۱۳۹۱ اردیبهشت ۱, جمعه

سرنوشت یارانه های حذف شده






بعد از گذشت یک سال و چند ماه از اجرایی شدن حذف یارانه ها با نام هدفمندی یارانه ها، سرنوشت یارانه های حذف شده مشخص نیست. حذف یارانه ها که یک منبع درآمد کلان برای دولت است یکی از مسایل مورد مشاحره مجلس و دولت است. مفقود شدن درآمد بخشی از فروش نفت خام که در هیج سندی ثبت نشده را باید به مساله درآمد دولت از طریق حذف یارانه ها اضافه کرد.

عدم واریز پول حاصل از فروش نفت به خزانه کشور و نیز عدم ثبت مبلع آن از جمله افشاگریهای مجلسیان در رابطه با دولت است.

بر اساس ادعاهای احمدی نژاد قرار بود درآمد حاصل از حذف یارانه ها به حساب مردم . به رشد تولید اختصاص یابد.

از همان ابتدا معلوم بود که تقسیم پول حاصل از خذف سوبسیدها بین مردم از دغدغه های پاسدار احمدی نژاد نبوده است. داده های آماری بعد از اجرایی شدن طرح فوق، از فقر، بیکاری، گرانی و افزایش تورم حکایت می کند. بهای کالاهای اولیه زندگی و نیز کالاهای حاملهای انرژی در این مدت سیر صعودی داشته است. این افزایش هیچ خوانایی با مبلغ کمی که به طور صدقه به مردم داده می شود ندارد. عدم تعادل در نرخ تورم و درآمد مردم، وضعیت معاشی مردم را خرابتر کرده است.

در گزارش بانک مرکزی که روز چهارشنبه 30 فروردین در رسانه ها منتشر شد، خبر از کاهش سطح زندگی مردم طی یک سال گذشته می دهد.

بانک مرکزی اعلام کرد که «یارانه های نقدی اثر چندانی در مخارج واقعی این خانوارها نداشته و فقط اثر تورم هزینه ای جاری خانوارها را خنثی می کند.»

بر اساس داده های آماری، یارانه های نقدی که به خانوارها داده می شود توانایی جبران افزایش قیمتها را ندارد. در حالی بهای مواد خوراکی و کالاهای حاملهای انرژی با شتاب بالا می رود که میزان پرداختی یارانه ها و حتا تداوم آن هیچ چشم اندازی ندارد. وضعیت بحران اقتصادی و دزدی باندهای حکومتی به ناپایداری یارانه های نقدی کمک می کند. بر همین منظر طرح هدفمندی یارانه ها به افزوده شدن ثروت عده ای محدود و فقیرتر شدن جمعیت کثیری از مردم منتهی می شود. شکاف طبقاتی به سود طبقه حاکمه و رانت خوران افزایش خواهد یافت. زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر