۱۳۹۰ بهمن ۹, یکشنبه

زیر "خیمه نظام" افلاس سیاسی رهبری می کند



به بُن بست رسیدن رژیم ولایت فقیه در مهار و اداره بُحران اقتصادی، به شواهد تازه ای غنی شده است. برای دُومین بار در خلال فقط بیست روز، اداره کنندگان دو قُوه مُجریه و مُقننه قادر به تشکیل جلسه برای پرداختن به وضعیتی که خود آن را "ورشکستگی کشور" یا "تهدید" آن نامیده اند، نشدند.
روز گُذشته (شنبه) با وجود اعلام قبلی و رسمی در رسانه های حُکومتی، نشست مُشترک مجلس مُلاها و دولت نظامی - امنیتی به دلیل خودداری نمایندگان دولت از شرکت در آن لغو گردید. ماه گُذشته (18 دی) نیز یک جلسه مُشابه دیگر که زیر تابلوی خودنمایانه "نجات اقتصاد ملی" قرار بود برگزار شود، به همین گونه سر نگرفت.
یک نماینده مجلس، آقای حمیدرضا فولادگر، با این توضیح که "چون انتظار برای حُضور حُسینی و بهمنی در جلسه امروز به طول انجامید، جلسه برگُزار نشد"، تاریخ جدید "نجات اقتصاد ملی" را "فردا ساعت 10 صُبح" اعلام کرده است.
تیتر نشست به هم خورده دیروز که رهبران "اُصولگرایان" مجلس، وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی را باید دور یک میز می نشاند، "بررسی نوسانات قیمت طلا و ارز" اعلام شده بود. پیشتر، مُعاون پارلمانی دولت، حُجت الاسلام میرتاج الدینی، در واکُنش به ادعای رُقبا مبنی بر افزایش عمدی ارز از سوی دولت، پرخاش کرده بود: "این افترا یکی از ناجوانمردانه ترین تُهمتهایی است که تاکُنون به دولت زده شده."
در حالی که نزدیک به یک ماه پس از آغاز فراز و فرود در بازار پول کشور آشکار گردیده که  "نظام"، اهرُمهای اقتصادی لازم برای تاثیرگُذاری و هدایت آن را در اختیار ندارد، فلج شدن نهادهای تصمیم گیری سیاسی که تنها ابزار واقعا موجود حُکومت برای برخورد با بُحران به شمار می آید، نشان از به هم ریختگی شدید زیر "خیمه نظام" و سرگشتگی خیمه نشینان دارد.
این شرایط ذلت بار را اعلام مُوفقیت "سربازان گُمنام امام زمان" در "شناسایی پُشت صحنه های آشُفتگی بازار ارز و طلا" که از سوی وزیر اطلاعات بیان گردید، مُتوازن نمی کند. برعکس، معرکه جانبی حُجت الاسلام مُصلحی که تنها هدف از برپایی آن مُنحرف کردن نگاه ها از صحنه اصلی نمایش است، بسا بیشتر این موقعیت وخیم را برجسته می سازد. او به زبانی گویا توضیح می دهد که حُکومت تا چه اندازه از تدبیرهای موثر و واقعی برای روبرو شدن با بُحران اقتصادی فاصله دارد و در نتیجه، به نزدیکترین امکان یعنی، اقدامات نمایشی و گلاویز شدن تیاترال با عوارض آن چنگ انداخته است.
با این حال حتی ژستهای نمایشی نیز تابع قوانینی هستند؛ از جُمله آنکه روی سطح پُر تلاطم نمی توان راست و بدون لرزه شکلک درآورد.



منصور امان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر