۱۳۹۱ آذر ۲۲, چهارشنبه

ناتوانی خامنه ای از سرکشیدن جام زهر مذاکره با آمریکا




مذاکره بین رژیم ولایت فقیه و آمریکا مدتهاست که موضوع مورد علاقه و بحث بسیاری از محافل سیاسی و دیپلماتیک است. اظهار نظرهای محمود احمدی نژاد در سفرش به نیویورک و تکرار چند باره علاقه رژیم به مذاکره با آمریکا، هرچند در ابتدا با واکنشهای منفی بعضی محافل قدرت رژیم روبرو شد، اما سپس بدل به موضوعی گردید که اظهارات متفاوت و گاه متناقض آنها را برانگیخت. 
مسابقه بر سر به دست گرفتن مهار این گفتگو و برخورداری از مزایای آن، جدالی همه جانبه را برانگیخت. در کورس مذاکره با آمریکا به جز احمدی نژاد، برادران لاریجانی، علی، رییس مجلس، صادق، رییس قوه قضاییه و محمد جواد، وردست صادق، محسن رضایی، 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام وفرمانده سابق سپاه پاسداران، منوچهر متکی، وزیر امورخارجه سابق، حسین شریعتمداری، سردبیر و نماینده خامنه ای در کیهان، و عده کثیر دیگری به اظهار نظر پرداخته اند.
به جز حسین شریعتمداری که از موضع مخالف با این مساله برخورد کرده، مابقی این افراد یکصدا در باره ضرورت 
گفت‌وگو با آمریکا و حتی لزوم عادی‌سازی روابط داد سخن داده اند. صریح ترین آنها گفته محمدجواد لاریجانی است: "اگر منافع نظام ایجاب کند، با شیطان در قعر جهنم نیز مذاکره می کنیم."
رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه رژیم، روز 18 آذر که در پاکستان گفته بود "
ایران با هر کشوری به جز اسراییل مذاکره می‌کند"، روز گذشته (سه شنبه) در مصاحبه مطبوعاتی در مورد اظهارات گری سیمور، مذاکره کننده اتمی آمریکا، که گفته "فرصتی تاریخی برای به توافق رسیدن با ایران به وجود آمده"، گفت: "این اظهارات نشان دهنده آن است که آمریکاییها در حال نزدیک شدن به واقعیتها هستند."
مهمان پرست همچنین با اشاره به مذاکره رژیم با آمریکا در مورد افغانستان و عراق گفت: "
بحث مذاکرات در موضوعات خاص امر جدیدی نیست."
وی اینگونه به شایعاتی که در مورد گفتگوی های مخفیانه بین نمایندگان رژیم و آمریکا که این روزها مطرح می شود، مهر تایید زده و نشان می دهد که بحث مذاکره و گفتگو با آمریکا در محافل قدرت رژیم، با شدت بیشتر از آنکه دیده می شود در جریان است.
اینکه علی خامنه ای رهبر و ولی فقیه رژیم چگونه با روند این مذاکرات مخفیانه موافقت کرده و از چه کانالهایی آنها را هدایت می کند، هنوز مبهم است. اما با توجه به ساختار قدرت در رژیم جمهوری اسلامی، بسیار بدیهی است که این اتفاقات بدون موافقت او شکل نخواهد گرفت. اما آیا او به این گفته خود که "آ
ن روزی که رابطه با آمریکا برای ملت مفید باشد بنده اولین کسی خواهم بود که آن را تایید می‌کنم." رسیده و یا طبق گفته جواد لاریجانی برای منافع رژیم می خواهد به "قعر جهنم" برود؟
هر کدام از گزینه‌های فوق به واقعیت نزدیک تر باشد، خامنه ای بدون یک اتوریته ی بدون چون و چرا در داخل و به ظاهر از موضع قدرت در خارج، نمی تواند اصل این گفتگوها را بپذیرد، زیرا نوشیدن این جام زهر نیازمند شرایطی است که با توجه به شکاف برداشتن راس نظام و بی اتوریتگی خامنه ای، در موقعیت کنونی وجود ندارد.
جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر