۱۳۹۰ آذر ۱, سه‌شنبه

محکومیت قاطع رژیم در مجمع عمومی سازمان ملل





مجمع عمومی سازمان ملل، روز دوشنبه 30 آیان طی قطعنامه ای نقض گسترده حقوق بشر توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرد. علیرغم رایزنیهای پایوران رژیم و حامیان آن در نیویورک، این قطعنامه با اکثریت آرا به تصویب رسید. از ميان 193 عضو حاضر در جلسه مجمع عمومی، ۸۶ کشور رای موافق ۳۲ رای مخالف و ۵۹ عضو رای ممتنع به قطعنامه دادند.
در این قطعنامه «خشونت و شکنجه، رفتار غيرانسانی و ناشايست» از سوی مقامات حکومت ايران، محکوم شده است.

تصویب قطعنامه فوق یک پیروزی برای مدافعان حقوق بشر و یک سند ننگین برای رژیم ایران و مدافعان آن در هر رنگ و شکلی است.
مواردی که در این قطعنامه در باره نقض حقوق بشر در ایران آورده شده است همان مواردی است که طی بیش از سه دهه بدون وقفه در ایران جریان داشته است. گوشهای بسته و چشمهای نابینایی همواره وجود داشته تا نقض حقوق بشر در ایران را نادیده گیرند. اما تصویب قطعنامه در رابطه با نقض گسترده حقوق بشر در ایران به تنهایی کافی نیست بلکه باید فرشهای قرمز از زیر پاهای جنایتکاران و نقض کنندگان حقوق بشر کشیده شود تا بتواند ماده های چنین قطعنامه هایی تاثیرگذار باشند. باید سازمان ملل با در دست داشتن چنین قطعنامه ای با اهرمهای فشار خود رژیم را وادار به پذیرش بازدید نمایندگان نهادهای حقوق بشری از سیاهچالهای ایران کند. در چنین شرایطی است که تصویب چنین قطعنامه هایی می تواند تاثیرگذار باشد.
جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر  ولایت فقیه که بدین مناسبت در نیویورک حضور داشت، قطعنامه فوق را یک «انحراف» از ساز و کار سازمان ملل دانست و آن را «بدعتی خطرناک» توصیف کرد.
روز دوشنبه 30 آبان، فرمانده سپاه تهران ادعا کرد که «هیچ ملتی امروز بدون مدل ما به پیروزی نخواهد رسید». قطعنامه مجمع ملل در محکومیت رزیم ایران در کاربرد نقض گسترده حقوق بشر، به اضافه قطعنامه های دیگر، مهر شکستی بر ادعای این فرمانده سپاه است. زیرا حکومت دینی در قبا و عمامه از نوع رژیم ولایت فقیه در منطقه شکست خورده و مردم منطقه تجربه خونین و دردناک مردم ایران را در پشت سر خود دارند.
چند روز پيش نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه پيشنهادی عربستان در مورد «طرح ترور سفير اين کشور در آمريکا» را با اکثريت آرا به تصويب رسانده بود.
  
زینت میرهاشمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر