۱۳۹۱ خرداد ۱۸, پنجشنبه

اتهام سنگین جاسوسی سلطانیه به آژانس و بازرسان آن




در حالیکه کمتر از دو هفته به مذاکرات اتمی در مسکو باقی مانده، نمایندگان رژیم جمهوری اسلامی تلاش دارند تا با جو سازی، از قبل شکست آن به گردن طرفهای مقابل بیندازند.
در روزهای گذشته علی باقری معاون، دبیر شورای امنیت ملی رژیم، ادعا می کند که دو نامه به معاون خانم اشمیت، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته که پاسخ آنرا دریافت نکرده است.
همزمان، خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول مایا کوسیانسیچ، یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا می نویسد که پاسخ نامه باقری داده شده است. در پاسخ به این گفته،
 معاونت رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دریافت پاسخ هلگا اشمید معاون خانم اشتون را تایید کرده و می گوید: "این نامه پاسخ نامه‌های باقری نبوده است."اما آنچه از خلال این هیاهو می شود فهمید این است که علی باقری تلاش می کند تا قبل از نشست مسکو، معاون خانم اشتون را وادار به عملی انجام شده نماید. باقری در نامه نگاری خود سعی دارد تا نمایندگان 1+5 را وادار به توافق درمورد روند مذاکره در مسکو کند. در پاسخ به این نامه نگاریها معاون اشتون می گوید، "اصل همکاری بر سر موضوعهای مورد مناقشه است، نه بحث بر سر روند گفت‌وگوها" و در نامه خود توضیح می دهد که بحث بر سر این مسایل به عهده خاتم اشتون است که به طور مستقیم با سعید جلیلی مطرح خواهد کرد.
اینگونه معاون اشتون به باقری می فهماند که او پا را از وظیفه خود فراتر گذاشته و وارد حوزه ای شده است که مربوط به معاونان نیست.
به نظر می رسد آشفتگی باقری نیز به همین علت می باشد که نمایندگان کشورهای
1+5 را متهم به بی علاقگی به توافق بر سر مسایل می کند و می گوید: "موفقیت نشست مسکو در گرو تمهید مقدمات لازم و تدوین دستور کار جامع و توافق شده است."
به ظاهر تا اینجای کار تلاش باقری برای دور زدن خانم اشتون و توافق با معاون او به جایی نرسیده است و سعی می کند تا کشورهای 
1+5 و نمایندگان آنها را به بی علاقگی متهم کرده و توجیه شکست مسکو را از همین اکنون فراهم نماید.از سوی دیگر، روز گذشته (چهارشنبه) علی اصغر سلطانیه، نماینده دایم رژیم در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در سخنرانی خود در شورای حکام ادعا کرد که "آژانس تبدیل به سازمان جاسوسی شده است".
اتهام سنگین سلطانیه به آژانس در حالی به زبان آورده می شود که در روزهای گذشته آمانو رژیم را متهم به پاکسازی در سایت پارچین کرد و عدم اجازه بازرسی از آن را تلاش برای فرار از زیر بار اتهامات دانست. سلطانیه روز گذشته گفت: "
بازرسانی که قرار بوده راستی‌آزمایی مواد هسته‌ای و دیگر تاسیسات هسته‌ای ... را انجام دهند، از سوی معدود کشورها مجبور شده‌اند در فعالیتهای اطلاعاتی جاسوسی درگیر شوند."
به نظر می رسد دسترسی آژانس به بعضی اطلاعات که به احتمال در روزهای آینده منتشر خواهد شد، سلطانیه را واداشته تا چنین اتهام سنگینی را به بازرسان و آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد کند.
عدم عقب نشینی رژیم در پرونده اتمی و احتمال شکست مذاکرات در نشست مسکو، رژیم را واداشته تا با هیاهو و جنجال و وارد کردن اتهامات واهی و سنگین به آژانس، به استقبال این شکست برود. موضوعی که هرچند ممکن است اندکی فضا را غبار آلود کند، اما نخواهد توانست برای رژیم جمهوری اسلامی چاره ساز باشد. جعفر پویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر