۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۱, دوشنبه

رضا شهابی کارگر زندانی در اثر وخامت شدید وضع جسمانی به بیمارستان منتقل شد

اطلاعیه کمیته دفاع از رضا شهابی :رضا شهابی کارگر دربند در زندان اوین در اثر وخامت اوضاع جسمانی به

بیمارستان امام خمینی تهران اعزام شد.

مدت هاست که پزشک قانونی تهران درباره ی وضعیت وخیم شهابی هشدار داده است؛ پزشکان پیشتر اعلام کرده بودند که بعد از ترخیص، رضا از بیمارستان باید تحت استراحت مطلق قرار گیرد تا برای جلوگیری از فلج شدنش تحت عمل جراحی قرار گیرد.


متاسفانه با عدم صدور مرخصی پزشکی برای رضا، مشکلات عصبی و درد و دیسک گردن و ناراحتی در کمر باعث شد که در زندان رضا را با آمبولانس جابجا میکردند و این بی توجهی به اوضاع رضا تا جایی ادامه پیدا کرد که نیم

بدن رضا بیحس شده و تقریبا به حالت نیمه فلج درآمده است و اکنون در بیمارستان نیز از درد شدید به خود میپیچد.


کمیته دفاع از رضا شهابی ضمن محکوم کردن این بی توجهی و تاخیر در اقدام برای درمان رضا شهابی، کارگر، عضو هیات مدیره و مسوول مالی سندیکای

کارگران شرکت واحد، خواهان لغو حکم 6 سال زندانی است که علیه او صادر شده است.







تاييد حکم اعدام زندانی سياسی غلامرضا خسروی در ديوان عالی کشور


بنابه گزارشات ارسالی به "فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران" حکم اعدام غير انسانی و قرون وسطايی زندانی سياسی غلامرضا خسروی سوادجانی در تاريخ 2 ارديبهشت ماه جاری در ديوان عالی کشور تاييد و به دادگاه انقلاب تهران اعلام شده است. پرونده زندانی سياسی غلامرضا خسروی سواد جانی در تاريخ 17اسفندماه 1390 به شماره رايانه ای 9009980002013634 با حکم اعدام وارد دبيرخانه ديوان عالی کشور و به شعبه 31 ديوان ارجاع شده بود. اين حکم توسط فردی بنام جعفری رئيس اين شعبه و فرد ديگری بنام طباطبايی مورد تاييد قرار گرفته است.
زندانی سياسی غلامرضا خسروی سوادجانی بعد از اطلاع از تاييد حکم اعدام توسط ديوان عالی کشور گفت: " شديدا به سيستم دادرسی و قضايی معترضم و معتقدم که جرمی انجام نداده‌ام که مجازاتی اينچنينی جزای آن باشد. همگی خانواده را به توکل برعدل و تقدير الهی سفارش می کنم و درخواست عفو نيز نخواهم داد و سيستم قضايی و قضات را تحت نفوذ و کنترل شديد وزارت اطلاعات مي‌دانم. "
غلامرضا خسروی متولد 24/4/44 در آبادان بوده و قبل از بازداشت در شهر اصفهان سکونت داشته است. سابقه فعاليت سياسی خسروی به مبارزه عليه حکومت پهلوی و قبل از انقلاب باز مي‌گردد که در اين راستا پس از پيروزی انقلاب در سال 57 به « سازمان مجاهدين خلق ايران » پيوسته و مبارزه خود را اين بار با رژيم مرتجع جمهوری اسلامی ادامه داده است. اين فعاليت‌ها در مرداد ماه سال 60 منجر به بازداشت در شهر کازرون شده و او را مجبور به تحمل 5 سال حبس در زندان‌های سپاه پاسداران آن شهر کرده است. خسروی به دليل ادامه فعاليت‌های خود به صورت ارتباط با شبکه تلوزيونی « سيمای آزادی» بار ديگر در تاريخ 5/12/86 در محدوده مس سرچشمه رفسنجان (محيط کارش) توسط ماموران اطلاعات کرمان دستگير شده و به بازداشتگاه اطلاعات استان منتقل مي‌گردد. در بازجويي‌های غير انسانی با اتهامات جاسوسی و کمک مالی به مجاهدين خلق مواجه شده و در آبان ماه سال 87 در رفسنجان محاکمه و به سه سال حبس تعذيری و سه سال تعليقی محکوم مي‌شود که اين حکم مورد اعتراض وزارت اطلاعات قرار گرفته و پرونده به دادگاه تجديد نظر کرمان فرستاده شده که در جريان آن سه سال تعليق نيز به تعذير تبديل شد. لازم به ذکر است که وی در تمام اين مدت يعنی حدود يک سال در سلول انفرادی نگهداری مي‌شد.
در ادامه شکايتی جديد از سوی وزارت دفاع مطرح و پرونده به تهران کشانده شد و اين موضوع سبب گرديد که 9 ماه ديگر نيز خسروی را در سلول انفرادی زندان 64 وزارت دفاع نگهدارند. پس از بازجويي‌های طولانی در تاريخ 8/9/88 توسط قاضی پير عباسی در شعبه 26 دادگاه انقلاب جلسه محاکمه برگزار و اتهام محاربه مطرح شده از سوی دادستان در پرونده ايشان به شماره کلاسه 87/10520/ط بررسی و رای به عدم صلاحيت دادگاه داده شد که اين حکم از سوی ديوان عالی کشور رد و اين شعبه مجبور به تشکيل مجدد جلسات دادگاه در سال‌های 88 و 89 و نهايتا صدور حکم اعدام به شماره دادنامه 89/358 در آذر ماه سال 89 گرديد. اين حکم نيز با تشخيص نقص در پرونده توسط ديوان عالی بار ديگر به شعبه 26 فرستاده شد و پس از محاکمه سری سوم باز هم در آبان ماه سال 90 با دادنامه شماره 90/475 حکم اعدام صادر گرديد.
قابل توجه است که غلامرضا خسروی در تمام اين مدت يعنی بيش از 20 ماه در سلول‌های انفرادی بند 240 اوين نگهداری مي‌شد که اين به غير از دوران انفرادی در کرمان و بازداشتگاه 64 وزارت دفاع است.



احضار یک روزنامه نگار به دادگاه انقلاب زاهدان

خبرگزاری هرانا - محمود براهویی‌نژاد، روزنامه نگار، به مجتمع امنیت دادسرای انقلاب زاهدان احضار شد. ظاهرا وی به علت شکایتی درباره مصاحبه‌های چند سال پیش خود با تلویزیون صدای آمریکا و رادیو فردا به این مجتمع احضار شده است.
به گزارش رادیو آلمان، قرار است وی برای دومین بار در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه در دادگاه حاضر شود. در دادگاه اول که بهمن سال گذشته برگزار شد وی با قرار ضمانت موقتا آزاد شد. براهویی‌نژاد از سه سال پیش پس از احضار توسط اداره کل اطلاعات استان با حکم دادستانی از مصاحبه با رسانه‌های خارجی منع و فعالیت‌های وی محدود شد. وی پس از آن با هیچ رسانه‌ای گفت‌و‌گو نکرده است.

محرومیت دو ناشر دیگر از حضور در نمایشگاه کتاب

خبرگزاری هرانا - برای دومین سال متوالی پس از ۲۳ سال فعالیت انتشارات کویر، از شرکت این انتشارات در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جلوگیری شد. همچنین انتشارات امید فردا نیز با ۱۲ سال سابقه فعالیت از حضور در نمایشگاه کتاب سال ۹۱ منع شده است.
به نوشته روزنامه اعتماد، برای دومین سال متوالی پس از ۲۳ سال فعالیت انتشارات کویر، از شرکت این انتشارات در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جلوگیری شد. همچنین انتشارات امید فردا نیز با ۱۲ سال سابقه فعالیت از حضور در نمایشگاه کتاب سال ۹۱ منع شده است. شنبه گذشته تعدادی از اهالی فرهنگ طی نامه‌یی سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به آنچه اخبار ناراحت کننده در حوزه فرهنگ و خصوصا عرصه نشر کتاب نامیدند واکنش نشان دادند. امضا‏کنندگان این متن، اعم از نویسنده، شاعر و مترجم، از وزارتخانه ارشاد خواسته بودند ترتیبی اتخاذ کنند تا تعلیق‌ها برداشته شود و ناشران با‌‌‌ همان روال سابق به کارشان ادامه دهند.

به دنبال تعلیق نشر چشمه و ثالث و جلوگیری از حضور نشر چشمه در نمایشگاه کتاب امسال، جلوگیری از شرکت انتشارات کویر و امید فردا در نمایشگاه بیست و پنجم دور جدید از فشارهایی است که به فعالان حوزه کتاب وارد می‌شود.

یک زندانی کرد ارومیه در زندان شاهرود اعدام شد

خبرگزاری هرانا - سحرگاه امروز یازدهم اردیبهشت‌ماه یک زندانی کرد به نام چنگیز مجیدی در زندان شاهرود سمنان به اتهام معامله مواد مخدر اعدام شد.

به گزارش تارنمای کُردپا، امروز دوشنبه، چنگیز مجیدی فرزند حاج محمد مجیدی اهل روستای «گلانیک» منطقه انزل ارومیه در زندان شاهرود سمنان به اتهام معامله مواد مخدر اعدام گردید.

به گفتهٔ یکی از وابستگان نزدیک به خانوادهٔ مجیدی، صبح امروز خانواده این اعدامی جهت تحویل گرفتن جنازه وی از سوی زندان شاهرود مطلع شده‌اند.

رشوه هم میگیرید اینطوری رشوه بگیرید

آملی لاریجانی : برخی از آن‌ها تخلفشان اداری است و ما هنوز به این نرسیده‌ایم که رشوه گرفته‌اند اما برخی رشوه‌های کلان گرفته‌اند؛ به عنوان مثال فردی ۱۲ میلیارد تومان رشوه گرفته بود که زمانی که دادستان ما به او گفت برو رشوه را پس بده فورا ۵ میلیارد تومان آن را برگرداند و معلوم است این‌ها خیلی پول دارند که این رشوه‌ها را بر می‌گرداند.
رستورانی که در ان به قضات دیزی میدهند و قلیان چاق میکنند
اختاپوس ارتباطی در رده‌های پنهان وجود دارد
وی گفت: مقصود من از رده‌های پنهان این است که یک اختاپوس ارتباطی وجود دارد که با بده بستان‌هایی که دارند توانایی این را داشته که مشکلاتشان را در جاهای مختلف حل کنند حتی در دستگاه قضایی و متأسفیم که چنین چیزی وجود دارد و من برای این امر مظاهر مختلفی را یافته‌ام ولی نمی‌توانم اینجا همه آن‌ها را باز کنم.

آملی لاریجانی گفت: برای مثال رستورانی پاتوق یک عده خاصی شده است حتی برخی از قضات ما نیز به آنجا رفت و آمد دارند البته ظاهر آن‌ها مشکلی ندارد دیزی می‌دهند و قلیان هم چاق می‌کنند ولی کنار این‌ها بعضی از طرح‌ها هم می‌گویند آنجا بده بستان‌هایی دارد صورت می‌گیرد





.







وضعیت جسمانی نامناسب ژیلا کرم‌زاده در زندان اوین

کمیته گزارشگران حقوق بشر- ژیلا کرم‌زاده مکوندی، فعال مدنی و از همراهان مادران پارک لاله (مادران عزادار) که هم‌اکنون جهت گذراندن حکم 2 سال حبس تعزیری خود در زندان نگهداری می‌شود، از بیماری " فشار خون" رنج می‌برد. کرم‌زاده طی هفته‌های اخیر، بارها به دلیل افزایش ناگهانی فشار خون، بیهوش و به بهداری منتقل شده است.
ژیلا کرم زاده، روز سه‌شنبه ششم دی‌ماه، هنگامی که جهت انجام کارهای اداری مربوط به گذرنامه به اداره گذرنامه تهران مراجعه کرده بود، توسط ماموران امنیتی دستگیر و جهت اجرای حکم ۲ سال زندان تعزیری به دادسرای زندان اوین و از آن‌جا به بند زنان منتقل شد.
وی پیش از این در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۸ در منزل دستگیر و مدت ۳۴ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده و سپس با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. کرم‌زاده در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ از سوی دادگاه بدوی به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به 2 سال حبس تعزیری و 2 سال حبس تعلیقی کاهش یافت.
ژیلا کرم‌زاده که سرپرستی خواهر معلول خود را به عهده داشت، پس از زندانی شدن، بارها درخواست مرخصی و حضور در کنار خواهرش را داد، اما تاکنون با درخواست مرخصی وی موافقت نشده است.






فیلتر اختصاصی خامنه ای بر فیس بوک را میلیونها ایرانی شکسته اند




خامنه ای حکم داده: "فیس بوک اگر مستلزم مفسده (بخوانید: افشای حکومت، گفتگوی آزاد، فعالیت سیاسی، موزیک، ویدیو کلیپ، زنان با پوشش آزاد و...) نباشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین (یعنی، اپوزیسیون جمهوری اسلامی) نباشد، جایز است"، این در حالیست که میلیونها نفر ایرانی در داخل با دور زدن فیلترها و همچنین در خارج با استفاده آزاد و گسترده از اینترنت، نشان داده اند برای حکم شرعی خامنه ای یا دستوری که پیشتر تحت نظر وی رسمی و اجرا شده، پشیزی ارزش قایل نیستند.

اگر چه خامنه ای تنها به مزدوران، پادوها و جاسوسان خود چک سفید استفاده از "فیس بوک" را داده است، اما به گفته مقامهای رسمی رژیم، 17 میلیون نفر فیلترینگ شبکه اجتماعی "فیس بوک" را دور زده اند. این در حالی است که در درجه اول اکثریت مردم ایران از امکان دسترسی به کامپیوتر و اینترنت محروم هستند. همزمان، محدودیت به کارگیری اینترنت آنقدر بالاست که گزارشگران بدون مرز در سال 2011، جمهوری اسلامی را از بزرگترین دشمنان اینترنت خوانده است.

خامنه ای که پیشتر اینترنت را "سگ وحشی" و " چاقوی دو دم و خطرناک" توصیف کرده بود، در اسفند ماه سال 90 دستور داد تا "شورای عالی فضای مجازی" تشکیل شود تا "با فضای مجازی مواجهه فعال" کند. وی با گماردن روسای سه قوه و چند وزیر و مسوول و فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی و چند عضو حقیقی، آنها را موظف به "اشراف کامل" در فضای مجازی کرد.

هراس خامنه ای و دیگر کارگزاران حکومتی از اینترنت و مشارکت شهروندان در شبکه های اجتماعی همچون "فیس بوک" زمانی شدید تر شده است که اوباما چراغ سبز آزادی از قید تحریمها را به گوگل و یاهو داده است.

چندی پیش، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات رژیم گسترش شبکه‌های اجتماعی در اینترنت را "تهدیدهای جدید" علیه جمهوری اسلامی یاد کرده بود.

به واقع برای حکومتی که دیده شدن تار موی دختران و زنان را فساد معرفی می کند اما بیماران و تبهکاران جنسی را به پست قضاوت، سفارت و ضابط قانون می نشاند، بدیهی است که قلمرو تبادل آزاد عقیده و اطلاعات، "تهدید" و "مفسده" بزرگی است. میلیونها شهروند ایرانی در سراسر جهان از طریق فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط قرار می گیرند و روزانه اسرار و اثاث پستوی رژیم را به میان کوچه و خیابان می ریزند. از این رو در جهت گسترش این "تهدید" و تشویق شرکتهای سرویس دهنده در اینترنت به عنوان گامی در راستای دفاع از حقوق بشر در ایران، کوشا خواهیم بود. لیلا جدیدی

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

تکذیب ادعای دولت درباره درخواست مجوز راهپیمایی روز کارگر به همراه سند

خبرگزاری هرانا - در واکنش به ادعای مسئولان دولتی مبنی بر اینکه درخواست مجوزی برای راهپیمایی روز جهانی کارگر به وزارت کشور نرسیده، تصویر درخواست مجوز خانه کارگر منتشر شد.
به گزارش ایلنا، در این سند که به امضای دبیرکل خانه کارگر رسیده و تاریخ ۲۱ فروردین را بالای خود دارد، خطاب به مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور آمده است: "احتراما ضمن تبریک سال نو، بدینوسیله درخواست ستاد هفته کارگر جهت انجام راهپیمایی روز کارگر در روز دوشنبه ۹۱/۲/۱۱ در حمایت از فرمایشات اخیر و پیام نوروزی مقام معظم رهبری در یکی از خیابان‌های اصلی تهران اعلام می‌گردد. لذا خواهشمند است دستور بررسی و مساعدت صادر فرمایید. "

این در حالی است که هفته قبل وزیر کشور از درخواست مجوز برای این راهپیمایی ابراز بی‌اطلاعی کرده بود و دیروز هم مدیرکل سیاسی وزارت کشور تصریح کرده بود که هیچ درخواستی در این باره به کمیسیون ماده ده احزاب ارسال نشده است.

اکنون انتشار سند زیر نشان می‌دهد که دولت برای فرار از روبه‌رو شدن با اعتراضات گسترده کارگری در روز کارگر، به روال سابق خود در دروغگویی روی آورده و به انکار وجود درخواستی که از سه هفته قبل برای وزارت کشور ارسال شده بود، پرداخته است.

سینما دریای آستارا پلمب می‌شود

خبرگزاری هرانا - مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: به دلیل تخلف مدیر سینما دریای آستارا در اکران دو روزه فیلم گشت ارشاد روند تعطیلی این سینما در حال انجام است.
قاسم مصفا اظهار کرد: مدیر سینما دریای آستارا با ارسال یک نامه خطاب به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار پاسخگویی در زمینه عدم اکران فیلم گشت ارشاد شده بود.
وی افزود: از طریق این رسانه اعلام می‌کنیم که به دلیل تخلف و اکران دو روزه فیلم گشت ارشاد در سینما دریای آستارا روند تعطیلی و پلمب این سینما آغاز شده است.
این مسئول، با بیان اینکه مراحل اداری و حقوقی پلمب سینما دریا در حال انجام است، اذعان کرد: به زودی این سینما تعطیل می‌شود.




بازداشت دو شهروند کُرد در بانه


کُردپا
دو تن از شهروندان سقزی از سوی نیروهای امنیتی شهرستان بانه بازداشت شدند.

بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو شهروند کُرد به اسامی "بهمن اردلان" و "یوسف عبدلی" از اهالی روستای "آخکند" شهرستان سقز، توسط مأموران امنیتی حکومت اسلامی در بانه بازداشت شدند.

همچنین در گزارش ارسالی خبرنگار کُردپا آمده که خانواده‌ی این دو شهروند کُرد ضمن تأیید بازداشت فرزندان خود اعلام کردند که بعد از مراجعه به مراکز امنیتی چند شهر این منطقه، مشخص شد که در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات شهرستان بانه بازداشت هستند.

تا لحظه‌ی انتشار این خبر از علل بازداشت و اتهام احتمالی وارده به این دو شهروند کُرد اطلاع دقیقی در دست نیست.

از ابتدای سال جاری تاکنون جمعاً 28 شهروند کُرد به دلایل فعالیت سیاسی و فرهنگی از سوی نهادهای امنیتی-نظامی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده‌اند.

آمارهای فوق‌با استناد به آمار ثبت شده در مرکز آمار کُردپا بوده و امکان بالاتر بودن این بازداشتی‌ها در مناطق کُردنشین ایران، بالقوه می‌باشد.

اصغر فرهادی: انداختن ناامنی و بیکاری به گردن مهاجران افغان، یعنی فرار از پذیرش مسئولیت

کلمه
اصغر فرهادی که به‌زودی برای همدلی با مهاجران افغان مقیم ایران به کشور سفر خواهد کرد، می‌گوید: «انداختن علت ناامنی و بیکاری به گردن مهاجران، فرار از پذیرش مسوولیت است.»

به نوشته روزنامه شرق، اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» که این روزها در حال فراهم کردن مقدمات ساخت فیلم بعدی‌اش در پاریس است، در واکنش به اخبار رفتارهای ناشایست اخیر با مهاجران افغان در ایران، بر آن شده تا چند روزی به کشور بازگردد و با نمایش فیلمش و برگزاری جلسات نقد و بررسی در میان مهاجران افغان، همدلی خود را با آنان اعلام کند.

فرهادی در این‌باره می‌گوید: «چنین رفتارهای ناشایستی با مهاجران در ایران برای کشوری که خود یکی از بالاترین آمار مهاجران را در کشورهای دیگر جهان دارد، تلخ است.»

اصغر فرهادی که با تاثیرگذاری فیلمش بر مردم بسیاری از نقاط دنیا و همچنین آن لحظه دلنشین شاد کردن مردمش در مراسم اسکار و صحبت‌های پس از آن، به عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار سال جهان از سوی مجله تایم لقب گرفته، می‌افزاید: «انداختن علت ناامنی و بیکاری به گردن مهاجران، فرار از پذیرش مسوولیت است.»

او در سال‌های دور در مجموعه تلویزیونی «داستان یک شهر» نیز، با اختصاص دو قسمت از این مجموعه به مهاجران افغان که با نام «افغانی» از شبکه ۵ سیما پخش شد، به مشکلات و مسایل روز مهاجران پرداخته بود. به نظر می‌رسد برخی مسوولان محلی در گوشه و کنار کشور با رفتارهای نسنجیده، باعث خدشه‌دار شدن وجهه انسانی- اخلاقی مردم ایران در جهان می‌شوند. چه در اصفهان و سیزده‌بدر و پارک‌هایی که ورود افغان‌ها را به بهانه حفظ امنیت ممنوع می‌کنند و چه در نوشهر که مسوولی، آنان را از حضور در شهر به دلیل رفت و آمد توریست‌ها منع می‌کند.

فرهادی در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت در جمعی متشکل از شهروندان ایرانی و شهروندان مهاجر افغان، پس از نمایش فیلم آخرش، با آنان به گفت‌وگو خواهد نشست.

طراح انتقال آب خزر به کویر:طرح دیگری برای مهیا کردن مقدمات ظهور امام زمان دارم

 بازتاب
هفته نامه آسمان در گفت‌وگویی با غلامعلی خیاط خلقی طراح ایده انتقال آب دریای خزر به کویر نوشت:

- به جز طرح انتقال آب خزر به کویر، طرح دیگری دارم که انشالله در صورت اجرای آن، از این طرح هم بزرگتر است. اندازه آن طرح و فراگیری آن بسیار بزرگ خواهد بود. طرح بزرگی که به طور حتم باید آن را در طول تاریخ سی سال گذشته بی‌نظیر دانست.

- خیلی قصد ندارم در مورد این طرح توضیح بدهم. فقط در یک جمله بگویم که درباره مقدمات ظهور آقا امام زمان (عج) است. یعنی طرحی در این اندازه بزرگ که اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

- این لطف خدواند بوده که طرح مقدمات ظهور امام زمان (عج) به ذهنم رسیده است. نام این طرح «هشت بهشت قرآن و عترت» است که طرحی اعتقادی و مذهبی است.

- به زودی ابعاد این طرح اعلام می‌شود. طرح «هشت بهشت قرآن و عترت» در واقع بازسازی بافت‌های اطراف حرم امام رضا(ع) است. انشالله در فرصتی بهتر در مورد این طرح که بسیار عظیم است، توضیح خواهم داد.

یک فعال کارگری: مشکل کارگران در ایران نداشتن نماینده در مجلس نیست


رادیو فرانسه: نوشتۀ دلبر توکلی
در مجلس کنونی فراکسیون کارگری وجود دارد که آقای محجوب نماینده آن است اما کارگران همچنان با مشکلات معیشتی بسیار روبرو هستند. این که کارگران هم در مجلس نماینده ای داشته باشند تنها برای کشاندن کارگران به پای صندوق های رأی است.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد نبی حبیبی- دبیر کل حزب موتلفه، در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: «مجلس باید عصاره ای از همه اقشار جامعه باشد و کارگران نیز باید نماینده‌ای در این نهاد داشته باشند.»

اوهمچنین درباره وظیفه مجلس در قبال عملی کردن شعار حمایت از تولید ملی، گفت: «هر نهادی در عملکردش باید این اولویت مهم را رعایت کند و هر نهادی باید اولویت حفظ اصول انقلاب را رعایت کند و بعد از این اولویت باید روی مسایل اقتصادی تمرکز پیدا کند و حمایت از تولید‌، کار و سرمایه ایرانی بخشی از فعالیت اقتصاد کشور است.»

از سوی دیگر در صبح امروز کارگران نساجی مازندران بدنبال عدم پاسخگویی مسئولان استاني به مطالبات خود با تجمع در خيابان اصلي قائمشهر در استان مازندارن باعث توقف عبور و مرور از اين خيابان شدند تا به اين طريق اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

این کارگران خواستار پاسخگويي مسئولان نسبت به صدوربخشنامه اخیر کارفرمايي شدند. در این بخشنامه آمده است: «کارگران بايد سه ماه تحت بیمه بیکاری قرار گیرند و بعد از اين مدت تکلیف آنان مشخص خواهد شد.»

***

"علیرضا نوایی" فعال اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران مقیم فرانسه، در پاسخ به این پرسش که محورهای اصلی مطالبات کارگران در ایران چیست ؟ گفت: «محور اصلی مطالبات کارگران در ایران به دستمزد، عدم امنیت شغلی، بیکاری سازی، تشکل های مستقل از دولت و کارفرما باز می گردد.»

او گفت: «حداقل دستمزد برای کارگران از سوی شورای عالی کار 390 هزارتومان تعیین شده است که این مبلغ با هزینه های زندگی کارگران در ایران همخوانی ندارد. البته همین دستمزد هم به موقع به کارگران پرداخت نمی شود.»

این فعال کارگری در ادامه گفت: «کارگران نساجی مازندارن بیش از 20 ماه است که حقوق دریافت نکرده و حتا در برخی واحدهای تولیدی، عیدی و پاداش هم که به صورت یک ماده قانونی در دولت به تصویب رسیده است از سال 1389 همچنان به کارگران پرداخت نشده است.»

او گفت: «کارگران در ایران در وضعیتی بسر می برند که "کار" به شعار اصلی آنان تبدیل شده است.»

انواری، با تأکید بر این که ورود یک نماینده از سوی کارگران به مجلس مشکلی ازآنان را حل نمی کند گفت: «این امر تنها یک تبلیغ انتخاباتی است. چرا که در مجلس کنونی فراکسیون کارگری وجود دارد که آقای محجوب نماینده آن است.»

حراج نفت، ارزان ترین راه جُبران بی خردی و اشتباه مُحاسبه




رژیم جمهوری اسلامی پس از یک دوره حاشا و تکذیب ارزان فروشی نفت، به گونه رسمی به حراج سرمایه ملی کشور و سوزاندن آن در تنور سیاستهای نابخردانه و ماجراجویانه خود اعتراف کرده است. این اقرار پس از آن صورت می گیرد که انتشار اخبار پُر شمار در باره "تخفیفهای ویژه" به مُشتریان اندک نفت و پیچیدن آوازه آن در بازارهای بین المللی، انکار آن را برای حاکمان ایران غیرمُمکن ساخت.

از همین روست که گردانندگان این حراج بی پیشینه، فرار به جلو را انتخاب کرده اند و ضمن اشاره به لکه دُرُشتی که بر پیشانی شان داغ شده، آن را نشان تدبیر و لیاقت مُعرفی می کنند. یک مقام وزارتخانه نفت، اُرگانی که مسوولیت بازاریابی و فروش نفت را عُهده دار است و سپاه پاسداران آن را در چنگ دارد، در این راستا پس از اعتراف صریح به آنکه "نفت ارزان برگ برنده" حُکومت "برای "مُقابله با تحریمها" است، این کوته بینی نابخشودنی و تدبیر مُخرب را با آویختن مُهره و منگوله "دُشمنان" به آن، تزیین کرده است.

مُحسن قمصری، مُدیر اُمور بین الملل شرکت ملی نفت به طور جدی مُدعی شده که "بالا ماندن قیمت نفت در بازار جهانی، سیاست آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی است" تا بر پایه آن عرضه نفت کشور به نرخ کالاهای بُنجُل و انباری را یک اقدام توطیه شکن و قهرمانانه جلوه دهد. این در حالی است که رهبران و پایوران رژیم مُلاها، شاخ و شانه "نفت 200 دُلاری" در صورت اجرایی شدن تحریمها را می کشیدند و کشورهای تحریم کُننده را از "خودزنی" پرهیز می دادند.

تنها یک هفته پیش از رونمایی از حماسه ارزان فروشی، پاسدار رُستم قاسمی، وزیر نفت تلاش کرده بود با تهدید افزایش قیمت نفت، برای "مُذاکرات بغداد" باجگیری کند: "در چند ماه گُذشته قیمت نفت 18 درصد افزایش یافته و امیدواریم مُذاکرات بغداد نتیجه مُثبت داشته باشد وگرنه تاثیرات جدی در بازار جهان خواهد گذاشت."

لاف آقای قاسمی، جوهره ی استراتژی "نظام" برای برخورد با تحریمهای فلج کننده طرفهای خارجی خود را تشکیل می دهد. حاکمان ایران همه تُخم مُرغهای خود را در سبد انفجار قیمت نفت و ناتوانی کشورهای صنعتی از مُدیریت پیامدهای آن گذاشته بودند. روند رویدادها به سُرعت نشان داد که این یک اشتباه مُحاسبه پایه ای بوده است.

آقای خامنه ای و همدستانش برای جُبران بی کفایتی و سُست رایی خود، ارزان ترین راه را برای خویش و گران ترین را برای مردُم ایران انتخاب کرده اند: حراج سرمایه و دارایی استراتژیک نسل کنونی و نسلهای آینده!   منصور امان

۱۳۹۱ اردیبهشت ۹, شنبه

قصد محاکمۀ زندانی سیاسی ارژنگ داودی بر مبنای اتهام محاربه


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی ارژنگ داودی قرار است ساعت 10:00 صبح روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه در شعبۀ 15 دادگاه انقلاب توسط صلواتی معروف به قاضی مرگ مورد محاکمه قرار گیرد.
تابستان سال گذشته زندانی سیاسی ارژنگ داودی چند ماه به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل گردید و توسط بازجویان وزارت اطلاعات تحت شکنجه های شدید جسمی و روحی قرار گرفت که منجر به پاره شدن پرده گوش و عفونت آن و همچنین آسیب جدی به کتفش گردید.علیرغم اینکه این زندانی سیاسی 8 سال است که در زندان بسر می برد بازجویان اقدام به پرونده سازی جدید بر مبنای اتهام محاربه علیه وی نمودند.



مدیرعامل مخابرات:پاداش 100 میلیونی را قانونی گرفتم

مشرق :
خبر دریافت پاداش 100 میلیون تومانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و دستور احمدی‌نژاد مبنی بر پیگیری این موضوع، با واکنش صابر فیضی متهم ردیف اول این خبر مواجه شد.
به گزارش مشرق ،فیضی که از انتشار این خبر شگفت‌زده شده است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پرداخت پاداش به مدیران یک رویه معمولی و آشکار است. با توجه به اینکه پاداشها با تصویب مجمع و اطلاع مسئولین دولتی پرداخت می شود و از طرف سهامداران بوده ،روالی عادی است و از خبر دستور پیگیری رئیس‌جمهور تعجب می‌کنم.
وی افزود :این پرداخت ها با مصوبه هیات مدیره و مجمع شرکت و تایید مسئولین دولتی مرتبط با پرداخت پاداش‌ها صورت گرفته و حالا دستور پیگیری می‌دهند.؟
فیضی با بیان این که رقم پاداشها با توجه به خصوصی بودن شرکت مخابرات، ازعرف کمتر است گفت: بر اساس مصوبه مجمع، مدیران باید یک ده هزارم سود شرکت را در مجمع بین کارکنان تفسیم کنند اما اکنون که زمان انتخابات مجمع مدیرعامل شرکت مخابرات نزدیک است، موضوعاتی از این دست را برای بنده عنوان می کنند. شاید قصد دارند کسی را جانشین من کنند که این خبرها منتشر می‌شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: با وجودی که خود وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات از توزیع پاداش مجمع مخابرات سال گذشته بین مدیران آگاه بود است اما دستور نشر این خبر را داده است..
فیضی در پاسخ به این سوال که پس چرا این پاداش‌ها موجب افزایش حقوق کارکنان شرکت مخابرات نشده است گفت: حقوق کارکنان شرکت مخابرات حدود 20 درصد در کل کشور افزایش داشته و این مورد در فیش حقوق کارکنان قابل مشاهده است.
وی افزود: انتظار می رود دستگاههای نظارتی ، مسئولین دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به این انتشار این خبر خاص واکنشی نشان دهند و نگرانی کارکنان دولت و مردم را برطرف سازند. در حالی که چنین موضوعی با توجه به خصوصی بودن 600 شرکت زیر مجموعه و تاثیر عملکرد آنان در این شرکت بزرگ ،رویه ای معمول به نظر می رسد.









تجمع اعتراض آميز كارگران نساجي در نوشهر


ایلنا
بدنبال عدم پاسخگویی مسئولان مازندران به مطالبت کارگران نساجی مازندران کارگران نساجي خیابن اصلی شهر را بستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قائمشهر صبح امروز تعداد کثیری از کارگران نساجی مازندران که شامل کارگران قراردادی و رسمی این شرکت هستند در مقابل فرمانداری این شهر تجمع كرده و خواستار پاسخگويي مسئولان نسبت به صدوربخشنامه اخیر کارفرمايي شدند.

در بخشنامه اخير كارفرمايي آماده کارگران 3ماه در بیمه بیکار قرار می گیرند و بعد از سه ماه تکلیف آنان مشخص خواهد شد.

بنا بر این گزارش تا لحظه ارسال این خبر به کارگران اجازه ورود به صحن فرمانداری داده شد تا فرماندار با حضور در جمع کارگران پاسخگوی آخرین وضعیت و پیگیری مسئولان نسبت به بلاتکلیفی آنان باشد.

هم اكنون ايام گراميداشت هفته كارگر است و 11 فروردين روز كارگر ناميده شده است.

احضار و اعمال فشار بر فعالین کارگری در سنندج


پیام
براساس گزارش رسیده از ساعت 8 و نیم صبح روز شنبه 9 اردیبهشت ماه، تمامی اعضای گروه کوهنوردی "چهل چشمه" سنندج به ستاد خبری اداره اطلاعات رژیم در این شهر احضار شده اند.

برپایه این گزارش، این افراد در پی احضار مورد تهدید و اخذ تعهد کتبی مبنی بر شرکت نکردن در مراسم مستقل روز جهانی کارگر، قرار گرفته اند که این اقدام رژیم، با مخالفت آنان مواجه شده است. تعدادی زیادی از اعضای این گروه کوهنوردی از دادن چنین تعهدی خودداری کرده و سپس آنان را آزاد کرده اند. ه

مین گزارش می افزاید که روز شنبه ستاد خبری اداره اطلاعات در تماس تلفنی با فعالین کارگری "خالد حسینی،رفیق کریمی، غالب حسینی و کوروش بخشنده" به آنان اعلام کرده است که به هیچ وجه نباید در مراسم اول ماه مه شرکت کنند. ماموران اداره اطلاعات به منزل "خالد حسینی" نیز مراجعه کرده اند که این فعال کارگری در خانه نبوده است.

همچنین اداره اطلاعات پس از مراجعه به خانه فعال کارگری "فرهاد چتانی" به دلیل نبود وی، برایش احضاریه صادر کرده است. ماموران رژیم به منزل یکی از زنان فعال کارگری نیز رفته و از او تعهد کتبی مبنی بر عدم شرکت در مراسم اول ماه مه اخذ کرده اند.

برپایه این گزارش احضار و تهدید فعالین کارگری شهر سنندج توسط رژیم همچنان ادامه دارد.

شلیک با کالیبرهای بُزُرگ تر برای خروج از حالت پات




با شروع دور دُوم از مراسم تقسیم کُرسیهای مجلس، جدال بین سهامداران آن از همانجا که پس از تعیین تکلیف دور اول نمایش انتخابات مسکوت مانده بود، از سر گرفته شده است. نُکته تازه در این کشمکش تکراری و مضمونهای شناخته شده آن، جریان یافتن و تمرکُز بیشتر در لایه های فوقانی هرم قُدرت است.

زدوخورد رسانه ای اعضای دو محفل آیت الله ها مهدوی کنی و مصباح یزدی، آخرین نمود این رویارویی در باشگاه سران است که به دلیل همین ویژگی، به شتاب گسترش یافته و زیر مجموعه های دو طرف را در بر گرفته است. در بهانه ی دو طرف برای حمله به یکدیگر، نوآوری توجُه پذیری به چشم نمی خورد؛ آقای مصباح یزدی و "جبهه پایداری"، کماکان رقیبان شان را به انفعال در برابر "فتنه مُتهم می کنند و در مُقابل، راست سُنتی نیز همچنان آنها را همدست و ستون پنجُم "جریان انحرافی" می خواند.

با وجود ثابت ماندن زاویه ورود به درگیریها، نمودار عُمق و شدت آن یک شیب به سمت بالا را نشان می دهد؛ وضعیتی که علت آن را می توان در بی نتیجه ماندن تلاش دو طیف برای حذف و جراحی یکدیگر با استفاده از نمایش انتخابات مجلس جُست وجو کرد. برای کسانی که حالت پات، مُطالبات و منافع شان را تامین نمی کند، تنها یک نتیجه گیری وجود خواهد داشت و آن ضرورت شدت بخشیدن به جنگ و شلیک با کالیبرهای بُزُرگ تر است.

در این راستا، تلاش برای شفافیت دادن به نقشی که آقای خامنه ای در تعادُل نیرو در باند خود بازی می کند، چشم پوشی ناپذیر خواهد بود. چه، او از خُرداد 88 که گُرز "فصل الخطابی" و کُرسی مُعلق "فراجناحی" اش را از دست داد، بدون هراس از خسارت شُرکایش، فقط حامی منافع ویژه ی خود بوده است. آیت الله خامنه ای، در وحشت فرو رفتن با گُماشته رُسوای خود به زیر، مانع کنار زده شدن آقای احمدی نژاد شده است. او آقای رفسنجانی را نیز بر پایه مُحاسبه سود و زیان برای کیسه و کُرسی شخصی خود، پُشت در اندرونی نگه داشته است.

بنابراین طبیعی به نظر می رسد که تفاهُم و آمادگی اعضای باند ولایت برای تامین یک طرفه هزینه های "رهبری" آقای خامنه ای به تدریج کاهش یابد، به ویژه در شرایطی که آنها خود باید به پُرسش باز در مورد جایگاه آتی شان در هیرارشی قدرت پاسُخ دهند. این موضوع را آقای الهام با "بیکاره" خواندن منصوبان "مقام مُعظم" در مجمع تشخیص مصلحت یا آقای فدایی با "مصلحت نبودن" گُماردن همزمان برادران لاریجانی بازتاب داده اند.

تردید نسبت به این امر که آیا آقای خامنه ای سیاست تحکیم منافع فراکسیون خود را هدایت می کند یا آن که به گروگان آن درآمده نیز با همین هدف پراکنده می شود. انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از انحصار آقای خامنه ای و درخواست "رابطه بیشتر سپاه با مرجعیت" و سر آخر انتشار نامه محرمانه آقای ابراهیم یزدی که در آن نسبت به حذف "مقام رهبری" توسط دست پروردگان نظامی – امنیتی اش هشدار داده، در این قالب جای می گیرد.  منصور امان

۱۳۹۱ اردیبهشت ۸, جمعه

انتقال نرگس محمدی به بند ۲۰۹ اوین

خبرگزاری هارنا - نرگس محمدی، وکیل پایه یک دادگستری و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، که از روز دوم اردیبهشت در بازداشت است، در اولین تماس تلفنی با منزل اعلام کرده که در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برد.

به گزارش دویچه‌وله، نرگس محمدی روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت با منزل مادر همسرش تماس گرفته و با دو کودک خردسالش صحبت کرده است. وی پس از صحبت با فرزندانش توانسته است خیلی کوتاه با مادر همسرش نیز صحبت کند. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، گفت که خانم محمدی در این مکالمه کوتاه تنها توانسته بگوید که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای اجرای حکم او را به زندان برده‌اند، گفته است که فعلا در حال بازجویی شدن است و صحبتی از اجرای حکم نیست.

آقای رحمانی از احتمال گشودن یک پرونده جدید برای خانم محمدی سخن می‌گوید هرچند تاکید می‌کند که با این اطلاعات ناقص فعلا هیچ خبر قطعی‌ای را نمی‌توان در این باره اعلام کرد.

گفتنی‌ست، نرگس محمدی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به شش سال زندان محکوم شده است.

اعلام خطر آخوند حکومتی:حریم حجاب در جامعه شکسته، فضا ‌غیر دینی است

آخوند حسینی‌بوشهری گفته:در حال حاضر حریم حجاب در جامعه شکسته شده است که این مضوع سبب مشکلات زیادی برای "مردم" می‌شود.
وی گفت : این افراد نه تنها در موضوع عفاف و حجاب کمک نمی‌کنند بلکه به گونه‌ای رفتار می‌کنند که فضای جامعه به سمت فضای غیر ‌دینی حرکت کند.
وی افزود: در حال حاضر برخی افراد در برابر اقدامات شایسته افراد مؤمن و خدا‌جو در زمینه عفاف و حجاب مخالفت کرده و می‌گویند در صورت بیرون بودن چند تار موی خانم‌ها هیچ مشکلی برای اسلام به وجود نمی‌آید.

به گزارش سایت حکومتی امنیتی فارس ، عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که چرا امروز حریم حجاب در جامعه شکسته شده است، تصریح کرد: این موضوع با وجود تمام سفارشات و گفته بزرگان در جامعه صورت می‌پذیرد.

آخوند حسینی‌بوشهری گفت: نباید فضای جامعه به گونه‌ای باشد که مردان در خانه مشغول نگه‌داری بچه و خانه‌داری باشند و زنان در ادارات مختلف پرسه بزنند.
وی گفت: زنان باید در خانه اقدام به امر مهم تربیت فرزندان کرده و در صورت اقتضای فاطمه‌گونه در عرصه‌های مختلف وارد شوند.











به ساکنان زمین بگو ,حال زمین خوب نیست!

کوه زباله در گیلان

دوم اردیبهشت روز زمین بود. به ساکنان آن بگو حال زمین خوب نیست.

تفریح

تفریح کودکان چناران در آب‌های آلوده.

کیوان صمیمی از بیمارستان به زندان منتقل شد

خبر گزاری هرانا - کیوان صمیمی روزنامه نگار و زندانی سیاسی که جهت درمان از اسفند ماه سال 1390 در بیمارستان قلب تهران بسر میبرد، بدون اینکه درمانش اتمام یابد؛ پنجشنبه شب به زندان بازگردانده شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان رجایی شهر کرج پنج شنبه شب کیوان صمیمی را بدون اتمام دوره درمان از بیمارستان قلب تهران به زندان رجایی شهر بازگرداندند.

کیوان صمیمی بدلیل شرایط وخیم جسمی در اسفند ماه سال گذشته در بیمارستان قلب تهران بستری شد و در طی این مدت پزشکان برای درمان بیماریهای قلب و کبد و... وی تلاش میکردند، با این وجود مسئولین زندان بدون رضایت پزشکان و در حالی که دوره درمان به پایان نرسیده بود اقدام به بازگردانیدن وی به زندان رجایی شهر کرج را نمودند.

گفتنی ست‍‌، کیوان صمیمی بهبهانی مدیر مسئول ماهنامه توقیف‌شده نامه، عضو شورای ملی صلح، کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه، کمیته حمایت از حقوق شهروندی و نیز کمیته دفاع از حق تحصیل می‌باشد که از سال 88 در زندان بسر میبرد.

گزارش مجید دری، فعال دانشجویی زندانی، از زندان بهبهان


مجید دری، فعال دانشجویی دربند که هم‌اکنون حدود سه سال است در زندان به سر می‌برد و از سوی دادگاه به تحمل 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است، به گفتگو با یکی از مجرمان سابقه‌دار در زندان پرداخته و حاصل این گفتگو را در گزارشی به خارج از زندان فرستاده است.

متن این گزارش به شرح زیر است:

اگرچه تحمل حبس در زندانی که تفکیک جرایم در آن صورت نگرفته باشد، بسیار سخت و گاه طاقت‌فرساست و حکم تبعید؛ ناعادلانه و تلافی‌جویانه‌ترین اقدامی‌ست که یک حکومت می‌تواند با مخالفین خود انجام دهد و نفرین لحظه لحظه فرد و خانواده و دوستان تبعیدی را بدرقه راه عاملان و خانواده‌هایشان خواهد کرد، اما نکته‌ای که می توان به عنوان فرصت از آن بهره برد همانا ارتباط با جرایم گوناگون از قتل و تجاوز به عنف و قاچاق و سرقت و کلاهبرداری و .. با احکام متفاوت از اعدام تا مدت کمی بازداشت است.

چندی پیش در هواخوری زندان قدم می‌زدم. یکی از زندانیان که جرمش دزدی ( به کرات) است و وجهه‌ی شرارت‌باری در زندان دارد، ه‌مقدم شد و به زبان خودش چیزهایی گفت که شنیدنش هم تاسف‌بار است و هم تأمل‌برانگیز که نقل به مضمون می‌کنم:

" خانواده‌ام-اگر بشود نامش را خانواده گذاشت- از قشر ضعیف بودند. پدرم کارگری ساده بود و هیچ‌وقت نمی‌توانست نیازهای ما را حتی در کمترین سطح برآورده کند. به دلیل عدم توانایی مالی نتوانستم درس بخوانم و ترک تحصیل کردم و به کار مشغول شدم. سنم پایین بود. از دست‌فروشی تا شاگردی، اما حقوق بسیار کمی می‌گرفتم. پس از مدتی با چند نفر آشنا شدم و یواش یواش به راه خلاف کشانده شدم. پس از چند بار دزدی دستگیر شدم و به زندان آمدم. در زندان تصمیم گرفتم دیگر طرف خلاف نروم. اما مگر می‌شد؟ هیچ‌کاری پیدا نکردم. دوباره ارتباطاتم با افراد ناباب افزایش یافت و دوباره به مسیر خلاف افتادم. خب! تو جای من بودی چکار می‌کردی؟ خرج داشتم. خانواده‌ام نمی‌توانستند هیچ حمایتی از من بکنند. کار نداشتم. شب‌نشینی‌هایم افزایش یافت. این‌طرف و آن‌طرف رفتن. دعوا، مواد، مشروب و این ادامه داشت تا حالا که برای چندمین بار اینجا هستم. الان هم می‌گویم. اگر باز آزاد شوم چاره‌ای ندارم جز دزدی، هیچ‌کس به من کار نمی‌دهد، اصلا کاری نیست که به من بدهند. یک سوال دارم اگر من می‌توانستم جایی مشغول به کار شوم و ماهانه 400- 500 هزارتومان تومن بگیرم، آیا دست به خلاف می‌زدم؟ اصلا طرف خلاف می‌رفتم؟ صبح می‌رفتم سر کار و عصر خسته و کوفته می‌آمدم. تازه اگر درآمدی داشتم که می‌توانستم روی آن حساب باز کنم. ازدواج می‌کردم و ... اما حالا چی ؟! 35-6 سالمه و هیچی ندارم. تو بگو من چکار کنم؟!"

نکاتی چند در گفته‌های ساده و البته صادقانه‌ی این " سارق" مستتر است. نوستالژی ما همیشه این بوده که دزدها افرادی قوی‌هیکل با سبیل‌های از بناگوش در رفته‌اند؟ این نوستالژی با دیدن افرادی در زندان کاملا فرو می‌ریزد و تازه می‌فهمی که این دزدها از جنس و نوع خودمان هستند با تفاوت‌هایی، درست است که هرکس ترک تحصیل کرد و خانواده‌اش از نظر مالی و فرهنگی ضعیف بودند، قرار نیست به سمت خلاف برود اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که حال، ما با قشری این چنینی طرفیم، چه باید بکنیم؟

نکته دیگر اینکه آیا فراهم آوردن کار جز وظایف دولت نیست؟ نه فقط در آمار بلکه در واقعیت؟ اینکه ما وام می‌دهیم تا گاو و گوسفند بخرید و بچرانید و گذران زندگی و رفع بیکاری کنید، شد راهکار؟

و اما نکته سوم اینکه افراد با ورود به زندان سابقه‌دار می‌شوند و این سوء‌سابقه بازگشتشان به جامعه را به شدت دچار مشکل می‌کند و این معضل تا آخر عمر همراه فرد می‌ماند و گاهی این راندگی باعث بازگشت فرد به اعمال خلاف می‌شود. آیا نباید این افراد تحت نظر مشاور قرار بگیرند، دلایل و ارتکاب به جرمشان مورد بررسی قرار گیرد؟ آیا صرف آفزایش زندان‌ها و زندانیان مشکلات جامعه را حل می‌کند؟

با زور و تهدید و حبس می‌توان جلوی این امر را گرفت؟

" تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل"

مجید دری/ زندان فجر بهبهان/ بهار 91

رضا جوشن از اتهام محاربه تبرئه شد

خبرگزاری هرانا - رضا جوشن از زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج که برای چندمین بار به اتهام محاربه در شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج محاکمه شده بود؛ از اتهام مذکور تبرئه شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا جوشن که دوم اردی‌بهشت ماه سال جاری برای چندمین بار جهت تجدید محاکمه به دادگاه انقلاب کرج شعبه ۱ به ریاست قاضی آصف حسینی منتقل و در آنجا اتهام محاربه به وی تفهیم شده بود، روز گذشته در دادگاه حاضر و از اتهامات وارده تبرده و برای وی منع تعقیب صادر شد.
گفتنی ست، رضا جوشن از بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ می‌باشد که تا کنون چندین بار برای وی تشکیل پرونده جدید داده و از آزادی وی جلو گیری به عمل آورده‌اند


.

امام جمعه اهل سنت توسط ماموران رژیم ربوده شد( جنایتی دیگر در منطقه بلوچستان)

به گزارش شبکه خبری عدالت نیوز به نقل از منابع محلی ماموران وزارت اطلاعات رژیم آخوندی دو تن از علمای اهل سنت استان بلوچستان وچندین تن از اهالی محل را ربودند وبه مکان نا معلومی انتقال دادند،در اسامی ربوده شدگان نام مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک ودامادش وهمچنین مولوی عبدالله ملازاده امام جمعه پارود برادرزاده دکتر عبدالرحیم ملازاده نیز به چشم می خورد.
وزارت بدنام اطلاعات رژیم فاشیستی از ربوده شدگان به عنوان تروریست یاد کرد و آنها را از عوامل ترور مولوی بسیجی مصطفی جنگی زهی قلمداد کرد.

تا کنون هیچ اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری ربوده شدگان در دست نیست.
در ضمن مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک چندین بار قبل از این توسط اطلاعات رژیم به بهانه های واهی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته شده بود.

جنایتی دیگر در منطقه بلوچستان توسط ماموران رژیم آخوندی

به گزارش شبکه خبری عدالت نیوز به نقل از منابع محلی تعدادی از جوانان مظلوم اهلسنت در مسیر میرجاوه -زاهدان توسط دژخیمان رژیم به شهادت رسیدند.

گزارشها حاکی است که تعداد این جوانان که برای امرار معاش اجناسی از قبیل پارچه وبرنج وغیره را از میرجاوه به زاهدان منتقل می کردند 12 نفر بوده که در کمین ماموران رژیم قرار گرفته و به صورت وحشیانه ای گلوله باران می شوند به شهادت می رسند.
رسانه ها و همچنین مقامات نظامی استان بلوچستان از این جنایت به عنوان یک عملیات موفق علیه اشرار یاد کرده اند تا بدین طریق قتل و کشتار وحشیانه و ضد بشری خود را توجیه نمایند.














تزویر و تقلب برای روز کارگر

بعد از خیرشهای خیابانی سال 1388، رژیم با شیوه های مختلف می کوشد مناسبتهای تاریخی و اجتماعی که منجر به گردهمایی مردمی می شود را از صفحه تاریخ حذف کند. رفتار رژیم در رابطه با عدم مجوز برای راهپیمایی غیر دولتی به کارگران و دستگیری فعالان کارگری در آستانه روز کارگر، نشانه ضعف و ترس از قدرت همبستگی و سازمانیابی کارگران و مزدبگیران است.

«سازمان بسیج کارخانجات تهران بزرگ» همانطور که از نامش پیداست زیر رهبری بسیج و اوامر رهبری است. تنها خاصیتی که ندارد کارگری بودن آن است. این تشکل اعلام کرده روز آدینه 8 اردیبهشت، در محل نماز جمعه تهران تجمع کرده و بعد از نماز جمعه راهپیمایی خواهند کرد. برگزار کنندکان این مراسم ضد کارگری محوریت راهپیمایی خودشان را حمایت از به اصطلاح تولید ملی اعلام کرده اند.

هدف از برگزاری راهپیمایی ضد کارگری، جمع کردن تعدادی بسیجی در لباس کارگر و هویت دادن به شعار خامنه ای است. شعار خامنه ای بر حمایت از تولید ملی آنقدر بی اعتبار و بی پشتوانه است که فقط در مشتهای گرده بسیجیهای به هوا پرتاب خواهد شد.

ضدیت و دشمنی رژیم با منافع کارگران را از همان سخنان خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی می توان دید. خمینی در پیامی به مناسبت روز جهانی کارگر سال 1358، در قم اعلام کرد که «هر روز، روز کارگر است» وی گفت «این که ما یک روز اختصاص بدهیم به کارگر، مثل این است که یک روز را اختصاص بدهیم به نور، یک روز را اختصاص بدهیم به خورشید» این سخن پراکنی فریبکارانه با وضعیت فاجعه بار کارگران ایران در شرایط کنونی به خوبی محک می خورد.

در حالی که روز کارگر، روز بیان خواسته های کارگران و مزدبگیران و اعتراض به استثمار و بردگی در جمهوری اسلامی است، رژیم تلاش می کند از برگزاری همایشهای مستقل و غیر دولتی در این روز جلوگیری کند. هر همایشی از طرف نهادهای وابسته به حکومت و یا وابسته به تشکلهای کارگری دست ساخته دولت نمی تواند بیان کننده مطالبات واقعی کارکران و مزدبگیران ایران باشد.زینت میرهاشمی






۱۳۹۱ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

سرقت های سریالی در آستانه روز جهانی کارگر


سرقت های سریالی در آستانه روز جهانی کارگر خبرهای رسیده به جهان نوین حاکی از آن هستند که در آستانه روز جهانی کارگر، فعالین شناخته شده کارگری و اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر از سوی افراد ناشناس!! مورد دستبرد های سریالی واقع شده اند و مدارک و اسناد مرتبط با جنبش کارگری و کانون مزبور از آنها به سرقت رفته است.این خبرها از دستبرد سارقین!! در روز دوشنبه به اتومبیل شخصی خانم بیتا طاهباز، همسر علی اخوان، فعال کارگری و عضو کانون مدافعان حقوق کارگر که هم اکنون در زندان به سر میبرد حکایت دارند. در این واقعه ضبط صوت خودرو و لوازمی که ایشان برای همسر خود خریداری نموده بودند تا در ملاقات بعدی به دست ایشان برسانند به سرقت رفت.!!اخبار رسیده حاکی از دستبرد!! دیگری به یکی دیگر از اعضای کانون مزبور است. در این سرقت!! کیف دستی علیرضا ثقفی که حاوی مدارک شخصی، پول و دستنوشته های وی برای وبلاگ کانون مدافعان حقوق کارگر بودند در روز سه شنبه از محل کار ایشان مورد دستبرد!! واقع شد.امروز (پنجشنبه) و در پی حادثه مشابهی برای خانم صدیقه صفرزاده همسر علیرضا ثقفی، کیف دستی ایشان که حاوی مدارک مرتبط با کانون مدافعان حقوق کارگر بود، توسط دو موتورسوار ناشناس!!؟؟ از مقابل منزل ایشان "قاپیده" ؟؟!! شد.جهان نوین ضمن تقبیح این گونه موارد شنیع و تاریخ مصرف گذشته در آستانه روز جهانی کارگر، از پی گیری حقوق کارگران توسط فعالین کارگری حمایت نموده و بر استیفای حقوق کارگران توسط نهاد های مستقل کارگری تاکید میورزد.



محکوميت یک فعال سیاسی کرد به 21 سال حبس و تبعید به زندان بندرعباس

دادگاه انقلاب شهرسنندج، "اسعد صلواتی"، فعال سیاسی کرد را به اتهام تبليغ عليه نظام و همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف رژیم به 21 سال زندان و تبعید به زندان بندرعباس محکوم کرده است.
بنا به گزارش اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، اسعد صلواتی فرزند جاسم اهل صلوات آباد سنندج در سال 1389 در منزل پدریش بازداشت شده و پس از چند ماه انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات شهر سنندج ، هشت ماه قبل در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام تبلغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف رژیم به تحمل 21 سال زندان و تبعید به زندان بندر عباس محکوم شده است.
گفتنی است که اسعد صلواتی هم اکنون در زندان مرکزی بندرعباس دوران محکومیت خود را سپری می نماید.


 

اخراج كارگران شركت گيلان سويا

در هفته گذشته 14 نفر از كارگران شركت گيلان سويا واقع در شهر صنعتي رشت اخراج شدند.
اين كارخانه زير مجموعه گروه توليدي عظيم اشي مشي بوده و واحد پايه و اوليه اين گروه توليدي عظيم مي باشد .
كارخانه گيلان سويا 15 سال پيش و تنها با يك خط توليد پفك شروع به كار كرد و در واقع ازقبَل كار كارگران اين كارخانه گروه عظيم اشي مشي به وجود آمده است كه حالا با وجود سابقه بالا اين كارگران اخراج مي شوند .كارگران اخراجي از كارگران قديمي و با سابقه اين شركت مي باشند .





کارگران شرکتی شهرداری قصرشیرین در آستانه‌ی اخراج

خبرگزاری هرانا - در آستانه‌ی روز کارگر و در پی قرارداد اخیر شهرداری قصرشیرین با پیمانکار خدمات کارگری این شهرستان حداقل ۲۰ نفر از کارگران در آستانه اخراج قرار گرفتند.
علیشاه سهرابی رئیس شورای شهر قصرشیرین در گفتگو با کرمانشاه پست با تأیید این خبر گفت: "نظر شهردار بر اینست که با بکارگیری نیروهای رسمی در کاهش هزینه ها اقدام کند." سهرابی با ابراز مخالفت با این قرارداد گفت: "در سال اشتغالزایی با اخراج حتی یک نفر نیز مخالفیم."

پیشتر خبرهایی از اخراج ۳۰ نفر به این سامانه رسیده است.

یک منبع آگاه در این خصوص افزود: "قبلا بیش از ۷۰ نفر خدمات کارگری شهرستان را انجام داده اند که حال قریب نیمی از آنها در آستانه اخراج قرار دارند."

یکی از کارگران می‌گوید: "مسئولان از افزایش صادرات در شهر و بازارچه و گمرک شهر جنگزده من سخن می گویند اما سهم ما از آنهمه درآمد بیکاری است. تا دیروز قصرشیرین در آتش خشم دشمن سوخت و حالا من و زن و بچه ام باید بسوزیم! فقط به خدا پناه می بریم."

لازم به یادآوری ست که طی روزهای اخیر علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر از اخراج ۱۰۰ هزار نفر کارگر در سال گذشته خبر داده است

بازداشت ذبیح الله باقری، فعال کارگری اصفهان


کمیته گزارشگران حقوق بشر
در آستانه روز جهانی کارگر، و درحالیکه فعالان کارگری ایران همچنان از امکان برگزاری مراسم بزرگداشت روز خود محروم هستند، یک فعال کارگری دیگر در اصفهان بازداشت شد.

منابع خبری گزارش داده اند که ذبیح الله باقری، فعال کارگری فولاد مبارکه اصفهان، بعد از ظهر روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه ۹۱، در حال خروج از کارخانه، ابتدا توسط حراست احضار و بعد از آن همراه با سه مامور لباس شخصی به محلی نامعلوم منتقل گردید.

بر اساس این گزارش، باقری طی ماههای اخیر، در جریان برگزاری تحصن اعتراضی گروهی از کارگران این واحد بزرگ صنعتی به عدم پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود، همراه با دو تن دیگر از کارگران مورد احضار حراست و توبیخ و تهدید قرار گرفته بود.

هنوز از دلیل دستگیری، محل بازداشت و همچنین سرنوشت این فعال کارگری خبری منتشر نشده است.

ذبیح الله باقری، در جریان مراسم ختم مرحوم آیت الله منتظری در سال ۸۸ نیز چند روزی در بازداشت به سر برده بود.

طی روزهای اخیر، و در آستانه روز جهانی کارگر، درحالیکه فعالان کارگری و سندیکایی قصد برگزاری مراسم ویژۀ خود را داشتند، مقامات دولتی و امنیتی، از صدور هرگونه مجوز برای آنها تا کنون خودداری کرده اند.

توهین و ضرب و شتم دانشجويان دانشگاه آزاد رودهن و توضیح مسئولان:ما خودمون قانونیم! اگر گفتیم فردا لخت باید بیاین ، لخت باید بیاین!


ملی مذهبی
دو دانشجوی دختر و یک دانشجوی پسر دانشگاه آزاد رودهن به دلیل آنچه انتظامات دانشگاه آزاد رودهن آن را پوشش نامناسب ذکر کرده اند مورد ضرب و شتم شدید و توهین قرار گرفتند.

بنا بر اخبار رسیده به سایت ملی-مذهبی ماجرا از آنجا آغاز شد که از روز شنبه، دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ در دانشگاه آزاد رودهن به دستور رئیس این واحد دانشگاهی “غلام حسین حیدری” بدون اطلاع قبلی ورودی های خانم ها و آقایان از یکدیگر جدا شد و از ورود دانشجویان بدون همراه داشتن کارت دانشجویی و یا برگه ی پرینت انتخاب واحد جلوگیری به عمل آمد و نیرو های انتظامات و حراست با رفتاری بسیار توهین آمیز مانع ورود دانشجویان به بهانه نامناسب بودن پوشش ظاهری آن ها شدند. تا آنجا که تعدادی از دانشجویان علی رغم پیمودن مسیر طولانی از تهران تا رودهن نتوانستند وارد دانشگاه شده و سر کلاس های درس خود حاضر شوند.

از تاریخ دوم اردیبهشت مال سال جاری در کنار سر در اصلی دانشگاه که پیش از این دانشجویان و اساتید از آن رفت و آمد می کردند اطلاعیه بزرگی نصب شده که در آن الگوهای رفتاری و پوششی برای دختران و پسران دانشجو ذکر شده است. اطلاعیه های تهدید آمیز و محدود کننده مشابهی نیز در نقاط مختلف دانشگاه نصب شده است. در کنار سر در اصلی و وروی بزرگ دانشگاه که اکنون با نصب میله های سیاه رنگی آن را مسدود کرده اند؛ دو اتاقک قرار داده شده است که مملو از عوامل انتظامات است . دختران و پسران دانشجو برای ورود به دانشگاه می بایست از این اتاقک عبور کنند. نیروهای انتظامات مستقر در اتاقک مربوط در پاسخ به پرسش و اعتراض دانشجویان و اینکه چرا این برخورد ها ناگهانی و بدون اطلاع رسانی قبلی انجام شده است و در مواردی غیر قانونی است عنوان داشته اند:«ما خودمون قانونیم! قانون ماییم! اگر گفتیم فردا لخت باید بیاین لخت باید بیاین! …»

هم چنین وضع قوانین محدود کننده ی جدید حتی به پارکینگ دانشجویان نیز کشیده است . دانشجویان قوانین جدید را اقدامی توهین آمیر قلمداد می کنند.

* خشم دانشجویان از بازرسی بدنی و ضرب و شتم

عوامل انتظامات در اتفاقی نادر اقدام به بازرسی بدنی و تفتیش کیف و وسایل دانشجویان می کنند. این امر بیش از هرچیز موجب خشم و اعتراض دانشجویان می شود. در این حین و در حدود ساعت یازده صبح روز شنبه دوم اردیبهشت، یکی از عوامل انتظامات سیلی محکمی به صورت یکی از دانشجویان پسر زده و با حرکتی توهین آمیز وی را از دانشگاه به بیرون می برد و در خارج از محیط دانشگاه به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهد . این دانشجو سپس توسط انتظامات به حراست دانشگاه انتقال داده می شود و به بهانه های واهی برای وی پرونده سازی صورت می گیرد. یکی از مهره های کلیدی انتظامات فردی موسوم به “شهاب” است که در بین دانشجویان به سخت گیری و فحاشی شناخته می شود . نامبرده از مسببان اصلی ضرب و شتم دانشجویان و بازرسی های بدنی توهین آمیز بوده است.

هم چنین روز دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه از ورود یک دانشجوی دختر به دانشگاه به خاطر آنچه آرایش نامناسب از سوی انتظامات دانشگاه عنوان می شود، ممانعت به عمل می آید . این اقدام با اعتراض این دانشجوی دختر همراه می شود و عوامل انتظامات دانشگاه آزاد رودهن شروع به فحاشی به وی و هل دادن او میکنند. سپس این دانشجو را با حالتی زننده و با ضربه ای محکم از دانشگاه به بیرون پرت می کنند که موجب برخورد شدید وی با زمین و صدمه دیدن این دانشجو می شود.

روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه،نیز کشمکش و درگیری شدید لفظی دیگری بین یکی دیگر از دانشجویان دختر با یکی از عوامل انتظامات زن این واحد دانشگاهی روی داد که طی این برخورد، انتظامات خانم ها اقدام به برخورد فیزیکی و فحاشی می کنند . در نتیجه این دانشجوی دختر به زمین می خورد و یکی از نیروهای انتظامات خانم ها ضرباتی را به پای این دانشجو وارد میکند. یکی از عوامل انتظامات خانم ها به نام”جابری” که با دانشجویان دختر به شدت توهین آمیز رفتار می کند؛ در این برخورد دخیل بوده است.

این اقدامات حراست و انتظامات دانشگاه که مستقیما زیر نظر رئیس این واحد دانشگاهی انجام می پذیرد؛ موجبات نارضایتی و اعتراض برخی از اساتید را نیز فراهم اورده است. به عنوان نمونه می توان به تنش لفظی صورت گرفته بین یکی از اساتید با عوامل حراست در ساختمان مرکزی این دانشگاه اشاره کرد.

گفتنی است در سال ۸۸ “پاشا علیپور” مسئول حراست این دانشگاه به همراه دو تن از همکارانش به نام های “افکاری” و “عیوضی” با هماهنگی با نیروهای انتظامی ؛ ماشین گشت ارشاد را در مقابل در ورودی دانشگاه آزاد رودهن مستقر کرده و اقدام به بازداشت دانشجویان میکردند.

قابل ذکر است که در سال های اخیر در این واحد دانشگاهی صدها دانشجو به خاطر نوع پوششان به کمیته انضباطی احضار شده و با احکام محرومیت از تحصیل مواجه شده اند. “شهاب” و “پاشا علیپور” نقش زیادی در اعمال این محدودیت ها ایفاء کرده اند.

ضرب وشتم دانشجویان دختر در محیط داخل دانشگاه و یا حتی خارج از دانشگاه آزاد واحد رودهن توسط نیروهای حراست و انتظامات نیز امر تازه ای نیست. پیش از این هم در اواخر مهرماه سال۱۳۸۷ در ماجرای مشابهی یکی از دانشجویان دختر که به بازرسی بدنی و تفتیش کیف و وسایل خود توسط یکی ازکارمندان زن این واحد دانشگاهی معترض شده بود در خارج از محیط دانشگاه تواسط ماموران مرد انتظامات مورد توهین و ضرب و شتم و تماس های مکرر بدنی قرار گرفته بود . در آن هنگام ریاست کنونی دانشگاه که آن زمان نیز بر همین صندلی تکیه داشت ضمن ابراز امیدواری از عدم تکرار این وقایع در آینده به خبرنگاران گفته بود:« با عاملان حادثه دانشگاه رودهن قاطعانه برخورد کردیم.» .

اما دانشجویان معترض معتقدند اولا: اگر آن موقع با عوامل ضرب و شتم دانشجویان برخورد می شد امروز شاهد تکرار این وقایع تلخ نبودیم و ثانیا نمی توان از کنار نقش محوری رئیس این واحد دانشگاهی دکتر”غلام حسین حیدری” در اعمال محدودیت ها و برخورد های صورت گرفته به آسانی گذشت.


دوشهروند بهایی پس از ۱ ماه در بد‌ترین شرایط زندان کرمان

بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرحناز نعیمی (راسخی) و دخترشان فرین راسخی شهروندان بهایی ساکن کرمان که در آخرین روزهای سال ۹۰ از سلولهای انفرادی به قرنطینه زندان شهاب کرمان منتقل شده بودند، پس از گذشت بیش از یک ماه به بند عمومی زنان این زندان منتقل شدند.

گفتنی ست قرنطینه زندان شهاب کرمان اتاقی بدون نور آفتاب و بدون حمام و فقط با یک سرویس بهداشتی می‌باشد که تمام زوایای آن حتی درون سرویس بهداشتی توسط دوربینهای مداربسته کنترل می‌شود.

یکی از بستگان این دو زندانی به گزارشگر هرانا گفت: «خانم فرحناز نعیمی در مدت این یک ماه به شدت بیمار بودند و خونریزی بسیار شدید داشتند که تا پای مرگ رفتند و خودشان مطمئن بودند که از شدت خونریزی می‌میرند. با این حال هیچ داروی برای ایشان تجویز نشد. در چنین شرایطی ایشان را برای بازجویی به اداره اطلاعات می‌بردند. آن‌ها مدت یک ماه از دیدن نور آفتاب و حمام محروم بودند.»

شایان ذکر است که فرحناز نعیمی به همراه همسر خود بختیار راسخی و دخترشان فرین راسخی در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۰، به اتهام برپایی جشن «روز جوانان بهایی ایران» که در خانه خانواده راسخی در کرمان برگزار شده بود بازداشت شدند.

حکم اخراج دو تن از اساتید سرشناس دانشگاه شهید بهشتی ابلاغ شد


در تداوم روند فشار بر اساتید مستقل در دانشگاه‌ها، وزارت علوم دولت دهم، حکم اخراج دو تن از اساتید سرشناس دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی را ابلاغ نموده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اخراج دکتر "حسین واله" و "محمد سعید حنایی کاشانی" دو تن از اساتید گروه فلسفه‌ی دانشگاه بهشتی از سوی وزارت علوم ابلاغ شد.
دکتر حسین واله، استادیار فلسفه در دانشگاه شهید بهشتی ست.
هم‌چنین محمد سعید حنایی کاشانی، دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه تهران و استاد دانشگاه و مترجم متون فلسفی است. وی کتبی نظیر "فلسفه اروپایی در عصر نو"، "علم هرمنوتیک" و "تفکر در قرون وسطا" را به فارسی برگردانده‌ است.
گفتنی ست که روزنامه‌ی کیهان، در تاریخ سی‌ام فروردین ماه با قلم پیام فضلی‌نژاد، اقدام به انتشار مطلبی در خصوص این استاد دانشگاه نمود و وی را "یکی از نویسندگان دین ستیز، مترجمان سکولار و مبلغان فیلسوفان صهیونیست" نامیده بود.



توقف تحریم در ازای تمایل به مذاکره





تنها چند روز بعد از برگزاری دور اول گفتگوهای کاترین اشتون، نماینده کشورهای 1+5 با سعید جلیلی، مذاکره کننده اتمی رژیم جمهوری اسلامی، پایوران رژیم یک صدا دم گرفته اند که کشورهای غربی باید تحریمها علیه رژیم را متوقف کنند. پایوران رژیم خود را در این باره به جهالت می زنند که طرفهای خارجی تحریمها را برای توقف غنی سازی و جلوگیری از ادامه برنامه ساخت بمب اتمی وضع کرده اند و آنها تنها در ازای ابراز تمایل به مذاکره خواهان توقف آنها هستند.
این درحالی است که مدتهاست دست رژیم برای طرفهای خارجی رو شده و هیچ کس به قول و قرارهای بدون پشتوانه پایوران اش کوچکترین اعتمادی ندارد. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در مصاحبه با "رادیو فردا" در مورد درخواستهای پایوران رژیم می گوید: "
ما تحريمهايمان را بر مبنای آن چيزی تعيين می کنيم که در ايران رخ می دهد يا تغيير می کند که آن هم مبنايش گزارشهای آژانس است. اينکه ما تحريمها را به عنوان پيش شرط مذاکره حذف کنيم، امکان ندارد. ما تنها زمانی از تحريمها کم می کنيم که دليلی برای آن وجود داشته باشد و تحولی واقعی در ايران اتفاق افتاده باشد. اين برای ما قابل قبول نيست که ايرانیها تنها زمانی با ما سخن بگويند که ما از تحريمها کم کرده باشيم. ايرانیها توافق کرده اند که مذاکره کنند، ما هم برنامه تحريمهايمان را تنها زمانی که تغييری اساسی رخ داده باشد بازبينی خواهيم کرد."
همزمان، رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه رژیم در نشست خبری هفتگی خود گفت: "آنچه که معتقدیم می تواند گام مثبت در مسیر درستی برای ادامه همکاریها و گفت‌وگوها در نشستهای بعدی با 1+5 باشد، این است که تحریمهای غیرقانونی کنار گذاشته شود."به نظر می رسد مهمان پرست تصور می کند حال که پیام تحریمها به اندازه کافی به رهبران رژیم رسیده و آنها را هراسان کرده است، وضع کنندگان نیز باید آنها را برچینند. در حالی که کارکرد این تحریمها تازه برملا شده و رژیم را به تقلا انداخته تا هرچه زودتر فکری به حال خود کند.
اما از همه اینها بدتر پیامی است که نیکلای ماکارف، رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه برای اروپاییها می فرستد و در آن خطر اتمی شدن رژیم ایران و کره شمالی را گوشزد کرده و می گوید: "
بی تردید اگر سلاح اتمی به دست تندروها بیفتد، امنیت بین‌المللی را با خطر مواجه خواهد ساخت."او در ادامه تاکید می کند "این خطر همواره وجود دارد و به این دلیل روسیه با دقت رشد امکانات اتمی بسیاری از کشورها را پیگیری می‌کند."در ادامه به دلایل بالا رییس ستاد ارتش روسیه، سپر دفاع موشکی را ضروری برآورد کرده و از استقرار آن دفاع می کند. این اولین بار است که یک مقام بلند پایه نظامی روسیه اینگونه به خطر سلاح اتمی رژیم جمهوری اسلامی اشاره کرده و از استقرار سپر دفاع موشکی دفاع می کند و می گوید: "بیایید با هم از خطراتی که ممکن است نه تنها برای کشورهای اروپایی، بلکه برای روسیه نیز بوجود آید، خلاص شویم."
با این همه اما پایوران رژیم جمهوری اسلامی انتظار دارند تنها با اعلام تمایل به مذاکره، تحریمها را متوقف کرده و بار دیگر با فریب جامعه جهانی به ادامه پروژه ساخت بمب اتمی خود ادامه دهد؛ سیاستی که مدتهاست کارکرد خود را از دست داده و رهبران رژیم در نزد سیاستمداران کشورهای غربی بی آبرو تر از آنی هستند که تصور می کنند.جعفر پویه

۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

عکس بسیار دلخراش کشتن فرزند به دلیل فقر و گرسنگی

قابل توجه چپاولگران، سرمایه دار وحامیان آنها ،مبلغین ورهبران دینی

ضرب و شتم شدید پنج زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه

پنج زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه به بهانه اینکه قصد فرار از زندان را داشته‌اند توسط مامورین و گارد ویژه زندان بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید عمران گیلانی، پیمان قائنی، منوچهر داودی، هاشم جهانگیرزاده، سعید برمزیار، ۵ زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه به بهانه اینکه قصد فرار از آن زندان را داشتند به حفاظت زندان و سپس سلولهای انفرادی منتقل و در آنجا با باتون و شوکر برقی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
بنا به گزارشهای واصله از زندان ارومیه دو نفر از ایشان دچار شکستگی در دست و پا و دنده‌های خود شده‌اند و با وجود وخامت حال جسمی از امکانات پزشکی نیز محروم شده و کماکان در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند.




بیماری و وضعیت جسمانی نامناسب زندانیان سیاسی زن

article pictureخانواده های زندانیان سیاسی: انگار زنان در زندان هم باید مورد ظلم مضاعف قرار بگیرند.
زندانیان سیاسی زن در زندان اوین، از بیماری و وضعیت نامساعد جسمانی رنج می‌برند. به گفته خانواده زندانیان سیاسی که دیروز با زنان زندانی ملاقات داشته‌اند، طی هفته گذشته اکثر زندانیان بیمار بوده و رسیدگی پزشکی مناسبی نیز به آنان نشده است. زندانیان زن می‌گویند:" بیماری افراد؛ مختلف است، درد کلیه، سر درد، سرماخوردگی، بالا رفتن فشار خون، تپش قلب و .. از جمله مسائلی است که زندانیان به صورت دائم با آن مواجه هستند.

هم‌چنین گفته می‌شود فروشگاه بند زنان، مدتهاست از آوردن میوه، گوشت و برخی از اقلام غذایی مهم خودداری کرده است. زندانیان می‌گویند:" دلیل فروشگاه برای نیاوردن میوه این است که می‌گویند سفارشتان کم است و نمی‌توانیم این مقدار را بیاوریم." هم‌اکنون حدود 2 ماه است که زندانیان از داشتن میوه و سبزیجات محروم هستند.

خانواده‌هایی که دیروز برای زندانیان برخی اقلام بهداشتی چون مسواک ، شامپو و .. برده بودند با مخالفت مسئولان برای تحویل گرفتن این اقلام مواجه شدند. خانواده‌های زندانیان می‌گویند:"مدت‌هاست که آنها سفارش شامپو داده‌اند، اما فروشگاه نمی‌آورد، مسئولان زندان هم از ما تحویل نمی‌گیرند، معلوم نیست زندانیان باید چه کنند؟"
این خانواده‌ها با اشاره به مشکلات و مسائل بند زنان می‌گویند:" زنان عملا مکانی به نام هواخوری ندارند، یک حیاط بسیار کوچک است که فقط می‌توانند لباس‌هایشان را آنجا آویزان کنند. وضعیت فروشگاه این بند هم مشخص نیست. گاهی به مدت چندماه میوه و گوشت و مرغ در فروشگاه موجود نیست، درحالی که این مواد جز اقلام اصلی و مهم غذایی هستند، به همین دلیل است که هر چه می‌گذرد شمار افراد بیمار در میان زندانیان بیشتر می‌شود. درحالی که این افراد، پیش از بازداشت و زندان هیچ مشکل جسمانی نداشته و سالم بوده‌اند. "
مسائل و مشکلات بند سیاسی زنان، در طول سه سال گذشته، بعد از انتخابات ریاست جمهوری، بارها تکرار شده است. با این‌حال مسئولان زندان، علی‌رغم برخی تلاش‌ها، تاکنون هیچ واکنش جدی را نسبت به رفع این مشکلات انجام نداده‌اند.
خانواده‌های زندانیان زن می‌گویند:" ما سعی می‌کنیم، مشکلات را رسانه‌ای نکنیم و با خود مسئولان صحبت کرده و حلشان کنیم. اما هر روز که می‌گذرد، اوضاع بدتر می‌شود. نه اجازه استفاده از تلفن را دارند، نه هواخوری دارند. از نظر زندگی نیز با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند که در بند مردان وجود ندارد. انگار زنان در زندان هم باید مورد ظلم مضاعف قرار بگیرند."
هم اکنون 26 زندانی سیاسی زن در زندان اوین به سر می‌برند که اکثریت آنان، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بازداشت و زندانی شده‌اند.


















احضار روزبه خوانپایه، از فعالین سیاسی یاسوج به دادگاه انقلاب


نیروهای اداره‌‌ی اطلاعات یاسوج طی روز شنبه با مراجعه به منزل روزبه خوانپایه، از فعالین سیاسی این شهر، ضمن تفتیش منزل، وی را به دادگاه انقلاب احضار کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی اداره‌ی اطلاعات یاسوج صبح شنبه ۲ اردی‌بهشت ماه وارد منزل این فعال سیاسی در یاسوج شده‌اند و پس از آگاهی از عدم حضور نامبرده در منزل با بازرسی آن محل برخی وسایل شخصی وی از جمله کامپیو‌تر، یادداشت‌ها و تعدادی کتاب را ضبط و با تهدید خانواده‌، احضاریه‌ای برای حضور وی در دادگاه انقلاب یاسوج به ایشان تحویل دادند.
روزبه خوانپایه ۴۸ ساله فعال سیاسی و فرهنگی اهل یاسوج در طی سال‌های اخیر بار‌ها مورد تهدید ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفته است.
گفتنی است روزبه خوانپایه نخستین بار در شهریور سال ۶۳ به جرم ارتباط با گروه‌های معاند نظام بازداشت شده بود و مدت ۱۵ ماه را در زندان به سر برد.
آقای خوانپایه هم چنین در سال ۸۶ و در جریان شورش مردم یاسوج در پی بالا رفتن قیمت بنزین، پس از دستگیری دوباره به جرم تبلیغ و تبانی علیه نظام و شرکت در تجمعات غیرقانونی دستگیر و پس از گذشت ۳ ماه از زندان یاسوج آزاد شد.



 






رد خواسته های فریبکارانۀ بازجویان وزارت اطلاعات توسط زندانی سیاسی، رضا شریفی بوکانی


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" روز سه شنبه 5 اردیبهشت ماه یکی از مسئولین زندان بدون هیچ مقدمه ای به زندانیسیاسی کرد رضا شریفی بوکانی مراجعه نمود و به او پیشنهاد نمود که تقاضای مرخصی نماید تا او را بلافاصله به مرخصی بفرستند. اما این زندانی سیاسی کرد ازپیشنهادهای فریبکارانه بازجویان وزارت اطلاعات سر باز زد و به آنها گفت: من زمانی به مرخصی می روم که تمامی همبندیانم از چنین امکانی برخوردار شوند در غیر این صورت رفتن من به مرخصی را خیانت به سایر همبندیانم می دانم و از رفتن به مرخصی امتناع ورزید.

لازم به یاد آوری است که این زندانی سیاسی کرد مدتی پیش شرایط قرون وسطایی زندان گوهردشت کرج و بخصوص بند زندانیان سیاسی را برای گزارشگر ویژه حقوق بشر دکتر احمد شهید تشریح کرده بود و بر شرایط غیر انسانی و قرون وسطایی در زندان گوهردشت شهادت داده بود.

حال بازجویان وزارت اطلاعات برای غلب واقعیتها سعی داشتند با پیشنهاد فریبکارانه شرایط قرون وسطایی در بند زندانیان سیاسی را وارونه جلوه دهند ولی با هوشیاری این زندانی سیاسی و رد پیشنهاد فریبکارانه آنها مانع بهره برداری شکنجه گران وزارت اطلاعات گردید.


بازجویان وزارت اطلاعات اخیرا دستور بستری کردن تعداد بسیار اندکی از زندانیان سیاسی که در شرایط حاد جسمی هستند دربیمارستانها را داده اند در حالی که تعداد بسیار زیادی از زندانیان سیاسی که در شرایط بسیار حاد جسمی هستند بدون درمان به حال خود رها شده اند و یا با دادن مرخصی به مسئولین سابق رژیم که در زندان بسر می برند. و انتشار بلافاصله اخبار آن در رسانه های فارسی زبان مانند بی. بی.سی و رادیو فردا سعی دارد شرایط قرون وسطایی حاکم بر زندانها را وارونه جلوه دهند. و موارد فوق را به عنوان سند و مدرک در اختیار سازمانهای حقوق بشری قرار می دهد تا اینگونه وانمود کند که شرایط در زندانها به گونه ای که گفته می شود نیست.

زندانیان سیاسی مستقل و آزادیخواه که هیچگونه وابستگی به مسئولین سابق رژیم ولی فقیه ندارند از حداقل امکانات اولیه مانند درمان ، ملاقات با خانواده هایشان ، مرخصی و سایر موارد محروم می باشند. و از طرفی دیگر از طرف رسانه های فارسی زبان مانند بی . بی. سی و غیره که از حداقل اصول بی طرفی ژورنالیستی به دور می باشد بطور کامل بایکوت شده اند.

از طرفی دیگر امروز فردی به نام خدابخشی که خود را نماینده رئیس قوۀ قضاییه معرفی می کرد با زندانیان سیاسی محکوم به اعدام زانیار مرادی و لقمان مرادی که زیر شکنجه بازجویان وزارت اطلاعات وادار به اعتراف علیه خود شده بودند ملاقات نمود و به واقعیتهایی امرکه بر آنها روا شده بود گوش فرا داد و به آنها وعده داد که گزارش اظهارات آنها را به قوۀ قضاییه ارسال خواهد نمود.

علارغم داشتن پرونده‌ در قوه قضاییه؛انتصاب معاون مستعفی وزیر خارجه به عنوان مشاور احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، 24 آوریل، با صدور حکمی یکی از نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر خود را به عنوان مشاور جدید رییس جمهوری منصوب کرده است.

به گزارش ایرنا، آقای احمدی‌نژاد با صدور این حکم‌ با اشاره به «تعهد و تجربیات» محمد‌شریف ملک‌زاده، معاون مستعفی وزیر امور خارجه و دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، او را به عنوان مشاور خود منصوب کرده است.

آقای ملک‌زاده تیر سال گذشته به خاطر اتهام‌های مالی و آن‌چه «داشتن پرونده‌های فراوان در قوه قضاییه» خوانده شده، بازداشت شده بود.

بازداشت آقای ملک‌زاده پس از انتصاب کوتاه مدت او به معاونت اداری و مالی وزارت خارجه در خرداد سال گذشته رخ داد.

این انتصاب با مخالفت شدید نمایندگان اصول‌گرای منتقد دولت در مجلس شورای اسلامی مواجه شد که به طرح استیضاح وزیر خارجه و در نهایت استعفای آقای ملک‌زاده منتهی شد.

گفتنی است از سال گذشته نمایندگان و چهره‌های اصول‌گرا، نزدیکان رحیم‌ مشایی و برخی وابستگان دولت را جریان انحرافی می‌‌خوانند.

ابطال جواز یک کاسب بهایی در سمنان

روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه جواز کسب فرهاد فناییان شهروند بهایی ساکن سمنان توسط اداره اماکن این شهر باطل شد.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی تشدید آزار و اذیت شهروندان بهایی ساکن سمنان، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۱ جواز کسب (پخش لوازم بهداشتی) فرهاد فناییان توسط اداره اماکن شهر مزبور باطل شد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که محل کسب (فروشگاه لوازم بهداشتی) فرهاد فناییان از ۴ آبان ماه سال گذشته توسط اداره اماکن پلمپ گردیده و پس از گذشت نزدیک به ۶ ماه از تعطیلی محل مذکور، اداره اماکن بدون آنکه دلیل مشخصی ذکر کند جواز کسب فروش لوازم بهداشتی نامبرده را لغو کردند و به وی اعلام می‌کنند دیگر اجازه کار در زمینه پخش و فروش لوازم بهداشتی در سمنان را ندارد.
گفتنی ست جلوگیری از اشتغال شهروندان بهایی در شهرستان سمنان طی ماههای گذشته افزایش یافته و به دستور اداره اطلاعات، ادرات اماکن و اصناف محل‌ کسب بسیاری از بهاییان را پلمپ و جواز کسب بسیاری دیگر را لغو کرده‌اند و در پاسخ به دلیل این اقدام جوابی ارائه نمی‌دهند یا فقط به این اظهارنظر که «دستور از بالاست» بسنده می‌کنند.







جدید ترین روش اعدام به سبک آفریقایی ها

برترین ها: مردم روستای "کایلیستا"، واقع در جنوب آفریقا برای مبارزه با جرم و جنایت، به روش های جدیدی برای اعدام روی آورده اند.

به گزارش برترین ها، اهالی این روستا ماه گذشته سه سارق تلویزیون را دستگیر کردند و سپس دستان آنها را بستند و لاستیک چرخ را بر گردانشان انداختند.


روستائیان پس از ضرب و شتم این سه دزد، روی چرخ ها بنزین ریخته و آنها را آتش زدند و این دزدان در اثر شدت سوختگی جان خود را از دست دادند.

طی سه ماه اخیر این گونه مجازات ها در مناطق جنوبی آفریقا زیاد شده است و طی دو هفته گذشته شش مجرم دیگر نیز در روستای "کالیستا" به این شیوه اعدام شده اند.

مجوز راهپیمایی برای راهپیمایی ای که نیاز به مجوز ندارد





در آستانه روز جهانی کارگر شرایط اقتصادی کشور به شدت نابسامان است، وضعیت معیشت کارگران به گونه ای است که بسیاری از کارگران شاغل نمی توانند پاسخگوی خانواده های خود باشند، چه رسد به بخش عظیمی از آنان که بیکار شده اند. در چنین حالتی نهادهای حکومتی بر سر اجازه برگزاری روز جهانی کارگر به چانه زنی پرداخته و هر کس دیگری را مقصر عدم اجازه تجمع و راهپیمایی معرفی می کند. یکی از نهادهایی که خود را متولی کارگران معرفی می کند، نهاد مصادره شده "خانه کارگر" است. علیرضا محجوب و همدستان او در این نهاد، همچون بازوی حکومت در بین کارگران عمل می کنند.
روز جهانی کارگر که هم زمان در سرتاسر جهان تحت روز همبستگی جهانی کارگران جشن گرفته می شود، تنها روز از همه روزهای سال است که به کارگران تعلق دارد. این روز سالهاست که در بین کارگران ایرانی به رسمیت شناخته شده است. هرچند در سالهای گذشته، رژیم جمهوری اسلامی با اما و اگر به دلیل قدرت همبسته کارگران نتوانسته از تجمعهای اعتراضی کارگران ممانعت به عمل آورد، اما از ابتدای به قدرت رسیدن پادو و گماشته رهبر جمهوری اسلامی، احمدی نژاد، هیچگونه اجازه ای به کارگران برای برگزاری این روز داده نشده و همه ساله کارگران به صورت خودش دست به تجمعهای اعتراضی زده اند. اما امسال از مدتها پیش بین نهادهای خود خوانده متولی کارگران و دستگاه های سرکوبگری رژیم یک بده بستان به راه افتاده است. نهادهای وابسته به حکومت ریاکارانه تجمع اعتراضی در این روز را حق کارگران می دانند، اما آنرا ملزم به صدور اجازه از سوی رژیم می دانند. اسماعیل حق پرستی، دبیر اجرایی "خانه کارگر" می گوید: "
در صورت عدم صدور مجوز راهپيمايي روز جهاني كارگر اين شائبه مطرح مي‌شود كه وزارت كشور توانايي تامين امنيت راهپيمايي مسالمت‌آميز كارگران را ندارد."او در ادامه اصل 27 قانون اساسی رژیم را به رخ می کشد و از وزارت کشور می خواهد تا با مجوز راهپیمایی روز کارگر موافقت کند. حق پرستی که به اصل 27 قانون اساسی رژیم استناد می کند، نمی گوید اگر این اصل، برگزاری تجمعها و راهپیماییهایی که بدون حمل سلاح برگزار شود را آزاد اعلام کرده، پس به چه دلیل کارگران باید منتظر صدور مجوز امری از سوی وزارت کشور باشند که به طور قانونی منعی ندارد؟
همین حرف را هادی ابوی، سخنگوی "کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران" تکرار می کند. این متولیان مسایل کارگری که در راس تشکلهای زرد دست ساخت حکومت نشانده شده اند، به چه دلیل قانون حکومت شان را همانگونه که هست، قرایت نمی کنند و کارگران را منتظر اجازه دم و دستگاهی می گذارند که هیچ توجهی به خواسته های آنان ندارد؟
هرچند علیرضا محجوب می گوید، اجازه برگزاری راهپیمایی در روز کارگر قبل اردیبهشت ماه به وزارت کشور داده شده و از آن وزارتخانه می خواهد تا سریعتر مجوز راهپیمایی این روز صادر کند، اما پاسدار محمدرضا نجار، وزیر کشور دولت نظامی- امنیتی می گوید: "
طبق قانون اگر تشكلی بخواهد تجمع يا راهپيمايی داشته باشد، بايد درخواست خود را اعلام كند و من آخرين وضعيت اين موضوع را نمی‌‌دانم كه آيا آنها درخواست كرده‌اند يا نه."و اینگونه حق بدیهی کارگران برای برگزاری روز جهانی خود بین نهادهای حکومتی دست به دست شده و در چنبره بوروکراسی رژیم گرفتار می شود. هرچند برخی منابع کارگری خبر داده اند که وزارت کار اجازه برگزاری تجمع در بیابانهای بهشت زهرا را صادر کرده است. این یعنی رژیم ولایت فقیه، کارگران ایرانی را هم ردیف اموات برآورد کرده و شنونده صدای اعتراضات آنان را مردگان گورستان بهشت زهرا می داند.
حق برگزاری تجمع و راهپیمایی آرام طبق قانون اساسی ضد انسانی و ضد مردمی رژیم جمهوری اسلامی آزاد است، اما نهادهای حکومتی متولی کارگران آنرا منوط به اجازه حکومت کرده و اینگونه بدیهی ترین حقوق کارگران را با همدستی اربابانشان پایمال می کنند.
روز جهانی کارگر، روز همبستگی کارگران و روز فریاد فروخورده کسانی است که چرخ صنعت و تولید کشور توسط آنان به گردش در می آید. رژیم پادوی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، خود را موظف به درهای باز اقتصادی و واردات بی رویه می داند، به همین دلیل حق و حقوق کارگران برای آن ارزشی ندارد، زیرا تولید داخلی را ارزش نمی داند.
برگزاری روز جهانی کارگر نیازی به مجوز حکومت سرکوبگر کارگران و مزدبگیران ندارد. در صورت به میدان آمدن قدرتمند همه کارگران برای برگزاری این روز، هیچ نهاد سرکوبگری توان برابری با آنان را نخواهد داشت.جعفر پویه

۱۳۹۱ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

زندانیان بیمار ایرانی در زنجیر

article picture
انتقال زندانیان بیمار به مراکز درمانی و براساس آئین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها باید با دستور پزشک بهداری و اجازه رئیس زندان باشد. در هیچ‌کدام از مواد این آیین نامه موضوعی مبنی بر بستن و قل و زنجیر کردن زندانی به تخت بیمارستان منتشر نشده است. این در حالی است که براساس عکس‌هایی که به تازگی در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته، تعدادی از زندانیان که از دو زندان قزلحصار و رجایی شهر به بیمارستانی در تهران منتقل شده‌اند با زنجیر به تخت بسته شده‌اند و یک سرباز هم بالای سر هر کدام از آنها قرار گرفته است.

در همین حال، براساس منشور حقوق بیمار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران "خدمات سلامت باید همراه تامین کلیه امکانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیت‌های غیر ضروری باشد."
به گفته فردی که این‌عکس‌ها را از زندانیان در بیمارستان گرفته است، برخورد با این بیماران بسیار نامناسب بود. این زندانیان بیمار به دلیل ممنوع الملاقات بودن امکان دریافت پول برای خرید داروهایشان را نداشتند.

براساس قوانین اتحادیه اروپا حقوق زندانیان در چنین مواردی با شهروند عادی برابر است وحق معالجه یک حق طبیعی است.
وزارت دادگستری بریتانیا در پاسخ به سئوال بی‌بی‌سی فارسی در خصوص حقوق زندانیان بیمار و اینکه چه بخشی مسول تصمیم گیری برای انتقال زندانیان بیمار به مراکز درمانی است، گفت: "در صورت اعلام بهداری زندان، بیمار به بیمارستان فرستاده شده و تحت درمان قرار می گیرد."
مهرداد زمانی جرم شناس و افسر امور زندانها در دانمارک می‌گوید: "پلیس و اداره امور جنایی اجازه ندارد در اطاق زندانی مامور بگذارد و در بیرون اطاق جایی را برای او در نظر می‌گیرند. وقتی زندانی را به بیمارستان منتقل می‌کنند، پزشک در مورد همه چیز تصمیم می‌گیرد و ارگان پزشکی و بیمارستان آزاد از سیستم قضایی و حقوقی است."
به گفته آقای زمانی این برعهده مسوولان امنیتی و زندان است که چگونه امنیت زندانی بیمار و بیمارستان را بدون دخالت در سیستم پزشکی رعایت کنند. اگر ماموران رفتار مقایر با قوانین پزشکی داشته باشند، پزشکان و کادر پزشکی به راحتی از آنها شکایت می‌کنند.
براساس مقررات سازمان زندان‌ها در ایران، زندانی باید تا جائی که امکانپذیر است در داخل زندان مداوا شود تا به انتقال محکوم به خارج از موسسه یا زندان نیازی نباشد.
اما برخی صاحبنظران بر این باورند که جدای از کمبود امکانات موجود در زندان‌ها به دلیل حجم بالای زندانی، فعالیت بهداری زندان‌ها نیز چندان مطابق با قوانین نگاشته شده، همخوانی ندارد.
آرش ستاری، کارشناس حقوقی در بریتانیا نیز با اشاره به حجم بالای زندانیان در ایران می‌گوید که قوانین اتحادیه اروپا حقوق فردی زندانی به رسمیت شناخته است، اما باید یک نکته را در نظر داشت: "اینکه گفته می‌شود زندانی در اطاق تنها گذاشته می‌شود و مامور بیرون می‌ایستد در شرایطی است که بیمارستان اطاق خصوصی داشته باشد و در آن اطاق نیز راه فراری برای زندانی، مثل پنجره بزرگ که به راحتی باز می شود، نداشته باشد."
به گفته آقای ستاری، شرایط در مورد زندانیان کم خطر اصولا سهلتر است، اما زندانی اصولا به تخت زنجیر نمی‌شود. زندانیان پرخطر به بیمارستانی برده ‌می‎شوند که امکان مراقبت بیشتری وجود داشته باشد و در تمام موارد حقوق شخصی زندانی به موجب معاهده اروپایی حقوق بشر رعایت می‌شود.
اما به گفته آقای ستاری پروسه وضعیت زندانیان در آمریکا و ایران از لحاظ زنجیر کردن برخی زندانیان و یا انتقال با قل و زنجیر به دادگاه شبیه یکدیگر است.
وضعیت زندان‌ها در ایران به گونه‌ای است که برخی از مسئولان قضایی و نمایندگان مجلس هم بر ضرورت بهبود شرایط در زندان‌ها تاکید کرده‌اند.
یونس موسوی نماینده فیروز آباد، در اردیبهشت سال گذشته در مورد شرایط و مشکلات زندانیان گفت: "آن قدر در زندان ها مشکل هست که به هر دو نفر یک پتو می رسد."
به گفته غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، این کشور از لحاظ جمعیت زندانی در فهرست ۱۰ کشور نخست جهان است و بیش از ۲۵۰ زندان دارد که حدود ۳۰۰ هزار زندانی در آن نگهداری می‌شوند.



























بازداشت یک شهروند بهایی در سمنان

عرفان احسانی شهروند بهایی ساکن مهدیشهر (سنگسر) از توابع سمنان در مسیر سمنان به مهدیشهر بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ ماموران اداره اطلاعات سمنان به منزل یک شهروند بهایی ساکن مهدیشهر (سنگسر) از توابع سمنان به نام عرفان احسانی مراجعه کرده و پس از نشان دادن حکمی دست نویس و بدون مهر و امضا با ممانعت همسر وی ترانه ترابی که حامله و در منزل تنها بوده مواجه می‌شوند سپس ماموران با شکستن دوربین آیفون منزل به زور و تهدید وارد محل شده و بدون توجه به بارداربودن ترانه ترابی شروع به توهین و پرخاشگری و بازرسی منزل می‌کنند.
ماموران پس از ضبط بعضی وسایل شخصی و کتب مذهبی محل را ترک می‌کنند ولی روز بعد، یکشنبه ۳ اردیبهشت ماه عرفان احسانی را در مسیر برگشت از سمنان به مهدیشهر بازداشت کرده و به نقطه نامعلومی انتقال می‌دهند.





پگاه آهنگرانی: خدا رحم کرد در سینما دیپلماسی استخری نداشتیم

یکی شایعه عمل خلاف شوونات اخلاقی یک دیپلمات در استخر عمومی در برزیل را سوءتفاهم فرهنگی قلمداد می‌کند، و آن یکی، فقط کافی است موقع رانندگی باد روسری‌اش را کمی عقب بزند، مرتکب خطای نابخشودنی می‌شود و جامعه‌یی را به فساد می‌کشاند.
به گزارش سایت حکومتی بازتاب ، پگاه آهنگرانی درباره ماجرای استخر رفتن دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی در برزیل نوشته است:
چندی پیش شایعه شده بود که یکی از مقامات سفارت ایران در برزیل دست به عملی زده که کلی باعث سرشکستگی اخلاقی و فرهنگی کشور شده است. البته وزارت امور خارجه ایران سریعا قضایا را تکذیب و رفع و رجوع کرد و آن را سوءتفاهم فرهنگی دانست.
بحمدالله از این وصله‌ها به ما نمی‌چسبد. در اصل موضوع و تکذیبیه اظهارنظری نمی‌توان کرد، چون یکی خبری می‌دهد و یکی تکذیب می‌کند و اطلاعات ناقص ما هم که مثل همیشه امکان قضاوت را از ما سلب می‌کند. اما با خود فکر کردم اگر این ماجرا حتی در حد شایعه در حوزه سینما و هنر رخ می‌داد، دوستان غیور چگونه خاک آنجا را به توبره می‌کشیدند و یک‌شبه سینما و سینماگر را با هم تعطیل می‌کردند.
این فقط به تفاوت عملکرد دو وزارتخانه و دو وزیر مربوط نمی‌شود، بلکه از نگاه دوگانه سیاستمداران ما است که یکی شایعه عمل خلاف شوونات اخلاقی یک دیپلمات در استخر عمومی در برزیل را سوءتفاهم فرهنگی قلمداد می‌کند، آن هم درباره سفارتخانه‌یی که وی‌ترین بین‌المللی ما است و آن یکی، فقط کافی است موقع رانندگی باد روسری‌اش را کمی عقب بزند، مرتکب خطای نابخشودنی می‌شود و جامعه‌یی را به فساد می‌کشاند.
آیا حساسیت وزارت خارجه کمتر از وزارت ارشاد است؟ آیا غیرت وزارت خارجه کمتر از وزارت ارشاد است؟ آیا جنسیت فرد در میزان جرم موثر است؟ آیا اگر محل جرم در آب یا خشکی باشد، قضایا فرق می‌کند؟ و آیا مگر وزارت خارجه آقای سلحشور ندارد؟
شاید هم به خاطر این است که هنرمند حق ندارد دچار سوءتفاهم‌های فرهنگی شود و این فقط از امتیازات ویژه دیپلمات‌هاست. ما که از این قضایا سر درنیاوردیم، از این دست به قول معروف معیارهای دوگانه تا دلتان بخواهد پیدا می‌شود و این یکی نوبر امسال بود.























گرانی و تورم یکصد آزمایشگاه را تعطیل كرد

سلامت نیوز :خبرهای بد حوزه پزشكی همچنان ادامه دارد. دبیر شورای عالی نظام پزشكی از اشباع آزمایشگاه و بیمارستان‌های كشور از اجناس چینی خبر می‌دهد تا علاوه بر تهدید بازار درمان كشور توسط چشم‌بادامی‌ها،‌ خطر استفاده از تجهیزات نامرغوب سلامت ایرانی‌ها را تهدید كند!
از سوی دیگر «حسینعلی‌شهریاری» رئیس كمیسیون پزشكی مجلس هم در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» از وجود رانت‌خوارانی خبر می‌دهد كه اجازه تولید داخلی را برای تجهیزات نمی‌دهند. تا این سوال از سوی افكارعمومی و «محمد صاحب‌الزمانی»، دبیر شورای عالی نظام پزشکی پیش بیاید كه، پس سازمان تعزیرات حکومتی چه کار می‌کند؟ صاحب‌الزمانی می‌گوید: «یک شرکت در یک روز، سه فاکتور برای یک دستگاه با سه قیمت مختلف صادر می‌کند.» اما ظاهرا هیچ كس از این وضعیت تعجب نمی‌كند.‌«مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی هم كه باید به دنبال حذف دلالی و رانت‌خواری در بازار تجهیزات پزشكی باشد، در
به در به دنبال بودجه است تا بیمارستان‌ها ورشكست نشوند! البته او شرایط خطرناك جدید را پذیرفته و آژیر قرمز بی‌پولی را به صدا درآورده است. اما مشكلات به همین جا ختم نمی‌شود.
به گفته محمد صاحب‌الزمانی در همین سه،چهار ماه اخیر 100 آزمایشگاه تعطیل شده‌اند. اومی پرسد: «چرا نباید این موضوع آسیب‌شناسی شود؟» از سوی دیگر به گفته «حسینعلی شهریاری» رئیس كمیسیون پزشكی مجلس، دولت تصمیم گرفته بدون توجه به قانون، خود تعرفه‌های امسال را مشخص كند؛ تعرفه‌هایی كه اگر با توجه به تورم تعیین شود، می‌تواند بیمارستان‌ها از مرز ورشكستگی برگرداند اما از آنجایی كه دولت برخلاف برنامه توسعه پنجم به جای «شورای عالی بیمه» تعرفه‌ها ‌راتعیین می‌كند، بسیاری شك ندارند كه از تعرفه‌ها هم آبی گرم نمی‌شود! یك سوال بزرگ هم از حرف‌های حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیدامی‌شود. او به تهران امروز می‌گوید: «رانت‌خواری به تولیدكنندگان داخلی تجهیزات پزشكی اجازه فعالیت نمی‌دهد. اجناس خارجی زودتر از تولیدات داخلی وارد بازار می‌شوند وهمین مسئله هم باعث گران‌تر شده تجهیزات پزشكی شده است.»
او می‌گوید: «منفعت كسانی در آن است كه‌جنس را از خارج وارد كنند.» اما آدرسی از این افراد نمی‌دهد. از سوی دیگر مشكلات بی‌پولی در حوزه سلامت آنقدر زیاد است كه به گفته انوشیروان بندپی، عضو دیگر كمیسیون بهداشت مجلس، خانم وزیر، زمانی‌ برای بررسی این موضوعات ندارد. بلكه تمام تلاش او صرف تامین بودجه‌ها برای جلوگیری از ورشكستی بیمارستان و‌آزمایشگاه‌ها می شود. البته این تلاش‌ها هم با توجه به حرف‌های صاحب الزمانی موفق نبوده‌است:
« آزمایشگاه‌های زیادی به مرز ورشستگی رسیده‌اند. مشکل به حدی است که برخی آزمایشگاه‌ها شب عید برای پرداخت عیدی و سنوات کارکنان خود وام گرفتند.» اما این سوال همچنان باقی می‌ماند كه چه كسی باید جلوی رانت‌خوارانی كه با جان ‌ میلیون‌ها انسان بازی می‌كنند‌ وجنس نامرغوب را وارد آزمایشگاه می‌كنند بگیرد؟ به گفته صاحب‌الزمانی درآمد آزمایشگاه‌ها از طریق تعرفه‌هایی‌ است که از صندوق نقدینگی یا سازمان‌های بیمه‌گر دریافت می‌کنند. رشد هزینه پرسنل، مواد مصرفی، تجهیزات و انرژی امروزه در آزمایشگاه‌ها 180 درصد است و درآمد و هزینه تطابق ندارد. اومی‌گوید: «فقط هزینه تجهیزات آزمایشگاهی 65 درصد بالاتر رفته است و تأمین قطعات آزمایشگاهی که اکثراً وارداتی است 50 درصد افزایش یافته است.» به گفته شهریاری‌80 درصد تجهیزات پزشكی خارجی هستند. صاحب‌الزمانی هم مبدا این تجهیزات را كشورهایی چون چین، هند و كشورهای سطح پایین می‌داند.
سال بد نظام سلامت!
او می‌گوید: «اگر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود امسال سال بدی خواهد بود و مبلغ زیادی از درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها باید به حساب نظام سلامت برود. همچنین تغذیه مردم نیز با مشکل مواجه می‌شود و با این تورم حتی خرید شیر و لبنیات هم ممکن نیست.»
صاحب‌الزمانی خطاب به مسئولان وزارت بهداشت می‌گوید: «ساختار آزمایشگاه مرجع سلامت را محکم کنید تا صلاحیت تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و کیت‌ها را بررسی کنند؛ چرا که اداره تجهیزات پزشکی آنقدر گرفتاری دارد که به این امر نمی‌رسد. چرا تجهیزات پزشکی و کیت‌ها قیمت‌گذاری نمی‌شود و چه کسی بر توزیع این اقلام نظارت دارد؟»
به گفته او همه مشکلات ما به خاطر تحریم نیست بلکه به خاطر بی‌برنامگی و وجود دلالان و واسطه‌هایی است که فقط به نظام ضربه می‌زنند.اومی پرسد؟ تا این سوال پیش بیاید كه با سلامت مردم چه می‌كنند؟ آیا كسی نیست كه این سوال را بپرسد؟!
منبع: سلامت نیوز