۱۳۹۱ مرداد ۹, دوشنبه

قطعی برق در ایران و افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات آن؟






محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو، اعلام کرد که امسال ارزش صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی صنعت برق ایران به 5 میلیارد دلار افزایش می‌یابد. وی ازکشورهای عربی همچون عراق، سوریه، قطر، عمان، لبنان و امارات به عنوان مشتریان جدید برق ایران یاد کرد. این در حالیست که در روزهای اخیر قطع برق و خاموشی در بسیاری از شهرهای ایران مردم را با مشکلات گوناگونی اضافه بر مشکلات روزانه ی اقتصادی و اجتماعی روبرو کرده است.
ماه گذشته همین وزیر نیرو اطمینان داده بود که مشکلی درتامين نياز برق تابستان وجود ندارد. این درحالیست که محمد پارسا، رئیس سندیکای برق، دو ماه پیش تر گوشزد کرده بود که چنانچه بودجه مناسبی برای بخش نیرو مقرر نشود، در آینده نزدیک دچار خاموشی و قطع برق خواهیم شد.

صنعت برق نه تنها در مورد نیروی انسانی و اشتغال مشکلات زیادی دارد، بلکه با توجه به این امر که نیمی از برق ایران از سدها تامین می‌شود، به دلیل عدم بکار گیری صحیح ازآب و استفاده حداکثر از سدهای آبی، ذخیره آبی سدهای ایران خالی‌ شده و بر مشکل تامین آب نیزافزوده است. در این رابطه، مهدی موسوی‌‌نژاد، عضو کميسيون انرژی مجلس ارتجاع وضعيت تأمين انرژی صنايع را "اسفناک" توصيف کرده است.
همانطور که پیش بینی شده بود، مشکل خاموشی عمیق تر شده است. بنا به گزارش خبرگزاریها، بيشتر مناطق در اصفهان، روزی دو تا سه ساعت از روز را با خاموشی سپری می‌کنند و خاموشیهای مکرر در کارگاهها و مغازه‌ها، مشکلات زيادی را برای مردم دومين استان صنعتی کشور ايجاد کرده است. همچنین برخی از مناطق شهرهای ماهشهر، کرمان، اهواز، تهران، گناباد، جزيره کيش، مناطقی در خراسان رضوی، لرستان، فارس و يزد با قطعی برق و در برخی موارد، قطع مکرر برق مواجه بوده اند. قطع برق در گرمای 60 درجه مردم را بستوه آورده است اما در برابر اعتراضات، رژیم از دادن پاسخ طرفه رفته است.
یکی از مهمترین دلایل ادعای رژیم به انتقال برق به کشورهای " دوست" گرفتن حمایتهای سیاسی است. برای نمونه یک نماینده فراکسیون پارلمانی حزب الله لبنان ضمن گله مندی از آمریکا به خاطر مخالفت با خرید برق لبنان از ایران به دلیل تحریمها می گوید:" به مانند پیشنهاد کمک ایران برای حل مشکل برق لبنان، از سوی هیچ یک از دیگر کشورها ارائه نشده است."
با فزونی یافتن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، حکومت زیر فرمان خامنه ای از کانال نهاد‌های "امنیتی" و انتظامی جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به زیاده خواهی مردم و زیاده گوئی رسانه ها گرفته، درحالی که با گیج سری، درمانده ترین دوران حکومت انگلی اش را می گذراند.
لیلا جدیدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر