۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

بالا گرفتن جنگ لفظی بین مقامهای رژیم و آذربایجان




مسابقه موسیقی یوروویژن پایان یافت، اما نه تنها بحران بین کشور آذربایجان و رژیم جمهوری اسلامی پایان نیافت، بلکه هر روز شدت نیز می گیرد. در روزهای گذشته جنگ لفظی بین مقامهای دو طرف ابعاد جدیدی پیدا کرده است. پس از یادداشتهای اعتراضی و احضار سفیران دو کشور، اکنون بالاترین مقامهای دو طرف نیز به میدان آمده و برای یکدیگر خط و نشان می کشند.
علی حسن اُف، رییس بخش اجتماعی- سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، پنجشنبه (11خرداد) به خبرگزاری آذربایجانی "ترند نیوز" گفت: "
ما به روحانیت ایران می‌گوییم، خجالت بکش! پیشانی بر مهر می‌گذاری، هر روز دست دعا به سوی پروردگار دراز می‌کنی و همین که از در مسجد آمدی بیرون، دروغ می‌گویی. هم دین‌ات و هم خودت کاذب هستید. ما چنین روحانیتی را لازم نداریم. مردم آذربایجان تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند با چنین روحانیونی همکاری و مشارکت داشته باشند."قبل از این، رژیم جمهوری اسلامی در اعتراض به شعار تظاهرکنندگان در باکو علیه خامنه ای که آن را "توهین به مقدسات" نامید، سفیر خود را از آذربایجان فراخوانده بود. همزمان نیز سفیر آذربایجان، تهران را به مقصد باکو ترک کرد، هرچند المان عبدالله اُف، سخنگوی وزارت امورخارجه آذربایجان فراخواندن وی را تکذیب کرده و گفت: "احتمال دارد سفر سفیر از تهران به باکو برای انجام کارهای شخصی او باشد."همچنین روز دوشنبه (8خرداد) مسوولان فرودگاه باکو، آخوند محمدهادی فرید، رییس اداره فرهنگی دفتر خامنه ای را به آذربایجان راه نداده و او را به تهران بازگرداندند.
در همین زمان علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل علی خامنه ای تهدید می کند: "
پیش‌بینی ما این است که اقدامات ضد اسلامی در آذربایجان قابل دوام نیست."این درحالی است که رژیم جمهوری اسلامی دو شاعر آذربایجانی به نامهای فرید حسین و شهریار حاجی زاده که به ایران سفر کرده بودند را ربوده و به محل نامعلومی منتقل کرده است. المان عبدالله اُف، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان تلاشهای خود برای بازگرداندن آنها به آذربایجان را بی نتیجه خواند و می گوید: "دولت ایران هنوز از دادن هرگونه اطلاعاتی درباره‌ی وضعیت و سرنوشت آنها خودداری می‌کند."این درحالی است که در ماه های گذشته آذربایجان خبر از بازداشت ده ها نفر از کسانی که مظنون به جاسوسی برای جمهوری اسلامی بوده و در حال تدارک و برنامه ریزی تروریستی بودند، داده است. همچنین در روزهای گذشته باکو خبر داد که 40 نفر را به دلیل توطیه تروریستی علیه مسابقه یوروویژن دستگیر کرده است.
گمان می رود مفقود شدن دو شاعر آذربایجانی در ایران، گروگانگیری رژیم برای مبادله با افرادی دستگیر شده در آن کشور باشد، زیرا رژیم جمهوری اسلامی بارها با این شیوه موفق به آزاد سازی تروریستها خود شده است.
به نظر می رسد پس از دخالتهای آشکار رژیم جمهوری اسلامی در افغانستان و پاکستان و پس از آن در عراق و دیگر کشورهای منطقه، مسابقه یوروویژن و اعتراض سازمانهای حقوق بشری به آذربایجان به دلیل نقض حقوق بشر مردم آن کشور، بهترین موقعیت را برای رژیم فراهم کرد تا اقدامات مداخله گرانه خود را توجیه و گسترش دهد.
از سوی دیگر، شکست سیاستهای رژیم در ترکیه علت دیگری است تا رژیم فشارهای خود بر آذربایجان را افزایش داده تا بتواند آن کشور را از ترکیه دو کرده و موقعیت منطقه ای ترکها را تضعیف کند. جدایی و یا اختلاف بین آذربایجان و ترکیه می تواند دسترسی ترکها به منابع انرژی آذربایجان را نیز محدود نماید.
هرچند برای بالا گرفتن این تنش می توان دلایل بسیاری را عنوان کرد، اما نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که سیاست مداخله گرانه رژیم جمهوری اسلامی بر اساس گسترش بنیادگرایی و صدور تروریسم می رود که به پایان خود نزدیک شود. شکست خفت بار آن در آذربایجان و موضعگیریهای تند و بی پروایانه مقامهای آذربایجان علیه آخوندها و ایدیولوژی تروریست پرور آنها گواه این موضوع است.جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر