۱۳۹۱ دی ۴, دوشنبه

تحریمهای تازه اتحادیه اروپا، جهشی چشمگیر علیه جمهوری اسلامی



تحریمهای اتحادیه اروپا که از روز شنبه 22 دسامبر به دست اجرا گذاشته می شود، نشان از چرخش سیاسی چشمگیر 27 عضو اتحادیه اروپا دارد. پیشتر، اتحادیه اروپا گامهای کوتاه تری نسبت به آمریکا برداشته بود و تحریمهای آنها تنها شامل محدودیتهای ویژه اقتصادی بر اشخاص و شرکتها می شد. آنها ادعا می کردند که نگران فشار تحریمها بر مردم ایران هستند و همزمان، جمهوری اسلامی با تغییر نام و تقلب، به فعالیتهای خود کما بیش ادامه می داد. تحریمهای جدید به روشنی هر گونه نقل و انتقال و معامله به هر نام و در هر شکل را در بر می گیرد و  اقلام مورد نیاز مردم مانند کمکهای انسانی، غذایی و دارویی را مورد استثنا قرار می دهد.
تحریمهای اتحادیه اروپا حوزه های بانکداری، کشتیرانی و صادرات گاز را در بر گرفته است. همچنین نقل و انتقال میان بانکهای ایرانی و اروپایی، واردات گاز از ایران - و در حالیکه پیشتر خرید نفت ممنوع شده بود - نقل و انتقال و انبار نفت ایران از طریق شرکتهای اروپایی نیز ممنوع شده است. مفاد این اقدامات در 15 اکتبر سال جاری به تصویب کشورهای عضو رسیده بود و اکنون به این وسیله اجرایی می شود
در همین حال، بر اساس گزارش نشریه اداری اتحادیه اروپا، این اتحادیه تحریمهای تازه ای را علیه 18 شرکت و یک فرد که در فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی شرکت داشته و یا از آن پشتیبانی می کنند را اعلام کرد. بدین ترتیب شمار شرکتهای تحت تحریم اتحادیه اروپا به 490 و اشخاص تحریم شده به 105 نفر رسید.
شایان توجه آنکه، یک روز پیشتر (21 دسامبر)، وزارت دارایی آمریکا نیز چهار شرکت و یک نفر را به دلیل ارتباط با برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی در لیست سیاه خود قرار داد. وزارت دارایی آمریکا می گوید که یکی از این شرکتها (شرکت واردات و صادرات "ساد")، از سوی سازمان صنایع دفاع ایران برای ارتش سوریه تجهیزاتی ارسال کرده که به تولید خمپاره و موشک برای استفاده علیه مردم این کشور کمک می کند. بر اساس تحریمهای شورای امنیت، رژیم ایران حق صدور تسلیحات نظامی به کشورهای دیگر را ندارد.
یک روز پیش از آن، شورای امنیت سازمان ملل دو شرکت را به دلیل انتقال سلاح به سوریه تحریم کرده بود. در همین زمینه کانادا نیز سپاه قدس را در لیست تروریستی قرار داد.
سلسله تحریمهای همه جانبه و گسترده علیه جمهوری اسلامی در کمتر از یک هفته و پیش از مذاکرات 16 ژانویه ضربات پتکی بر سر رژیم هستند تا این واقعیت را حک کنند که راه های دوز و کلک بسته شده و همه سوراخهای گریز از بن بستی که بدان دچار شده، مسدود گردیده است.  

لیلا جدیدی             


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر