۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۱, دوشنبه

فیلتر اختصاصی خامنه ای بر فیس بوک را میلیونها ایرانی شکسته اند




خامنه ای حکم داده: "فیس بوک اگر مستلزم مفسده (بخوانید: افشای حکومت، گفتگوی آزاد، فعالیت سیاسی، موزیک، ویدیو کلیپ، زنان با پوشش آزاد و...) نباشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین (یعنی، اپوزیسیون جمهوری اسلامی) نباشد، جایز است"، این در حالیست که میلیونها نفر ایرانی در داخل با دور زدن فیلترها و همچنین در خارج با استفاده آزاد و گسترده از اینترنت، نشان داده اند برای حکم شرعی خامنه ای یا دستوری که پیشتر تحت نظر وی رسمی و اجرا شده، پشیزی ارزش قایل نیستند.

اگر چه خامنه ای تنها به مزدوران، پادوها و جاسوسان خود چک سفید استفاده از "فیس بوک" را داده است، اما به گفته مقامهای رسمی رژیم، 17 میلیون نفر فیلترینگ شبکه اجتماعی "فیس بوک" را دور زده اند. این در حالی است که در درجه اول اکثریت مردم ایران از امکان دسترسی به کامپیوتر و اینترنت محروم هستند. همزمان، محدودیت به کارگیری اینترنت آنقدر بالاست که گزارشگران بدون مرز در سال 2011، جمهوری اسلامی را از بزرگترین دشمنان اینترنت خوانده است.

خامنه ای که پیشتر اینترنت را "سگ وحشی" و " چاقوی دو دم و خطرناک" توصیف کرده بود، در اسفند ماه سال 90 دستور داد تا "شورای عالی فضای مجازی" تشکیل شود تا "با فضای مجازی مواجهه فعال" کند. وی با گماردن روسای سه قوه و چند وزیر و مسوول و فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی و چند عضو حقیقی، آنها را موظف به "اشراف کامل" در فضای مجازی کرد.

هراس خامنه ای و دیگر کارگزاران حکومتی از اینترنت و مشارکت شهروندان در شبکه های اجتماعی همچون "فیس بوک" زمانی شدید تر شده است که اوباما چراغ سبز آزادی از قید تحریمها را به گوگل و یاهو داده است.

چندی پیش، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات رژیم گسترش شبکه‌های اجتماعی در اینترنت را "تهدیدهای جدید" علیه جمهوری اسلامی یاد کرده بود.

به واقع برای حکومتی که دیده شدن تار موی دختران و زنان را فساد معرفی می کند اما بیماران و تبهکاران جنسی را به پست قضاوت، سفارت و ضابط قانون می نشاند، بدیهی است که قلمرو تبادل آزاد عقیده و اطلاعات، "تهدید" و "مفسده" بزرگی است. میلیونها شهروند ایرانی در سراسر جهان از طریق فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط قرار می گیرند و روزانه اسرار و اثاث پستوی رژیم را به میان کوچه و خیابان می ریزند. از این رو در جهت گسترش این "تهدید" و تشویق شرکتهای سرویس دهنده در اینترنت به عنوان گامی در راستای دفاع از حقوق بشر در ایران، کوشا خواهیم بود. لیلا جدیدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر