۱۳۹۱ اردیبهشت ۴, دوشنبه

انباشت مطالبات کارگری در آستانه روز کارگر در ایران


بی بی سی: در آستانه روز جهانی کارگر، اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت)، اعتراضات کارگران ایران نسبت به حقوق معوقه، عدم امنیت شغلی و گرانی در گوشه و کنار این کشور بالا گرفته است.
فعالان کارگری ایران معتقدند که این روز فرصتی مناسب برای بیان خواسته‌هایشان است و مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی، حق برگزاری راهپیمایی و تجمع دارند. اما به باور آنان دولت ایران در این زمینه همکاری نمی‌کند.
امروز یکشنبه ۳ اردیبهشت (۲۲ آوریل)، هادی ابوی، سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، ضمن انتقاد از عدم برگزاری مراسم روز کارگر در چهار سال گذشته به دلیل "سیاست‌های ضد و نقیض دولت‌ها"، هشدار داده است که خطر اخراج، کارگران شرکت‌کننده در تجمع احتمالی را تهدید می‌کند.
وزارت کشور ایران می‌گوید که درخواست خانه کارگر برای برگزاری راهپیمایی در روز کارگر "در حال بررسی است". محمدعلی پورموسوی، مدیر کل سیاسی وزارت کشور، به خبرگزاری ایسنا گفته است که "جزییات بیشتر را باید از استانداری تهران جویا شد".
برخی فعالان کارگری، از جمله علی دهقان کیا و علی‌اکبر عیوضی، از اعضای شوراهای اسلامی کار، می‌گویند که کارگران در صورت عدم صدور مجوز نیز به صورت خودجوش اقدام به راهپیمایی و بیان اعتراضات خود خواهند نمود.
در تازه‌ترین نمونه از این اعتراضات، کارگران شرکت لوله‌سازی خوزستان در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.
آقایار حسینی، دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان، به خبرگزاری فارس گفته است که تعداد زیادی از ۴۰۰ کارگر این کارخانه "بیش از ۲۵ ماه حقوق طلب دارند".
این شرکت در پی اجرای طرح خصوصی‌سازی توسط دولت آقای احمدی‌نژاد به بخش خصوصی واگذار و دچار مشکلاتی شده است.
نام شرکت لوله‌سازی خوزستان در جریان دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی ایران نیز مطرح شده است.
غلامعلی ریاحی، وکیل مدافع مدیر بانک صادرات اهواز، از متهمان این پرونده، مدعی شده است که شخصی برای خرید این شرکت از بانک وام گرفته و سپس از کشور گریخته است.
همچنین یکی از متهمین این پرونده، در بخشی از اظهاراتش از پرداخت یک میلیارد تومان به شرکت لوله‌سازی خوزستان توسط گروه امیرمنصور آریا گفته است.
لوله‌سازی خوزستان تنها شرکتی نیست که پس از خصوصی‌سازی گرفتار مشکل شده است؛ کارخانه پلاستیک شاهین نیز در پی واگذاری به بخش خصوصی ناچار به اخراج نزدیک به دو سوم ۳۵۰ کارگر خود شده است.
رضا یزدان‌پناه، رئیس پیشین شورای اسلامی کار این کارخانه، هفته گذشته به خبرگزاری ایلنا گفته است که اعضای شورای کارگری کارخانه پلاستیک شاهین با آغاز سال جدید اخراج شده‌اند.
در نخستین روزهای امسال خبر رسیده بود که ۶۵۰ تن از کارگران شهاب خودرو و ۲۰۰ نفر از کارگران ذوب آهن غرب کشور نیز اخراج شده‌اند.
البته مسعود اقلامی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان درباره کارگران ذوب آهن غرب اعلام کرده بود که "اخراجی در کار نبوده بلکه قرارداد این کارگران تمدید نشده است".
فعالان کارگری اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از جمله مواردی می‌دانند که موجب افزایش بیکاری شده است.
فرامرز توفیقی، فعال کارگری، به خبرگزاری ایلنا گفته است که به علت وضعیت بحرانی "۳۰ درصد از کارگران واحدهای تولیدی از ابتدای سال ۹۱ اخراج شده‌اند".
علاوه بر خطر اخراج و بیکاری، حقوق و مطالبات معوقه نیز از جمله مشکلات شایع کارگران ایران است.
هفته گذشته حدود ۸۰۰ تن از کارگران صنایع فلزی ایران در اعتراض به "۸ ماه عدم پرداخت دستمزد و حق بیمه معوق" مقابل وزارت صنایع تجمع کردند.
در نمونه‌ای دیگر نصراله دریابیگی، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران، دیروز به خبرگزاری ایلنا گفته است که برخی از کارگران نساجی مازندران ۱۸ ماه است که حقوق نگرفته اند. به گفته او "هیچ گوش شنوایي فریاد‌های حق طلبانه کارگران نساجی مازندران را نمی‌شنود".
کارگران ایران اجازه تشکیل نهادهای صنفی مستقل را ندارند و دولت ایران با فعالان کارگری مستقل برخورد می‌کند.
در یکی از تازه ترین نمونه ها، هفته گذشته رضا شهابی، عضو سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد، به تحمل شش سال زندان محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر