۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

باکو و تهران، وزن کشی با ترازوی یوروویژن




با بالا گرفتن تنش بین رژیم جمهوری اسلامی و دولت آذربایجان، محمد باقر بهرامی، سفیر رژیم در باکو به تهران فرا خوانده شد.
روز گذشته (سه شنبه) سفارت رژیم در باکو با انتشار اطلاعیه خبر داد که بهرامی روز دو شنبه آن شهر را به مقصد تهران ترک کرده است.
این درحالی است که تنش میان تهران و باکو مدتهاست به دلیل آنچه جمهوری آذربایجان دخالت رژیم جمهوری اسلامی در امور داخلی خود می نامد با دستگیری تیم های ترور و جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران در آن کشور، به شدت بالا گرفته است. همچنین وزارت امور خارجه رژیم نیز در ماههای گذشته چهار بار سفیر آذربایجان را فراخوانده است. در این چهار بار رژیم به دلایلی همچون "اتهام همکاری دولت باکو با سرویس اطلاعای اسرائیل، در قتل دانشمندان هسته ای، بازداشت کارکنان شبکه سحر، قرارداد یک و نیم میلیارد دلاری آذربایجان و اسرائیل برای خرید تسلیحات نظامی و ادعای بازداشت 18 شهروند آذربایجانی و چهار خارجی به اتهام جاسوسی برای ایران" به جمهوری آذربایجان اعتراض کرده است.
هرچند موارد اعتراضی به خوبی گویای دخالت رژیم در امور داخلی آذربایجان می باشد، اما برگزاری برنامه موسیقی یوروویژن بهانه ای شده است تا آخوندهای حاکم بر ایران بر شدت دخالت در امور آذربایجان بیفزایند و با تحریک احساسات مذهبی مردم بر علیه این مسابقه، تلاش کنند تا دستگیری جاسوسان و تیمهای ترور خود را جبران نمایند.
اعتراض پی در پی مقامات مذهبی رژیم به دولت باکو و تلاش آنان برای بسیج اقشار مذهبی برعلیه آنان صدای اعتراض مقامات آذربایجان را بلند کرده است. آیت الله محسن شبستری که نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان شرقی را یدک می کشد بر علیه این مسابقه می گوید: "
در شرایطی که اکثر مردم این کشور (جمهوری آذربایجان) مسلمان و شیعه هستند، برگزاری رژه‌ی همجنس‌گرایان جای بسی تاسف دارد. تصمیم دولت باکو برای برگزاری مسابقه‌ی موسیقی و رقص یوروویژن قلب مسلمانان جهان را جریحه دار کرده است."
از سوی دیگر برپایی تظاهراتهای حکومتی درمقابل کونسولگری آذربایجان و اعتراض به آنچه "رژه همجنس‌گرایان" می نامند، از جمله مواردی هستند که مقامات رژیم بر آنها دست گذاشته اند تا شاید بتوانند از آب گل آلود کرده ماهی بگیرند.
در دو هفته گذشته دو طرف این ماجرا تلاش کردند با برگزاری تظاهراتهای مشابهی، دامنه اعتراضات را از روی کاغذ به میانه میدان بکشانند. اگر در تظاهراتی که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران آن را اینگونه گزارش می دهد: "دانشجویان، روحانیون، جانبازان هشت سال دفاع مقدس که در کنار سایر اقشار شرکت‌کننده در تجمع‌ اعتراض‌آمیز علیه سیاست‌های ضد دینی و اسلام‌ستیزانه دولت جمهوری آذربایجان در مقابل سرکنسولگری این کشور در تبریز تجمع کرده بودند."با جملاتی بسیار تند رهبران آذربایجان را خطاب قرار می دهند. در جمعه 22 اردیبهشت نیز، گروهی که خود را دانشجویان دانشگاه دولتی جمهوری آذربایجان می خواندند، در باکو مقابل سفارت رژیم تظاهرات کردند و شعارهایی همچون "اسلام آنگونه که می گویید نیست" و "ایران به آذربایجان مواد مخدر، تروریست و افراط گرایی می فرستد" سر دادند.
پس از این تظاهرات سفارت رژیم در باکو با انتشار بیانیه ای به آنچه آنرا "توهین به مقدسات" خوانده اعراض کرد. از لحن بیانیه مشخص می شود شعار بر علیه علی خامنه ای را سفارت توهین به مقدسات می داند و او را در ردیف کسانی برآورد کرده که حتا در اعتراضات هم نمی شود نامی از او برد.
پس از این تظاهرات خبرگزاری فارس نیز به تهدید دولت آذربایجان پرداخته و نوشت "باکو بهای سنگینی را برای سیاست های ضد اسلامی و ضد ایرانی خواهد پرداخت".
همچنین سفارت رژیم با انتشار بیانیه ای تهدید فارس را تکرار کرد و نوشت:"
نیروهایی که چنین حرکت هایی را برنامه ریزی کرده اند آگاه نیستند که توهین به احساسات مذهبی و تحریک خشم میلیون ها پیرو رهبر شیعیان جهان به ویژه ساکنان استان های آذری زبان جمهوری اسلامی ایران که آماده اند جان خود را در راه او  فدا کنند، می تواند برای طراحان این سناریوی ضعیف و شرربار بسیار خطرناک باشد."همزمان مجلس  آذربایجان، دولت ایران را متهم به بهانه جویی و به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه کرد.به نظر می رسد پس از تنش و بن بست روابط بین کشورهای عربی با رژیم، می رود تا تنش بین آذربایجان و رژیم ولایت فقیه جدی تر شده و به قطع رابطه منجر شود. این اتفاق نتیجه دخالت های مقامات مذهبی رژیم در امور داخلی کشورهای منطقه است که تلاش می کنند تا با صدور تروریست و بنیادگرایی جا پای خود را در این کشورها محکم کنند. عملی که اکنون می رود تا به ضد خود تبدیل شود.جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر