۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

بنيانگذار گوگل: رژیم ایران ، چین و فیس بوک محور اختناق در عرصه اينترنت

سرگئی برين از بنيانگذاران گوگل می گويد که «عوامل بسيار نيرومندی» در تلاش برای محدود کردن فضای باز اينترنت هستند.



وی ضمن تاييد و تکرار نگرانی های اريک اشميت، مدير عامل شرکت گوگل در اين زمينه، می گويد که در حال حاضر بيش از هر زمان ديگری در اين مورد نگران است.



سرگئی برين در مصاحبه با روزنامه بريتانيايی «گاردين» گفت که عوامل و نيروهای پر قدرتی در سطح جهان عليه آزادی و فضای باز اينترنت صف بندی کرده و مشغول اقدام هستند.



وی افزود علاوه بر دولت های سرکوبگری نظير چين و ايران، شبکه اجتماعی فيس بوک، شرکت اپل و توليد کنندگان محصولات سرگرم کننده نيز در اين اقدامات دخيل اند.



وی با اشاره مستقيم به شبکه اجتماعی فيس بوک و شرکت اپل گفت که اين دو موسسه بزرگ اينترنتی از روش هايی استفاده می کنند که برای کاربران و رقبای خود محدوديت های فراوانی ايجاد می کند.



سرگئی برين افزود که بيش از هر زمان ديگری در گذشته نگران افزايش محدوديت و کنترل بر استفاده مردم از شبکه اينترنت است.



به گفته وی، اقدامات دولت هايی نظير عربستان، ايران و يا چين نشان می دهد که آنها در هراس از گسترش محيط اينترنت، برنامه های بسيار جدی را در دست اجرا دارند.



ولی در عين حال توليد کنندگان محصولات سرگرم کننده نيز به بهانه مبارزه با کپی غيرقانونی و استفاده غير مجاز از محصولات خود، روش های سختگيرانه ای را در پيش گرفته اند که به نسبت گذشته محدوديت های بيشتری بر شبکه اينترنت تحميل کرده است.



سرگئی برين در بخش ديگری از مصاحبه خود با روزنامه گاردين گفت: «من در گذشته فکر می کردم که شايد هيچ راه موثر و قطعی برای جلوگيری از گردش آزاد اطلاعات روی شبکه اينترنت وجود نداشته باشد و به قول معروف شايد نتوان جن چراغ جادو را به درون چراغ بازگرداند. ولی مواردی مثل استفاده دولت چين از ابزارهايی نظير فاير وال و اقدامات دولت ايران برای به اصطلاح پاکسازی شبکه اينترنت نشان داده است که اعمال چنين کنترل و محدوديت هايی ممکن است.»



وی در زمینه محدوديت های موجود در عرصه اينترنت، علاوه بر اشاره به کنترل دولت ها، به روش های نامطلوب شرکت های بزرگ، به خصوص در زمينه محدود کردن دسترسی کاربران به محتوای موجود در موتورهای جستجوگر نيز اشاره کرده است.



به گفته برین، بسياری از نرم افزارهای شرکت اپل و يا روش های جستجوگری که شبکه فيس بوک در اختيار کاربران قرار می دهد برای يافتن اطلاعات روی شبکه اينترنت محدوديت دارند.



روزنامه گاردين يادآوری می کند که در سال های اخير فيس بوک به يک رقيب ناسازگار برای گوگل بدل شده و اين دو شرکت بارها به شکل علنی در مورد عدم انطباق نرم افزارهای مربوط به «فهرست تماس» در تلفن های موبايل اندرويد با نرم افزار «فهرست دوستان» در شبکه اجتماعی فيس بوک، طرف مقابل را مورد انتقاد قرار داده اند.



پس از آنکه فيس بوک اجازه انتقال فهرست تماس از تلفن های محصول گوگل به فهرست دوستان در اين شبکه اجتماعی را نداد شرکت گوگل نيز سيستم عامل برای برقراری تماس بين تلفن های اندرويد با شبکه فيس بوک را حذف کرد.



سرگئی برين می گويد: «توسعه و خلق وب سايت هايی نظير موتور جستجوگر گوگل اساسا بر مبنای آزادی نامحدود در شبکه اينترنت شکل گرفته است. اگر در آن زمان فيس بوک و امثال آن وجود داشت مسلما ما قادر به خلق و راه اندازی وب سايت جستجوگری نظير گوگل نبوديم. اعمال محدوديت ها و مقررات شديد برای کنترل اطلاعات روی شبکه اينترنت مانع نوآوری و خلاقيت خواهد شد.»



روزنامه گاردين در پايان اين گزارش خاطر نشان می کند که اريک اشميت، مديرعامل شرکت گوگل نيز در سخنرانی اخير خود در «کنگره جهانی تلفن های موبايل» به کاربران هشدار داد که قوانين سختگيرانه و محدوديت های اعمال شده بر شبکه اينترنت را نپذيرند.



مديرعامل گوگل افزود: اين اقدامات هر چقدر هم معقول به نظر بيايند در نهايت موجب تجزيه و ايجاد حصارهای غير قابل عبوری در عرصه اينترنت و بنابراين ناقض آزادی نامحدود کاربران خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر