۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

یک فعال کارگری: مشکل کارگران در ایران نداشتن نماینده در مجلس نیست


رادیو فرانسه: نوشتۀ دلبر توکلی
در مجلس کنونی فراکسیون کارگری وجود دارد که آقای محجوب نماینده آن است اما کارگران همچنان با مشکلات معیشتی بسیار روبرو هستند. این که کارگران هم در مجلس نماینده ای داشته باشند تنها برای کشاندن کارگران به پای صندوق های رأی است.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد نبی حبیبی- دبیر کل حزب موتلفه، در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: «مجلس باید عصاره ای از همه اقشار جامعه باشد و کارگران نیز باید نماینده‌ای در این نهاد داشته باشند.»

اوهمچنین درباره وظیفه مجلس در قبال عملی کردن شعار حمایت از تولید ملی، گفت: «هر نهادی در عملکردش باید این اولویت مهم را رعایت کند و هر نهادی باید اولویت حفظ اصول انقلاب را رعایت کند و بعد از این اولویت باید روی مسایل اقتصادی تمرکز پیدا کند و حمایت از تولید‌، کار و سرمایه ایرانی بخشی از فعالیت اقتصاد کشور است.»

از سوی دیگر در صبح امروز کارگران نساجی مازندران بدنبال عدم پاسخگویی مسئولان استاني به مطالبات خود با تجمع در خيابان اصلي قائمشهر در استان مازندارن باعث توقف عبور و مرور از اين خيابان شدند تا به اين طريق اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

این کارگران خواستار پاسخگويي مسئولان نسبت به صدوربخشنامه اخیر کارفرمايي شدند. در این بخشنامه آمده است: «کارگران بايد سه ماه تحت بیمه بیکاری قرار گیرند و بعد از اين مدت تکلیف آنان مشخص خواهد شد.»

***

"علیرضا نوایی" فعال اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران مقیم فرانسه، در پاسخ به این پرسش که محورهای اصلی مطالبات کارگران در ایران چیست ؟ گفت: «محور اصلی مطالبات کارگران در ایران به دستمزد، عدم امنیت شغلی، بیکاری سازی، تشکل های مستقل از دولت و کارفرما باز می گردد.»

او گفت: «حداقل دستمزد برای کارگران از سوی شورای عالی کار 390 هزارتومان تعیین شده است که این مبلغ با هزینه های زندگی کارگران در ایران همخوانی ندارد. البته همین دستمزد هم به موقع به کارگران پرداخت نمی شود.»

این فعال کارگری در ادامه گفت: «کارگران نساجی مازندارن بیش از 20 ماه است که حقوق دریافت نکرده و حتا در برخی واحدهای تولیدی، عیدی و پاداش هم که به صورت یک ماده قانونی در دولت به تصویب رسیده است از سال 1389 همچنان به کارگران پرداخت نشده است.»

او گفت: «کارگران در ایران در وضعیتی بسر می برند که "کار" به شعار اصلی آنان تبدیل شده است.»

انواری، با تأکید بر این که ورود یک نماینده از سوی کارگران به مجلس مشکلی ازآنان را حل نمی کند گفت: «این امر تنها یک تبلیغ انتخاباتی است. چرا که در مجلس کنونی فراکسیون کارگری وجود دارد که آقای محجوب نماینده آن است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر