۱۳۹۱ خرداد ۲۸, یکشنبه

بلاتکلیفی و وضعیت نامعلوم پنج تن از نوکیشان مسیحی در زندان شیراز


خبرگزاری هرانا - با گذشت بیش از ۱۳۰ روز از بازداشت پنج تن از نوکیشان مسیحی توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی در شهر شیراز، وضعیت این افراد همچنان در هاله ایی از ابهام و بلاتکلیفی است!
به گزارش محبت نیوز، اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۰ بود که اعلام خبر دستگیری‌های گسترده در شیراز از افزایش فشار نیروی‌های امنیتی بر مسیحیان برخی از شهرهای ایران نیز پرده برداشت.
اما با گذشت بیش از ۱۳۰ روز از بازداشت ۵ تن از نوکیشان مسیحی در شهر شیراز مرکز استان فارس این شهروندان همچنان در بلاتکلیفی در زندان عادل آباد شیراز روزگار می‌گذرانند.
اسامی این نوکیشان مسیحی عبارتند از: خانم «فریبا ناظمینان» و آقایان مجتبی حسینی، همایون شکوهی، محمدرضا پرتویی (کوروش) و وحید حکانی می‌باشند. که این افراد از زمان دستگیری همچنان بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برند.
منابع آگاه گزارش داده‌اند، خانم فریبا ناظمینان «همسر» همایون شکوهی از دیگر زندانیان مسیحی که در بند زنان زندان نگهداری می‌شود بنا به گزارشهای مختلف، این بند از زندان شیراز وضعیت ناگواری دارد و ایشان بهمراه بسیاری از زنان معتاد و متهم به قتل در آنجا نگهدای می‌شوند که امنیت این زندانی مسیحی را نیز تحت شعاع قرار داده است.
این پنج نوکیش مسیحی اگر چه هنوز تفهیم اتهام نشده‌اند، اما برخی از مسئولین و مقامات قضایی اتهام این افراد را شرکت در جلسات خانگی - تبلیغ و ترویج مسیحیت، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی اعلام کرده‌اند.
خبرهای دریافتی حکایت از آن دارد که هنوز زمان دادگاه رسیدگی به پرونده آن‌ها مشخص نیست و این یعنی زندانیان مسیحی با گذشت ۱۳۰ روز از دوران بازداشت باید همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرند. که این خود نیز مصداق بارز شکنجه‌های روحی و جسمی برای فرد بازداشت شده تلقی می‌گردد.
اما نکته مهم این است که یکی از مسئولین زندان به یکی از بازداشت شدگان مسیحی به صراحت گفته است فشار و بلاتکلیف نگه داشتن آنان به این علت است که این افراد پس از آزادی مجبور به ترک ایران شوند چرا که از دید مقامات جمهوری اسلامی کشوری که نظام و اساس آن بر پایه قرآن است به مسیحیان نیازی ندارد!
در هفته اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ این نوکیشان مسیحی برای اولین بار به ساختمان دادگاه انقلاب اسلامی شیراز منتقل و توسط آقای رضایی دادیار شعبه هفت آن دادسرا مورد بازجویی قرار گرفتند. و پس از انجام مراحل بازجویی مجددن روانهٔ زندان عادل آباد شیراز شدند.
پیش از این نیز از سوی برخی مقامات و مسئولان قضایی گفته شده که برای آزادی موقت این نوکیشان مسیحی هیچگونه وثیقه ایی پذیرفته نخواهد شد.
لازم به یادآوری است در مورخ ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ (برابر با ۸ فوریه ۲۰۱۲) ماموران امنیتی پس از شناسایی و یورش به منزل یکی از نوکیشان مسیحی که از آن مکان بعنوان کلیسای خانگی یاد می‌شده جمعی از نوکیشان مسیحی که به منظور دعا و عبادت در آنجا گردهم آمده بودند را با برخورد و توهین بازداشت نمودند. ماموران امنیتی پس از بازداشت این افراد توسط خودروی نیروی انتظامی آنان را جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات در شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ انتقال دادند.
پیش از این نیز ۳ تن از بازداشت شدگان مسیحی این رویداد پس از ۳۶ روز بازداشت و بلاتکلیفی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شیراز با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی در روز چهارشنبه مورخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۰ (۱۴ مارچ ۲۰۱۲) بطور موقت آزاد شدند. این افراد باید تا احضاریه مجدد و تعیین زمان برگزاری دادگاه در انتظار بمانند.
لذا از کلیه آزادیخواهان، انجمن‌ها و تشکل‌های سازمانهای مدافع حقوق بشر نیز درخواست می‌کنیم ضمن اطلاع رسانی در خصوص وضعیت بحرانی جامعه مسیحیان ایران که در روزهای اخیر منجر به تعطیلی کلیسای فارسی زبان جنت آباد شده است. همچنین بازداشت و برخوردهای غیر قانونی عوامل امنیتی جمهوری اسلامی نسبت به نوکیشان مسیحی را محکوم کرده و خواستار به رسمیت شناختن حقوق نوکیشان مسیحی و آزادی بی‌قید و شرط جوانان زندانی شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر