۱۳۹۱ خرداد ۱, دوشنبه

"برندگان و بازندگان" تحریمها



شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد رژیم ولایت فقیه در مصاحبه ای با سی ان ان پیرامون تحریم نفتی اروپا که قرار است در ماه ژوییه اجرا شود، هشدار می دهد: "اگر تحریم کنید نفت 160 دلار می شود." وی همچنین توجه عموم را به "برندگان و بازندگان تحریمها" جلب می کند. گوشزد وی اما برای مخاطبانش که شامل سران 8 کشور بزرگ صنعتی هستند، پرمایه نیست. آنان همزمان در نشست "گروه 8" در کمپ دیوید متعهد شده اند که کمبود احتمالی نفت را جبران خواهند کرد. به این ترتیب، آقای وزیر با یک حساب سر انگشتی می تواند گره معمای "برندگان و بازندگان تحریمها" را بگشاید.
اولتیماتوم حسینی را می توان بدین معنا گرفت که رژیم پذیرفته است تحریمها بر جای خود باقی خواهد بود و راه ناکام و خیالی ترساندن طرف مقابل را پیش گرفته است؛ روشی غیر مسوولانه در نظر به نابسامانیهای اقتصادی کشور.
رژیم، "بازندگان تحریمها" را در اروپا و آمریکا جستجو می کند و از این رو، اینکه گرانی، بیکاری، رکود اقتصادی و توقف چرخهای اقتصاد - حتی پیش از آنکه تحریم نفتی اعمال شود - چه تاثیری در زندگی زحمتکشان ایرانی داشته، برای آن در حاشیه قرار دارد. تنها اشاره ای به تازه ترین نمونه ها بازگو کننده این امر است.
اسماعیل حق‌پرستی، دبیر اجرایی تشکل دولتی "خانه کارگر" تهران نسبت به "موج جدیدی از بیکاری به‌ صورت گسترده و رو به ‌رشد در کشور" هشدار می دهد و می گوید: "به‌دنبال تشدید بحران و رکود اقتصادی در کشور و این ‌که عرضه نیروی کار فراوان با ایجاد فرصتهای جدید شغلی همخوانی ندارد، جمع کثیری از کارگران به‌راحتی اخراج می شوند."
سیدمصطفی ذوالقدر، نماینده بندرعباس در مجلس ارتجاع نیز اعلام خطر کرده است: "دولت فکری به حال مساله گرانیها کند، چون مردم به ستوه آمده اند."
او نوسانات نرخ ارز و چند نرخی شدن دلار را باعث "فلج کردن اقتصاد کشور" توصیف کرده است.
از سوی دیگر، محسن شرکا، دبیر خانه صنعت و معدن رژیم با اشاره به اینکه در لایحه بودجه امسال سهم بخش تولید از 30 درصد در سال گذشته به 20 درصد کاهش یافته، می گوید: "زمانی که قرار نیست به طور واقعی سهمی به تولید اختصاص داده شود، فرقی نمی کند که میزان 30 درصد یا 20 درصد باشد."
وی همچنین نامگذاری سال جاری یعنی، "حمایت از تولید ملی" را تنها یک شعار خواند.
از این رو برخلاف هذیان گویی وزیر اقتصاد، برندگان بحران آفرینی رژیم، مردم ایران نیستند. این دست اظهارات سبکسرانه با وجود شرایط سختی که جامعه ایران در آن قرار گرفته، بار مسوولیت حکومت ولی فقیه در انداختن کشور و مردم به این گرداب را فقط سنگین تر می کند.

لیلا جدیدی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر