سینما - تجربه نوشت:
بهرام بیضایی در بخشی از گفتوگویش با ماهنامه «تجربه» درباره سینمایش، و درمورد نقش زنان در آثارش توضیحاتی داد.
کارگردان «سگ کشی» در این مصاحبه گفت: «نقش کانونی زن در فیلمنامههای من باعث شد که سالهای سال اجازه فیلمسازی بهم ندهند.»
بیضایی افزود: «فارابی با رَد[فیلمنامه] «اشغال» پا گرفت! میدانید؛ رد کردن آسانترین کار جهان است و «اشغال» رد شد. تنها به این دلیل که شخصیت محوری آن زن بود. پس از یک گفتوگوی چندساعته که چون دستورالعملی آسمانی به من گفتند حروفچین میخواهند نه نویسنده، و کفری شدند که چرا نمیفهمم گفتوگو درواقع یعنی فقط یک طرف گوینده و یک طرف شنونده، همه چیز مشروط شد به این که زن کانونی فیلم را که بازیگر و برآمده سالهای کشف حجاب بود تبدیل کنم به مرد.»
کارگردان «باشو غریبه کوچک» درمورد زنان معاصر در آثارش گفت: «به نظرم زنان معاصر با درگیریهای روزمره خود چون دمدستتر و آشناترند کمتر به چشم میآیند و زنان تاریخی درگیر فضاهای گمشده یا کمشناخته، چون دورتر و ناآشناترند بیشتر به چشم میآیند. این عادت ماست نه واقعیت آنها.»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر