۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

گزارش کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم از '۲۰۰۰ مورد نقض حقوق دانشجویان'




 کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت گزارشی را در خصوص نقض حقوق دانشجویان تحویل احمد شهید داده است. کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت، گزارشی را از "بیش از ۲۰۰۰ مورد نقض حقوق دانشجویان"، از فروردین ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۹۰، تهیه و آن را به دفتر احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، ارائه کرده است.
عباس حکیم زاده، فعال دانشجویی دوشنبه ۳ بهمن (۲۳ ژانویه) در گفت و گو با بی بی سی فارسی با اشاره به این گزارش گفت: "در این مدت بیش از ۶۰۰ دانشجو بازداشت شده‌اند، نزدیک به ۴۰۰ نفر از تحصیل محروم شده اند و حدود ۲۵۰ دانشجو توسط دادگاه احکام محکومیت دریافت کرده اند."
پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض‌ها به نتیجه آن، برخورد دستگاه های امنیتی و قضایی با دانشجویان شدت گرفته است. محرومیت از تحصیل، اخراج از دانشگاه، ضرب و شتم و بازداشت از جمله موارد برخورد با دانشجویان در سال های اخیر بوده است.
در بخشی از گزارش کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم، نهادهای حکومتی متهم شده اند که کوشیده اند "با اعمال محدودیت های مختلف جلوی فعالیت های منتقدانه جنبش دانشجویی را سد کنند"، و از جمله بارزترین این محدودیت ها به "ارعاب، محرومیت موقت یا دائم از تحصیل، تبعید به دانشگاه هایی در شهرهای دور افتاده، بازداشت، صدور و اجرای احکام سنگین حبس و شلاق و حتی حبس در تبعید" اشاره شده است.
در ادامه بیانیه آمده است: "تمام این موارد همه به خاطر پیگیری مسالمت آمیز و کاملا قانونی مطالباتی است... مطالباتی که طبق منشور حقوق بشر سازمان ملل و ملحقات آن جزء حقوق اساسی هر فرد به شمار می رود و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان امضا کننده آن، مسئول اجرای آن است."
آقای حکیم زاده با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی در ایران از گذشته تاکنون یکی از بخش‌های فعال جامعه مدنی بوده است، گفت: "بلافاصله پس از انتخابات کوی دانشگاه تهران، به دنبال آن دانشگاه صنعتی اصفهان، شیراز و مشهد آماج حمله شدید نیروهای انتظامی و لباس شخصی قرار گرفتند."
"۳۰ نفر از دانشجویان در مدت دو سال و نیم گذشته کشته شده‌اند و این قتل‌ها عمدتا در جریان اعتراضات پس از انتخابات به وقوع پیوسته است"
عباس حکیم زاده در مصاحبه با بی بی سی
این فعال دانشجویی با اشاره به گزارش کمیسیون دفتر تحکیم وحدت اعلام کرد: "۳۰ نفر از دانشجویان در مدت دو سال و نیم گذشته کشته شده‌اند. این قتل‌ها عمدتا در جریان اعتراضات پس از انتخابات به وقوع پیوسته است. از جمله این افراد کیانوش آسا، مصطفی غنیان، اشکان سهرابی، یعقوب برزاویه، امیر جوادی فر، محسن روح الامینی، محمد جواد پرنداخ، صانع ژاله، محمد بختیار، بهنود رمضانی، حامد نور محمدی هستند."
تهیه کنندگان این گزارش در توضیح فشارهای دولت بر جامعه دانشگاهی نوشته اند: "دولت از جهات مختلف تلاش می کند تا آزادی های آکادمیک را زیر پا بگذارد و فضای تحصیل و تدریس در دانشگاه ها را مطابق با ایدئولوژی رسمی بسازد. دانشجویان و اساتید مجبورند برای تحصیل و تدریس در دانشگاه به کیش ادیانی که دولت آن ها را به رسمیت می شناسد دربیایند. به عنوان مثال پیروان آیین بهاییت حق تحصیل در دانشگاه ها را ندارند و در صورت فاش شدن اعتقاد افراد به بهاییت در هر مرحله ای از تحصیل در دانشگاه که باشند، اخراج می شوند."
در بخشی دیگر از گزارش آمده است: "دانشجویان باید پوشش اسلامی و طبق استاندارد دولت را در دانشگاه رعایت کنند، در تحقیق و پژوهش وارد خطوط قرمز حاکمیت از جمله مذهب، ایدئولوژی حاکم، نقد مقامات حکومتی، سیاست های کلی نظام و نشوند و یا در صورت ورود به این حیطه تنها به تایید مواضع رسمی در این خصوص بپردازند."
نویسندگان گزارش افزوده اند: "اساتید منتقد و افرادی که موارد دیکته شده از بالا را برنتابند به اجبار بازنشسته یا اخراج می شوند. جمهوری اسلامی ایران حتی تلاش می کند متون و محتوای دروس را مطابق ایدئولوژی خود بسازد و اساتید و دانشجویان را مجبور می کند تنها به تدریس و آموختن این متون بپردازند."
"اساتید منتقد و افرادی که موارد دیکته شده از بالا را برنتابند به اجبار بازنشسته یا اخراج می شوند. جمهوری اسلامی ایران حتی تلاش می کند متون و محتوای دروس را مطابق ایدئولوژی خود بسازد و اساتید و دانشجویان را مجبور می کند تنها به تدریس و آموختن این متون بپردازند"
بخشی از گزارش کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت
آقای حکیم زاده با ذکر اینکه "مطالعه روند نقض حقوق دانشجویان در این مدت نشان می‌دهد که آمار فشار بر دانشجویان روبه کاهش است" به بی بی سی گفت: "این روند نزولی به معنا بهبود شرایط نیست. بلکه نشان می‌دهد حاکمیت با سیاست‌های امنیتی که این مدت در پیش گرفته تا حدی به اهداف خود رسیده و موفق شده با ایجاد جو ترس و یاس در زیرپوست جامعه و دانشگاه‌ها روند اعتراض‌ها و ایجاد مزاحمت برای خود را سد کند."
این فعال دانشجویی ادامه داد: "نکته دیگر این است که بسیاری از اخبار مربوط به برخود با دانشجویان معمولا در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود."
گزارش دفتر تحکیم تاکید دارد که جمع‌آوری اطلاعات، در معرض توجه افکار عمومی قرار دادن آن و درخواست کمک از نهادهای بین‌المللی که در زمینه حقوق بشر فعال هستند، می‌تواند به جلوگیری از تداوم روند نقض حقوق دانشجویان در ایران کمک کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر