۱۳۹۱ خرداد ۲۵, پنجشنبه

محاکمهٔ چهار فعال سیاسی و فرهنگی در دادگاه انقلاب تبریز


خبرگزاری هرانا - چهارشنبه بیست و چهارم خرداد ماه، چهار تن از فعالان سیاسی و فرهنگی، در شعبهٔ اول دادگاه انقلاب تبریز، به ریاست قاضی حملبر، محاکمه شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، استاد حسن دمیرچی، مرتضی و مصطفی عوض‌پور و حسن رنجبری، از اتهام انتسابی تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، دفاع کردند. تشکیل پرونده و ورود اتهام مذکور به نامبردگان، به علت چاپ اعلامیهٔ ترحیم مرحوم صادق عوض‌پور، پدر متوفی مصطفی و مرتضی عوض‌پور، به زبان ترکی آذربایجانی، اعلام شده است.
استاد حسن دمیرچی نیز، برای مجلس ترحیم مذکور، اعلامیهٔ از طرف «آذربایجانین مدنیت اوجاغی» چاپ کرده بود. فروردین ماه سال جاری، این چهار نفر، به شعبهٔ چهارم بازپرسAی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز احضار وپس از تفهیم اتهام، برای برخی از آن‌ها قرار وثیقه و برای برخی دیگر قرار کفالت صادر شده بود.
توضیح اینکه مرتضی عوض‌پور، به هنگام الصاق اعلامیه، به همراه پسر خاله‌اش حسن رنجبری، بازداشت و به مدت چند روز، در ادارهٔ اطلاعات تبریز بازجویی شده بودند.
استاد دمیرچی، در جلسهٔ دادگاه ضمن دفاع از خود و دوستانش در این پرونده، اتهام وارده را بی‌اساس و کاملا مردود خوانده و چاپ چنین اعلامیه‌ای را حق خود اعلام کرده است. همچنین، به رییس دادگاه گفته است که در این دادگاه، به جای ما، باید کسانی که ما را دستگیر کرده‌اند، محاکمه شوند. جلسهٔ دادگاه، به مدت دو ساعت، برگزار شده و هنوز، هیچ حکمی مبنی بر برائت و یا محکومیت متهمین پرونده، صادر نشده است.
چاپ اعلامیهٔ ترحیم و کارت دعوت عروسی به زبان ترکی، همواره به موضوعی دردسر ساز برای اقدام کننده گان به این امر در آذربایجان تبدیل شده است. چنین «ممنوعیت غیر مدونی» که مبتنی بر هیچ یک از قوانین موضوعهٔ جمهوری اسلامی نیست، همواره زمینه ساز تعقیب، بازداشت و اعمال مجازات بوده است. در موضوعی مشابه، علیرضا حسین‌زاده، به خاطراجرای ترانه‌ای در رثای خشکیدن دریاچهٔ اورمیه توسط استاد حسن دمیرچی در مجلس عروسی‌اش، به مجازات حبس محکوم شد و به رغم تبرئهٔ استاد حسن دمیرچی در پروندهٔ مرتبط با علیرضا حسین‌زاده، استاد دمیرچی بار دیگر، بازجویی قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر