باز هم مسافران از اتوبوس دریایی تخلیه نمیشوند.‏ در همین حین کشتی امداد و نجات و یدک کش به اتوبوس دریای نزدیک میشود و درحالیکه طبق قوانین امداد و نجات ابتدا باید سرنشینان کشتی حادثه دیده تخلیه شوند ، تیم امداد و نجات بدون اینکه به جان سرنشینان اهمیت دهد با بستن طناب یدک کش به دماغه اتوبوس دریایی برای انتقال این کشتی کوچک به سمت ساحل اقدام میکند. در این حین به دلیل سرعت بالای یدک کش و فرسوده بودن ان دماغه اتوبوس دریایی از بدنه ان جدا میشود و بدنه همراه سرنشینان آن به داخل آب فرو میرود و تنها ناخدا و ۴ تن دیگر که روی عرشه بوده اند و خود را از طناب آویزان میکنند ، نجات میابند.»

برخی مسئولان در استان هرمزگان علت حادثه را توفانی بودن دریا اعلام کردند و گفته اند «با وجود ممنوعیت تردد شناورها در آن روز شناور مذکور به طور غیرقانونی به حرکت خود ادامه داده است».مجید امینی مدیر بندر شهید باهنر بندرعباس به خبر گزاری مهر گفت: «این شناور بدون توجه به هشدارهای اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اقدام به تردد در مسیر هرمز به سمت بندرعباس کرده بود و به دلیل امواج متلاطم دریا در نزدیکی های ساحل بندرعباس غرق شد.»

به گزارش روزنامه خراسان، صفایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: «به علت نامساعدبودن وضعیت هوا فعالیت تمام بنادر مسافری استان هرمزگان از ساعت ۹:۴۵ دقیقه شنبه به حالت تعطیل درآمد و تردد هرگونه شناور ممنوع اعلام شد. وی افزود: صبح شنبه زمانی که تردد شناور مجاز بود، اتوبوس دریایی حادثه دیده از اسکله شهید حقانی بندرعباس به سمت جزیره قشم حرکت می کند و ناخدای این شناور در حدود ساعت ۵ بعدازظهر با وجود نامساعدبودن وضعیت جوی و خلاف مقررات از جزیره هرمز به سمت بندرعباس حرکت می کند که پس از طی یک مایل از جزیره هرمز ناخدا به برج کنترل اسکله حقانی اعلام حادثه می کند.پس از اعلام حادثه برای شناور گروه هایی از هلال احمر، سپاه پاسداران ، نیروی دریایی و آتش نشانی به سمت محل حادثه اعزام شدند و دیروز غواصان اجساد جان باختگان را از محل غرق شدن کشتی کشف کردند.»

خراسان همچنین نوشته است که به دنبال وقوع این حادثه جلسه اضطراری با حضور ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان، مدیران بنادر و دریانوردی استان، فرماندهی انتظامی، فرماندهی دریابانی، هلال احمر و دیگر دستگاه های متولی برگزار شد و ناخدای شناور غرق شده نیز بازداشت شد.

با این حال منبع یاد شده که از بستگان نزدیک یکی از قربانیان این حادثه است با شرح روایتی دیگر از ماجرا مدعی شد مسوولین دولتی تلاش می کنند تا با تغییر آنچه رخ داده عملا از بار مسوولیتی که داشته اند شانه خالی کنند. او مدعی شد:‌ « مسئولان محلی و دولتی میخواهند از زیر مسئولیت این اتفاق شانه خالی کنند و با پنهان کردن حقیقت و دروغگویی، طوفانی بودن دریا و اصرار مسافران را عامل غرق شدن کشتی اعلام کرده اند و به تخلیه نکردن مسافران و دو نیم شدن این کشتی کوچک در اثر فشار یدک کش هیچ اشاره ای نکرده اند.” وی همچنین به آنچه « قصور نیروهای امداد و نجات که شاهد همه این اتفاقات بوده اند» اشاره کردو به کمپین گفت: ” نیروهای تیم امداد و نجات و اعضای گارد ساحلی شاهد همه این اتفاقات بوده اند و متاسفانه درحالیکه کشتی در حال غرق شدن بوده و مسافران درخواست کمک میکرده اند ، هیچ یک از تیم امداد و نجات و دیگر حاضران به داخل آب نپریده و همگی تنها نظاره گر تقلای قربانیان برای نجات و نهایتا غرق شدن آنها بوده اند.»

وی افزود: «همه این اتفاقات در فاصله کمتر از هزار متری اسکله جزیره هرمز روی داده است و شاهدان میگوند در صورتیکه هیچ اقدامی برای کشاندن اتوبوس دریایی به سمت ساحل صورت نمیگرفت ، خود آن توسط امواج به سمت ساحل میرفت و هرگز غرق نمیشد. در حالی مسئولان در دروغی دیگر گفته اند که حرکت قایق از اسکله حقانی جزیره هرمز بدون مجوز بوده است ، که قایق های مسافرکش دیگر در چند متری این قایق در حال عبور و مرور بوده اند و هوا هم آنقدر طوفانی نبوده که منجر به غرق شدن این اتوبوس دریایی شود.»

وی در پایان به کمپین گفت:” سر اکثر قربانی ها شکسته است و به نظر میرسد آنها پیش از غرق شدن ضربه مغزی شده اند. حتی در روز بعد از این حادثه برای انتقال جنازه ها در کنار ساحل نیروی کافی وجود نداشته است و بستگان قربانیان که خود را از مشهد به بندرعباس رسانده اند جنازه ها را در ساحل جابه جا کرده اند و پسر یکی از قربانیان جنازه های مرد و دختر یکی دیگر از قربانیان جنازه های زن را شسته اند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر