۱۳۹۰ بهمن ۴, سه‌شنبه

تحریم، نتیجه سیاست ماجراجویانه رژیم




روز دوشنبه 3 بهمن، وزیران خارجه اتحادیه اروپا، در بروکسل، خرید نفت، بانک مرکزی، تجارت  الماس، طلا و دیگر فلزات گرانبها با جمهوری اسلامی را  تحریم کردند. همچنین اتحادیه اروپا هرگونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام از رژیم را ممنوع و همه داراییهای بانک مرکزی ایران در کشورهای اتحادیه اروپا را مسدود کرد.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی در همین روز در واکنش به تحریم نفتی  توسط اتجادیه اروپا، طی بیانیه ای اعلام کرد:«هیچ گونه خسارتی متوجه ایران نخواهدبود». از طرفی دیگر رامین مهیمان پرست سخنگوی وزارت خارچه رژیم تحریمهای جدید را «غیر منطقی و ناعادلانه» خواند. نکته ای در همین دو موضع گیری به چشم می خورد این است که اگر این تحریمها هیچ گونه خسارت به رژیم وارد نمی کند، چرا سخنگوی وزارت خارجه رژیم آن را «ناعادلانه» می نامد.
واکنش پایوران رژیم تا کنون به بسته تحریمی اتحادیه اروپا مانند دوره های قبل متضاد است. کارگزاران رژیم از یک سو این تحریمها را بی تاثبر بر اقتصاد ایران می دانند از طرف دیگر با گرفتن مواضع تهدیدامیز و تلافی جویانه، به تاثبر مخرب تحریمها اعتراف می کنند.
تحریم نفتی و فرآورده های نفتی، محصول تقریبا یک دهه سیاست بازی بین کشورهای اتحادیه اروپا با رژیم ایران است. این در حالی بود که طی این مدت رژیم ایران بدون توجه به خواست مردم ایران، در ادامه سیاستهای ماجراجویانه و خطرناک  برای دستیابی به سلاح اتمی برنامه ریزی می کرد. تحریمهای جدید، نتیجه شکست سیاست شلاق و هویج (مماشات) از طرف اروپائیها و سیاست مذاکره برای مذاکره برای تبدیل تهدیدها به فرصتها از طرف رژیم ایران است. در تمامی این دوران مردم ایران در شکلهای مختلف مخالفت خودشان را با رژیم نشان داده اند. در شعارهای رایج بین مردم به چشم می خورد که می گویند «کار حق مسلم ماست»، «صلح و آزادی حق مسلم ماست» و .... این شعارهای در برابر حرف رزیم که می کوید «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» داده می شد.
وضعیت نابسامان اقتصادی ایران که بدون شک تحریمها روی آن بیشتر اثر خواهد گذاشت دستاورد سیاست رژیم ولایت فقیه است. افزون بر آن رژیم، برای عبور از بحران سرنگونی، تبدیل به قدرت شدن در منطقه را می بیند که سیاست تولید بحران و تنش زایی ابزار آن است. سیاستی که مردم ایران با آن مخالفند.



زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر