۱۳۹۱ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

توقف تحریم در ازای تمایل به مذاکره





تنها چند روز بعد از برگزاری دور اول گفتگوهای کاترین اشتون، نماینده کشورهای 1+5 با سعید جلیلی، مذاکره کننده اتمی رژیم جمهوری اسلامی، پایوران رژیم یک صدا دم گرفته اند که کشورهای غربی باید تحریمها علیه رژیم را متوقف کنند. پایوران رژیم خود را در این باره به جهالت می زنند که طرفهای خارجی تحریمها را برای توقف غنی سازی و جلوگیری از ادامه برنامه ساخت بمب اتمی وضع کرده اند و آنها تنها در ازای ابراز تمایل به مذاکره خواهان توقف آنها هستند.
این درحالی است که مدتهاست دست رژیم برای طرفهای خارجی رو شده و هیچ کس به قول و قرارهای بدون پشتوانه پایوران اش کوچکترین اعتمادی ندارد. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در مصاحبه با "رادیو فردا" در مورد درخواستهای پایوران رژیم می گوید: "
ما تحريمهايمان را بر مبنای آن چيزی تعيين می کنيم که در ايران رخ می دهد يا تغيير می کند که آن هم مبنايش گزارشهای آژانس است. اينکه ما تحريمها را به عنوان پيش شرط مذاکره حذف کنيم، امکان ندارد. ما تنها زمانی از تحريمها کم می کنيم که دليلی برای آن وجود داشته باشد و تحولی واقعی در ايران اتفاق افتاده باشد. اين برای ما قابل قبول نيست که ايرانیها تنها زمانی با ما سخن بگويند که ما از تحريمها کم کرده باشيم. ايرانیها توافق کرده اند که مذاکره کنند، ما هم برنامه تحريمهايمان را تنها زمانی که تغييری اساسی رخ داده باشد بازبينی خواهيم کرد."
همزمان، رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه رژیم در نشست خبری هفتگی خود گفت: "آنچه که معتقدیم می تواند گام مثبت در مسیر درستی برای ادامه همکاریها و گفت‌وگوها در نشستهای بعدی با 1+5 باشد، این است که تحریمهای غیرقانونی کنار گذاشته شود."به نظر می رسد مهمان پرست تصور می کند حال که پیام تحریمها به اندازه کافی به رهبران رژیم رسیده و آنها را هراسان کرده است، وضع کنندگان نیز باید آنها را برچینند. در حالی که کارکرد این تحریمها تازه برملا شده و رژیم را به تقلا انداخته تا هرچه زودتر فکری به حال خود کند.
اما از همه اینها بدتر پیامی است که نیکلای ماکارف، رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه برای اروپاییها می فرستد و در آن خطر اتمی شدن رژیم ایران و کره شمالی را گوشزد کرده و می گوید: "
بی تردید اگر سلاح اتمی به دست تندروها بیفتد، امنیت بین‌المللی را با خطر مواجه خواهد ساخت."او در ادامه تاکید می کند "این خطر همواره وجود دارد و به این دلیل روسیه با دقت رشد امکانات اتمی بسیاری از کشورها را پیگیری می‌کند."در ادامه به دلایل بالا رییس ستاد ارتش روسیه، سپر دفاع موشکی را ضروری برآورد کرده و از استقرار آن دفاع می کند. این اولین بار است که یک مقام بلند پایه نظامی روسیه اینگونه به خطر سلاح اتمی رژیم جمهوری اسلامی اشاره کرده و از استقرار سپر دفاع موشکی دفاع می کند و می گوید: "بیایید با هم از خطراتی که ممکن است نه تنها برای کشورهای اروپایی، بلکه برای روسیه نیز بوجود آید، خلاص شویم."
با این همه اما پایوران رژیم جمهوری اسلامی انتظار دارند تنها با اعلام تمایل به مذاکره، تحریمها را متوقف کرده و بار دیگر با فریب جامعه جهانی به ادامه پروژه ساخت بمب اتمی خود ادامه دهد؛ سیاستی که مدتهاست کارکرد خود را از دست داده و رهبران رژیم در نزد سیاستمداران کشورهای غربی بی آبرو تر از آنی هستند که تصور می کنند.جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر