۱۳۹۰ بهمن ۴, سه‌شنبه

مامور اطلاعاتی رژیم در افغانستان به شانزده سال زندان محکوم شد






یک دادگاه در شهر هرات در غرب افغانستان فردی را که گفته می شود ماموران اطلاعاتی رژیم بوده است به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم کرده است.

بی بی ی در ادامه این گزارش می نویسد: قاضی سراج الدین نصر، رئیس دادگاه شهری و امنیت عامه هرات، اتهامهای مطرح شده علیه این فرد را جاسوسی برای یک کشور بیگانه، خیانت به تمامیت ارضی، استقلال و امنیت ملی افغانستان عنوان کرد.

آقای نصر گفت که متهم از محلات ممنوعه و به ویژه پایگاههای نیروهای داخلی و خارجی در هرات عکس گرفته و شماره های تلفنهای مسئولان وزارت اطلاعات ایران در دفتر یادداشت او ثبت بوده است.

رئیس دادگاه شهری و امنیت عامه هرات افزود که مکالمات تلفنی این فرد با منابع ایرانی از سوی اداره امنیت ملی هرات شنود شده و این مکالمان حاکی است که او به این منابع در باره این پایگاهها اطلاعات می‌داده است.

دادستان امنیت ملی هرات در دادگاه گفت که فرد متهم با خود برگه هایی از ایران آورده که بیانگر تلاش او برای جاسوسی بوده است.

مقامهای قضایی دادگاه هرات گفته اند که این فرد در "اعترافات" خود اتهامهای مطرح شده علیه خود را پذیرفته است.

با اینهمه، متهم پرونده در جلسه دادگاه اعترافات قبلی خود را فاقد اعتبار دانست و گفت که زیر "شکنجه" و "ضرب و شتم" مجبور به اعتراف شده بود.

این شهروند افغانستان در گذشته ساکن ولایت هرات بود، اما سالها در ایران زندگی کرده و در نخستین سفر خود به زادگاهش حدود دو ماه پیش دستگیر شد.

قاضی دادگاه شهری و امنیت عامه هرات گفته است که حکم صادر شده برای متهم نهایی نیست و او حق درخواست تجدید نظر و فرجام خواهی را دارد.

یکی از مسئولان دادگاه هرات گفته است که این نخستین بار نیست که فردی به اتهام جاسوسی برای بیگانگان محاکمه و به تحمل زندان محکوم می شود.

به گفته این منبع، در سالهای گذشته هم مواردی از پرونده های مشابه در دادگاه هرات بررسی شده و متهمان این پرونده ها به اتهام جاسوسی برای ایران محکوم به زندان شده اند.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر