۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۹, جمعه

شرکت "همراه اول" را به قیمت یک سوم درآمد سالانه اش به سپاه پاسداران فروختند




بازتاب - 28 اردیبهشت
در حالی که شرکت همراه اول، متعلق به دولت در مزایده ای با یک شرکت کننده و رد صلاحیت سایر رقبا به یک مجموعه خاص واگذار شد، درآمد این شرکت در سال گذشته، سه برابر رقم پیش پرداخت خرید آن بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «بازتاب» در سال 1388 در مزایده ای عجیب که بزرگترین فروش شرکت های دولتی در تاریخ ایران بود، شرکت ارتباطات سیار، بزرگترین و سود آورترین شرکت صنایع ارتباطات کشور در شرایطی به کنسرسیومی متشکل از دو بخش عمده بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی واگذار شد که شرکت پیشگامان کویر یزد، تنها رقیب این کنسرسیوم ، ساعاتی قبل از مزایده به طور عجیبی ردصلاحیت و از مزایده کنار گذاشته شد و پیگیری های مجلس و سایر نهادها برای لغو این انتقال و برگزاری مزایده ای رقابتی و قانونی هم به جایی نرسید.

مجموع مبلغی که بابت خرید شرکت عظیم همراه اول از سوی خریدار پرداخت شد، حدود 1500میلیارد تومان بود، در حالیکه این شرکت در سال 1389، اولین سال واگذاری درآمد، سه برابر این مبلغ یعنی 4300 میلیارد تومان درآمد داشته است و حتی می توانسته است اقساط واگذاری را از محل درآمد پرداخت کرده و پیش پرداخت را نیز بازگرداند.

این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می کردند اگر مزایده آزادی برگزار می شد، پیشنهاد هایی دست کم سه هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم کنونی ارائه می گردید و با این فرض عملا در این مزایده مبلغی حدود 3 هزار میلیارد تومان از کیسه بیت المال خارج شد.

مدیر عامل همراه اول از درآمد 5 هزار و پانصد میلیارد تومانی و واریز مبلغی بالغ بر دو هزار و 400 میلیارد تومان توسط این شرکت به خزانه‎ دولت در سال 90 خبر داد و تاکید کرد: امید می‌رود در سال جاری این مبلغ بالغ بر دو هزار و 700 میلیارد تومان شود.

به گزارش سیتنا، مهندس وحید صدوقی که در آستانه‎ی ورود به هفت سالگی مدیریت همراه اول ، در یک نشست خبری در جمع بیش از 100 خبرنگار سخن می‎گفت، افزود: همراه اول هر سه ماه یکبار حدود 300 میلیارد تومان به سازمان تنظیم مقررات پرداخت می‌کند.

صدوقی در ادامه افزود: شرکت ما در سال 90 مبلغ 55 تریلیون ریال درآمد کسب کرده که این مبلغ در سال 89 حدود 43 تریلیون ریال بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود 49 میلیون مشترک همراه اولی سیم‌کارت‌هایشان را به نام زده‌اند و این سیم‎کارت‎ها در حال استفاده است. ولی در حال حاضر 4 میلیون سیم‌کارت خام در بازار وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شبکه‎ تلفن همراه ایران 68 درصد سیم‌کارت‌های فعال متعلق به همراه اول است که این میزان بیش از دوسوم کل سیم‎کارت‎های موجود در بازار تلفن‎همراه کشور است.

وی تاکید کرد: طبق گزارش بهمن ماه سال 90، همراه اول از نظر تعداد مشترکان دائمی رتبه‎ی 14 در دنیا و از نظر تعداد کل مشترکان رتبه‎ی 26 بین 791 اپراتور دنیا را داراست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر