۱۳۹۰ آذر ۵, شنبه

سپاه پاسداران، نامزد لیست تروریستی اتحادیه اُروپا




در همان حال که چنین می نماید حاکمان ایران پیرامون چگونگی برخورد با دور جدید تحریمهای بین المللی نظر واحدی ندارند، جبهه مُقابل آنها در صحنه جهانی به تدریج آرایش مُشخص تری می یابد. در تازه ترین تحوُل در این راستا، کُره جنوبی نیز اعلام داشته است که در حال بررسی تحریم صنعت پتروشیمی ایران است.
اقدام دولت سئول اگر چه به لحاظ ارزش واردات این کشور از ایران چندان تعیین کننده نیست، اما هم از نظر تاکید بر دامنه جهانی تحریمها و هم به لحاظ پُر رنگ کردن جهت آن که به گونه آشکار بر بخش انرژی جمهوری اسلامی مُتمرکز گردیده، دارای اهمیت می باشد.
حرکت کمتر نمادینه در این چارچوب، قطع رابطه بانکی انگلستان با جمهوری اسلامی و اعلام تحریم خرید نفت آن از سوی فرانسه است. لندن و پاریس در حالی تدبیرهای خود علیه رژیم مُلاها را اعلام کرده اند که بنا به یک توافُق قبلی، اتحادیه اُروپا قصد دارد موضوع تحریمهای جدید را در اول ماه آینده میلادی (10 آذر) به بحث بگذارد.
یک علت آنکه فرانسه و انگلیس مُنتظر تشکیل این نشست نمانده اند، می تواند تلاش برای ریل گذاری سیاست اتحادیه اُروپا در برابر افزایش تهدید مُسلح شدن مُلاها به جنگ افزار هسته ای و فراهم آوردن بستر عینی برای تحریمها باشد. آنگونه که به نظر می رسد، برخی از کشورهای اُروپایی و به گونه مُشخص آلمان، اُتریش، سوئد و ایتالیا به دلیل حجم بالای مُناسبات بازرگانی با جمهوری اسلامی، تمایُل زیادی به فلج کردن شریک خود و قطع نخاع مالی آن ندارند.
با این حال، رویکرد مزبور از آنجا که یک سیاست ناظر به منافع خارجی این کشورها است، می تواند با تقسیم عادلانه خسارت به گونه بین المللی یا افزایش فشار سیاسی در اُروپا و از آمریکا به خوبی تغییر جهت دهد.       
بی تردید در نشست آتی اتحادیه اُروپایی اقدامات سیاسی مُشخصی که قادر به تاثیر گُذاری مُستقیم بر رژیم مُلاها باشد نیز در دستور کار قرار خواهد داشت. این تدبیرها و از آن جُمله، گُسترش تحریمها علیه رهبران و پایوران جمهوری اسلامی و یا شناختن بازوی نظامی حُکومت، سپاه پاسداران به عُنوان سازمان تروریستی، اگرچه در جایگاه مُکمل اهرُمهای اقتصادی عرضه می شود، اما در عمل نقشی فراتر از آن بازی کرده و خود به این اعتبار، گامی فراتر از مرزهای کُنونی به حساب می آید.   
   منصور امان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر