۱۳۹۱ خرداد ۴, پنجشنبه

بغداد محل برخورد دو برآورد متناقض



روز گذشته مذاکرات کشورهای 1+5 با رژیم جمهوری اسلامی در بغداد در فضایی پوشیده از گرد و غبار آغاز شد. این نشست پس از گفتگوی استانبول، در زیر کوهی از اظهار نظرهای ضد و نقیض برگزار می شود. روز سه شنبه گذشته مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران در وین به تصمیم برای امضا یک تفاهم نامه تکیه کرد و به خبرنگاران گفت: "می‌توانم بگویم که این تفاهم‌نامه به زودی امضا خواهد شد."آمانو همچنین گفت که سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد رژیم به او گفته که "این اختلافات مانعی در راه رسیدن به توافق نخواهد بود".
پس از مانور دیپلماتیک رژیم بر روی آژانس و مدیر کل آن که بارها تاکید کرده که نمی تواند غیرنظامی بودن برنامه اتمی رژیم را تایید کند، نمایندگان رژیم روانه بغداد شده اند.
از سوی دیگر، دو روز قبل از نشست بغداد، کنگره آمریکا تحریمهای جدیدی را علیه رژیم تصویب کرد و نمایندگان گروه کشورهای 1+5 به سرپرستی کاترین اشتون روانه بغداد شدند تا صحت اظهار نظرهای رژیم را محک بزنند.
در بغداد، کاترین اشتون آنچه منابع خبری "بسته پیشنهادی جدید" می نامند را به نمایندگان رژیم داده است. جانمایه این پیشنهاد، توقف غنی سازی 20 درصد از سوی رژیم و ارسال اورانیوم غنی شده به خارج کشور است.
همچنین خبرگزاری حکومتی ایرنا گزارش می دهد که نمایندگان رژیم نیز بسته پیشنهادی ای به طرف مقابل تحویل داده اند. هرچند در مورد این بسته پیشنهادی نیز کمتر اطلاعی در دست است، اما ایرنا می نویسد: "
در بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5، موارد متعدد هسته‌‌ای و غیر هسته‌ای گنجانده شده است."اگرچه در مورد این نشست سعید جلیلی گفته بود، "بغداد می تواند دور جدیدی در مناسبات ایران و کشورهای غربی قلمداد شود" و این گفته مورد توجه بسیاری از منابع خبری قرار گرفت، اما خبرگزاری حکومتی "ایسنا" از تهران به نقل از او می نویسد: "ما حس می‌کنیم اکنون غربیها خودشان هم دریافته‌اند که زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده است، چرا که در تمام سالهای گذشته کاری نمانده که آنها بتوانند علیه ملت ایران انجام دهند و از انجام آن خودداری کرده باشند."از سوی دیگر، مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون روز گذشته در گفتگو با "رادیو فردا" در مورد جزییات پیشنهاد 5+1 می گوید: "مشخص است که ما پيشنهادهايی می دهيم که ايران به تعهداتش در راستای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل کند و به جامعه بين المللی نشان دهد که برنامه هسته ای اش صرفا جنبه صلح آميز دارد. اما مطمیننا برای تشويق ايران هم بايد مواردی در اين ميان گنجانده می شد. من هنوز نمی دانم که ايران چه واکنشی به اين بسته نشان داده، اما اميدواريم که مثبت باشد."او در مورد احتمال کاهش تحریمها در این بسته توضیح می دهد: "تحريمها قانون هستند تا زمانی که ما با توافق جمعی بر سر اين موضوع، آنها را لغو کنيم. ما زمانی می توانيم از تحريمها بکاهيم که يک تغيير واقعی در ايران ببينيم و نمی توانيم بر مبنای کلمات اقدام کنيم. من نمی توانم بگويم که دقيقا چه پيشنهادی داده ايم، اما کاهش تحریمها مستلزم اقدام ملموس از سوی ایران است."با این حساب هرچند جلیلی و رژیم جمهوری اسلامی از دور تازه گفتگوها اینگونه برداشت می کنند که غرب از کاربرد فشار مایوس شده و اکنون با پذیرش شکست در مذاکره حاضر می شود، سخنگوی کاترین اشتون، نماینده گروه مذاکره کننده نیز تاکید می کند که پیشنهادها به ایران گوشزد می کند که باید به قطعنامه های سازمان ملل عمل کند و هرگونه کاهش تحریمها مشروط به اقدام ملموس از سوی رژیم است.
به نظر می رسد توقف غنی سازی و بازرسی کامل آژانس، خواست جامعه جهانی است. این همان چیزی است که رژیم ولایت فقیه آن را خط قرمز می داند و تاکنون نپذیرفته است.
همینطور به نظر می رسد کارکرد کشاندن آمانو به تهران و وعده امضا توافقنامه با آژانس به قصد تاثیرگذاری بر روند گفتگوها در بغداد انجام شده است؛ گفتگوهایی که در آن جامعه جهانی بر کارکرد تحریمها به خوبی آگاه است و به لفاظیهای بی ارزش فرستادگان رژیم اهمیتی نمی دهد، زیرا دست آنانی که هر بار برای وقت خریدن ترفند تازه ای می زند را خوانده است.
 جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر