۱۳۹۰ بهمن ۲, یکشنبه

حاکمان تهران در تله یوکیا آمانو




زمان کوتاهی پیش از سفر بازرسان آژانس انرژی اتُمی به ایران، هیاهوی جمهوری اسلامی پیرامون دخالت این نهاد بین المللی در ترور "دانشمندان اتُمی" خود شدت بیشتری گرفته است.
در تازه ترین جنجال آفرینی علیه آژانس، مُعاون نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در یک جلسه رسمی ادعا کرد، آقای احمدی روشن، فردی که به تازگی در تهران ترور شد، با  بازرسان آژانس دیدار داشته است. آقای اسحاق آل حبیب سپس نتیجه گرفت: "این امر می تواند نشانه ای از آن باشد که ممکن است آژانس بین المللی انرژی اتمی در درز اطلاعات مربوط به تاسیسات و دانشمندان هسته ای کشورمان نقش داشته باشد."
پیشتر و زمان کوتاهی پس از اعلام دعوت جمهوری اسلامی از آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته ای خود، رهبران و پایوران آن حمله به این نهاد را آغاز کرده و به گونه هماهنگ، بازرسان و کارمندان آن را به جاسوسی برای سرویسهای اطلاعاتی آمریکا و اسراییل مُتهم کرده بودند. در همین راستا یک سرکرده سپاه پاسداران به نام مُحمد کوثری تاکید کرد، "برخی افرادی که به عنوان بازرس آژانس به کشورمان فرستاده می شوند، در اصل جاسوس هستند" و سُخنگوی وزارت خارجه مُلاها اطلاع داد، "افرادی به نام بازرسی، برای شناسایی دانشمندان هسته ای به ایران آمده اند و اسامی آنها را به گروه های تروریستی داده اند".
چنین می نماید که هدف حُکومت ایران از طرح چنین اتهاماتی، محدود کردن دامنه بازرسیهای آژانس و فراهم آوردن پیش زمینه برای تحمیل حوزه های مُجاز و غیرمُجاز به دستور کار بازرسان آن باشد. این احتمال را مُفاد پاسُخ دبیرکُل آژانس، آقای یوکیا آمانو به دعوت رژیم مُلاها تقویت می کند. وی با استقبال از این دعوت، انجام آن را مشروط به امکان دسترسی آزادانه به همه تاسیسات، تجهیزات، اشخاص و اسنادی که به مساله اتُمی ارتباط دارند، کرده است. آقای یوکیا آمانو روشن ساخته: "ما می خواهیم هر آنچه که می تواند در موضع هسته ای بُعد نظامی داشته باشد را بازرسی کنیم."
بی تردید منظور حاکمان ایران از دعوت از بازرسان آژانس، این نبود. آنها بیشتر به یک ژست سیاسی می اندیشیدند که می توانست کمی زمان بخرد و تعدادی که مایل بودند را نیز گُمراه کند. آژانس این میز چیده شده را بر هم زده و بدین ترتیب "نظام" به تله ای افتاده که خود بر پا داشته است. منصور امان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر